Bewandel het pad van een creatief kinderbrein

Een vraag. Je hebt een schoolgebouw, een straat, een juffrouw en een plant. Welke twee horen bij elkaar?

Dit is een voorbeeld uit een Citotoets…voor groep 3. De intelligentie van zevenjarigen wordt hiermee gemeten. Wees gerust, dit is nog geen bindend advies voor een toekomstige middelbare school. Je krijgt als leerling wel te horen of je antwoord goed of fout was. Of als ouder. En daar begon in dit geval de frustratie en het onbegrip. 

Wat is goed of fout in dit voorbeeld?

De 7-jarige Adam kreeg de bovenstaande vraag en antwoordde: “De juf en de plant horen bij elkaar, want die zijn binnen. De straat en het schoolgebouw horen bij elkaar, want die zijn buiten.”

Logisch gedacht toch? Het antwoord is…FOUT!

School keurde dit antwoord niet goed. Juf en schoolgebouw horen bij elkaar volgens het programma! Waarom? De juf geeft les op school. En een plant en de straat hebben daar niets mee te maken.

Het gevolg

Als volwassenen kunnen we hierover heen stappen en denken; het zal wel. Maar hoe zit met Adam van zeven? Hij is normaal heel creatief van geest, maar nu begint hij aan zichzelf te twijfelen. Sterker nog, hij denkt nu twee keer na over zijn antwoord. Voordat hij antwoord geeft, vraagt hij zich af wat de juf zou willen horen als antwoord.

Juf en plant

Als grap legden we de vraag voor aan tosti-liefhebber en creatieve marketeer bij Start2Create, Rick. Zijn antwoord: “De juf en de plant horen bij elkaar, want die zijn levend. De straat en het schoolgebouw horen bij elkaar, want die zijn niet-levend.”

Tja. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Leg de vraag voor aan een stakende lerares, en die zal beamen dat juf en straat bij elkaar horen.

Ongemerkt verzanden we in vaste denkpatronen. 95% van ons denken bestaat uit vaste patronen. En zo blijkt, al van jongs af aan worden we daarin meegezogen. Met creatief denken tools kun je die 5% van je creatieve brein opschudden. Wil je aan de hand van dit voorbeeld jouw creatieve brein prikkelen of inspiratie opdoen? Bekijk dan eens onze iZine met voorbeelden van creatieve organisaties, omdenken, quotes en creatief denken in de sport.