Creatief denken met Zoom

We hebben het zelf ook moeten ervaren. Ontdekken hoe creatief denken online werkt. Te veel willen in de tijd die je tot je beschikking hebt. Een keer een verkeerde creatief denken tool kiezen. Mensen met een diversiteit aan verwachtingen. We delen graag onze tips – en valkuilen met je.

Alles in een notendop? KISS: Keep It Simple Stupid, oftewel: houd alles zo simpel mogelijk. Van je uitleg creatief denken, tot aan de keuze van een vraag of tool.

Nog geen kennis van creatief denken? Misschien is de Masterclass Online Faciliteren wat voor je.

 

UITLEG CREATIEF DENKEN

Net als in een fysieke bijeenkomst, neem de anderen altijd mee in je uitleg van creatief denken. Ondersteun je verhaal met een aantal sheets. Bijvoorbeeld hoe de weg van A naar B geblokkeerd is en de spelregels. Weet je even niet meer hoe het zit? Lees het hier terug.

Of gebruik deze animatie als ondersteuning:


DE VRAAG BEPALEN

Ok, we duiken even de materie in. Zoals je misschien weet (en anders weet je het vanaf nu): voor creatief denken werken we altijd met een concrete vraag. Een hoe-vraag. Daarin maak je eigenlijk al een keuze voor de richting van een sessie. Met name online zó belangrijk.


Vooraf vragen ophalen

Voorkom een Poolse landdag door vooraf al vragen op te halen. Want het ophalen en herformuleren van vragen online gaat veel tijd kosten. In een mail vooraf kan je deelnemers vragen of zij hun vragen alvast willen insturen. Met daarbij de instructie: begin je vraag met ‘hoe’.

Misschien dat je meer vragen binnenkrijgt dan je kan behappen voor die sessie. Laat deelnemers in dat geval dan ook vooraf weten dat er geen tijd is voor álle vragen. Kies zelf of je er alleen de belangrijkste uit haalt, meerdere sessies eraan wil wijden, of deze sessie puur insteekt als aanzet tot anders denken.


Pak eenvoudige hoe-vragen

Laat de ingewikkelde vragen achterwege of bewaar ze voor een later moment. Maak een korte, actieve hoe-vraag.


DE TOOL(S) BEPALEN


Begin simpel

Als je groep nog nooit eerder creatief denken heeft gedaan, begin dan (na je uitleg creatief denken, don’t forget!) met de Omgekeerde Vraag of Battle Absurd. Ideale tools om gewend te raken aan het concept van creatief denken. Begin je met een andere tool? Kans dat mensen het spoor bijster raken. Net als in een echte bijeenkomst.


Doe niet te veel creatief denken tools

Pak een of twee tools. Of doe er één, en werk met de groep de winnende uitkomsten verder uit als je te krap in tijd zit. En onthoudt: een sessie van 2 uur is wel echt de max.


Energie in de groep

Besluit je te gaan voor een sessie van 2 uur? Dan is de ja-nee energizer een leuke om erin te gooien. Vergeet dan niet (zoals wij) te zeggen dat mensen hun oortjes even uit doen. Beetje onhandig als je door je computer weer naar je bureaublad getrokken wordt.

Interactieve tools kan je leren in onze Masterclass Online Faciliteren.
En ook hoe je de software (Zoom) daarvoor gebruikt.


ZOOM

Met Start2Create werken we het liefste met Zoom. Dit in verband met de Break Out Rooms en Polling (stemmen) waarmee je kan werken.


Break-Out rooms – Met Zoom kan je handmatig of automatisch groepjes maken met Break-out Rooms. Als host van de sessie bepaal je hoeveel mensen er in een Breakout Room plaats nemen en je hebt altijd de regie de kamers te sluiten en dus mensen plenair terug te halen. Je kan jezelf (en anderen) ook switchen tussen de kamers.

Polling – Zoom heeft de functie polling. Je kan vooraf, maar ook live tijdens de sessie een poll aanmaken. Leuk voor de interactie of om erachter te komen welke ideeën het meest gedragen worden.

 

 


Met Start2Create zetten we creatief denken vaak online in. We begeleiden met de tools naar oplossingen voor problemen of vraagstukken. We halen input op voor bijvoorbeeld beleidsplannen, nota’s, strategie, visie. We begeleiden hele kleine en hele grote groepen. Meer weten over de mogelijkheden? Bekijk dan onze programma’s.

 

Wil je meer weten of een keer sparren? Neem dan contact met ons op (Kyra): 06 19 83 62 63 / kyra@start2create.nl. Of vul het formulier hieronder in.