Creatief denken voor sportclubs

Hoe maken we onze leden actief als vrijwilliger?
Hoe voorkomen we een ledenverloop in deze tijd?
Hoe kunnen we een keer buiten de vaste kaders denken?

Het kan zijn dat je als sportaanbieder uitdagingen hebt waarvan je niet weet hoe je ze kan oplossen. Of dat je wel tot ideeën komt, maar uiteindelijk valt het in de praktijk toch tegen wat het oplevert. Creatief denken voor sportclubs kan een uitkomst zijn. Je breekt ermee uit de geijkte denkpaden en komt als vereniging tot nieuwe inzichten en ideeën. 

 

Start2Create op de servicelijst

Start2Create staat met een drietal services op de servicelijst van NOC NSF.
Welkom op de Club: een eenmalige inspiratiesessie over beleving op de club en kansen om leden te binden.
Meer leden door creatief denken’ en Meer vrijwilligers door creatief denken: Beide services zijn drie sessies over waarin we creatief denken toepassen op vraagstukken uit de groep. Ook leer je hoe je de anders denken mindset kan doorzetten op de vereniging. 

Meer over deze services

We zenden niet en vertellen niet wat je moet doen als vereniging, maar we laten je anders denken. We benutten daarbij het denken met een omweg door de groep. En, elke keer zijn wij weer verrast door wat er uit kan komen. Hoe? Lees hieronder een aantal voorbeelden. 

Het was interessant om vanuit een omgekeerde benadering naar concrete ideeën te werken. – Deelnemer


Vraagstukken in creatief denken sessies

In de afgelopen maanden hebben we met Start2Create bijna 500 vrijwilligers en ondernemers van zo’n 300 verenigingen en sportorganisaties anders laten denken over hun vraagstukken. Creatief denken voor sportclubs levert zo’n 8 tot 15 kansrijke ideeën per sessie op. 

Voorbeelden van vragen die aan bod komen:

Hoe kunnen we onze huidige leden verrassen in corona-tijd?
Hoe maken we het ontvangst van nieuwe leden tot een onvergetelijke beleving?
Hoe vinden we een nieuwe voorzitter?
Hoe komen we aan meer barvrijwilligers?
Hoe zorgen we ervoor dat ouders zich willen inzetten voor de club?
Hoe kunnen we meer jongeren bij ons laten sporten?
Hoe worden we zichtbaar als vereniging?
Hoe kunnen we doelgroep X zich thuis laten voelen op onze vereniging?
Hoe zorgen we ervoor dat mensen hun leven lang lid blijven bij ons?

Van te voren stemmen we de vragen af, of we halen ze op in de groep zelf.

‘Ik had eerst gedacht gewoon wat activiteiten te gaan organiseren deze zomer, maar ik zie nu dat er zó veel meer kan! De sessie heeft me geleerd veel breder te denken en andere kansen te zien.’ – Deelnemer Welkom op de Club.

 

En dan: creatief denken!

Er zijn tal van creatief denken methodieken die we inzetten. Dat doen we omdat de gewone overlegstructuur of brainstorm doorgaans niet het gewenste resultaat oplevert. Een frustratie omdat steeds dezelfde mensen aan het woord zijn, je vaak ‘ja, maar…’ hoort of omdat de ideeën na twee uur nog steeds niet denderend zijn.

Dit is wat er eigenlijk gebeurt:

Idee en oplossing worden afgewisseld door kritiek of een beer op de weg.

Door de werkvormen en de spelregels van creatief denken maakt kritiek plaats voor denken in kansen. We werken altijd in pressure cookers. Het creatieve brein staat vooral de eerste minuten aan en daar maken we gebruik van. Door de korte, heldere opdrachten en het werken in kleine deelgroepen ontstaat er een gestructureerde interactie. Er is een continue afwisseling in de groepssamenstelling, zodat alle deelnemers aangehaakt blijven.

Meer over creatief denken

Het resultaat is veel concrete ideeën, die door de groep zelf zijn bedacht. Bovenal bieden de tools een spiegel voor de deelnemers. Je herkent het bij jezelf als je een beer op de weg ziet en je traint je brein zo dit om te zetten naar een kans.  Doorliften, of meeliften, op wat een ander zegt is een van de manieren om tot een kwalitatief idee of plan te komen. 

‘Wat ik meeneem is dat alle ideeën ook een andere kant hebben. Daar oog voor hebben is belangrijk.’ – Deelnemer

 

Zelf aan de slag: de Rode Kaart

Altijd al een keer de ‘ja, maar…!’ willen doorbreken bij een ander? Je kan hier de Rode Kaart downloaden. Achterop vind je de meest herkenbare uitspraken uit het gemiddelde overleg. Het is meteen spelregel één van creatief denken: oordeel uitstellen! Je kan de Rode Kaart als stok achter de deur gebruiken om een overleg of brainstorm een andere energie te geven.

Download de Rode Kaart

Wil je als verenigingsondersteuner, buurtsportcoach of beleidsmedewerkers zelf creatief denken kunnen inzetten bij verenigingen of in je eigen (sport)organisatie? Dan is de opleiding creatief denken misschien iets voor je. 

Ontdek de opleiding creatief denken

Wil je meer informatie of een keer sparren? Laat het ons hieronder weten of neem contact op met Karin (karin@startcreate.nl).