Creatief denken van McDonalds

Wat als Ray Kroc nou niet uit het cirkeldenken was gestapt om meer geld over te houden aan McDonalds? Was hij dan ook de eigenaar geworden van de hele keten en was McDonalds dan in 119 landen actief geworden? Het exacte antwoord zullen we nooit weten, maar het is interessant om het denkproces rondom McDonalds een keer te bestuderen in het kader van Creatief denken.

Ray Kroc had in eerste instanties niets met McDonalds. En McDonalds was in eerste instantie geen fastfood restaurant. Hoe werd het bedrijf met de Golden Arches dan een wereldwijd merk? Kroc was een verkoper van de multimixer, een apparaat dat zes milkshakes tegelijkertijd kon klaarmaken. En dat was precies wat de broers Dick en Mac McDonalds nodig hadden in hun hamburgerrestaurant. Ze hadden een proces bedacht dat de klanten nog sneller hielp. Zoals Henry Ford ooit de lopende band voor auto’s bedacht, kwamen de gebroeders McDonalds met een lopende band voor hamburgers en frietjes.

Cirkeldenken
Kroc kwam langs om de multimixers te verkopen, zag het concept en sloot zich aan bij de gebroeders McDonalds om er franchises van te maken. Hij investeerde, nam een risico en vervolgens opende hij de ene na de andere McDonalds in Amerika. Alleen leverde het niet genoeg geld op om zijn hypotheek te betalen. De eerste reactie van Kroc – en dat is een logisch en tegelijkertijd ook een mooi voorbeeld van cirkeldenken – was om een grotere afdracht te vragen van de franchisenemers. Op die manier zou hij zelf meer geld verdienen. Alleen hadden de gebroeders McDonalds het voor het zeggen en zij bepaalden dat het niet zou gebeuren.Dit is het moment dat Kroc, met dank aan een buitenstaander, buiten het cirkeldenken stapte. Deze persoon zei tegen Kroc (vrij vertaald): ‘Als je meer geld wilt verdienen, wees dan geen hamburger bakker, maar een vastgoed ondernemer. Koop de grond waar McDonalds vestigingen komen te staan en laat de franchisenemers huur betalen.’

En zo geschiedde. Met hulp van enkele investeerders ging Kroc grond kopen en ondertussen groeide McDonalds door. Hij verdiende binnen no time genoeg geld om de gebroeders McDonalds uit te kopen en zodoende kon hij beslissen over de toekomst van het bedrijf.

Zelf grond kopen als je geen cent meer hebt klinkt als een absurd idee. En dat was het op dat moment ook. Uiteindelijk bleek het het beste plan te zijn voor McDonalds. Dat Kroc in eerste instantie met het idee kwam om een hoger percentage over de winst te vragen van de franchisenemers is cirkeldenken. Het is een voor de hand liggend idee en het brein heeft dit soort patronen altijd gevolgd. Het is alleen vaak niet de oplossing voor het probleem.

Creatief Trainen
Van absurde of gekke ideeën komen vaak hele goede en ogenschijnlijk simpele oplossingen. Dat merken wij iedere week weer als we met sportprofessionals of sportverenigingen bezig zijn in onze trainingen. Je wilt een voorbeeld?
Absurde gedachte: we sluiten iedereen uit het dorp op bij onze sportclub, zodat ze vrijwilligerswerk moeten gaan doen.
Concreet plan: we organiseren 1x per jaar een escaperoom op de club, zodat inwoners uit het dorp of de wijk bekend raken met de club. Wie weet wat daaruit komt!
En van dat soort ideeën uit Creatief Trainen worden wij dan weer blij!

Over dit verhaal is ook een film gemaakt: The Founder. Het laat het denkpatroon en de werkwijze van Croc zien.