Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media

Creatieve brainstorm of heisessie

Jaarplannen. Haak je al af bij het idee of sta je te popelen om hiermee aan de slag te gaan? In beide gevallen kan creatief denken je goed op weg helpen. Sterker nog, in het hele proces kan je creatief denken strategisch inzetten. Met de methodieken kan je uit grote en kleine groepen de input ophalen, zodat mensen eigenaar zijn van het plan.   

 

Jaarplannen maken ‘van onderaf’

Een hele organisatie achter je jaarplan of meerjarenplannen, klinkt dat utopisch? Niets is minder waar. Met Start2Create hebben we diverse organisaties begeleid naar toekomstplannen. Van sportbonden en gemeentes, tot aan onderwijsinstellingen.

En met één gemeenschappelijke factor: hoe erg je als directie of management ook staat te trappelen je kernwaarden, visie of strategie te presenteren, we vragen je het nog even stil te houden. Door middel van diverse creatief denken tools gebruiken we de dynamiek en creativiteit van de groep. Resultaat? Uitkomsten, die niet alleen ook uniek kunnen zijn, maar waar de mensen ook achter staan. Zodat je in de implementatie meer betrokkenheid krijgt.

Meer over strategische sessies  

 

Creatief denken tool: de omgekeerde vraag

Een van de meest gestelde vragen is: hoe krijgen we onze mensen mee in onze plannen? Of: hoe krijgen we ze in beweging? Er is geen directe en kant en klare oplossing voor die vraag. De kunst is wel te herkennen wanneer een oplossing veel tijd vergt of van bovenaf opgelegd wordt. Waardoor er weerstand ontstaat.

Lees verder onder de foto

Wij stellen daarom altijd voor om eerst te kijken wat je zelf doet. Het werk dat je verricht doe je misschien al jaren op dezelfde manier. Maar is die werkwijze effectief?

Zo hebben we tijdens een sessie met een sportbond de Omgekeerde Vraag als tool ingezet. In plaats van te vragen hoe je sportclubs mee krijgt in je jaarplannen, vroegen wij: Hoe zorgen we ervoor dat alle clubs het jaarplan in de prullenbak willen gooien? In vijf minuten was de flip-over volgeschreven. Niet met onze antwoorden, maar van de verenigingsondersteuners zelf.

Soms zijn de antwoorden uitvergroot, soms gewoon dicht bij de waarheid. Een ideale spiegel aan het begin van een sessie over de jaarplannen. Want nadat je dat rijtje met antwoorden hebt opgehaald is het zaak te kijken naar wat nu eigenlijk al gebeurt. Over het algemeen komt 40 tot 60 procent van de antwoorden in de praktijk al voor.   

 

“Je eerste winst is al behaald door kritisch te kijken naar je huidige werkwijze”

 

Het jaarplan laten maken

Als je nog plannen wilt maken, dan kan je met innovatietools zoals Different Eye, Battle Absurd, Doelgroepen en Moddergooien hele concrete plannen maken. Hoe specifieker de vraag, hoe sterker de oplossing. 

Bij uitkomsten kan je aan de mensen, of de groepjes waarin ze werken, vragen wanneer iets realistisch haalbaar is. Is dat binnen drie maanden? Zes maanden? Of pas na een jaar? En wie is waarvoor verantwoordelijk? Nadat we in onze sessies input hebben opgehaald – en dat kunnen best wel eens baanbrekende ideeën zijn – laten we de deelnemers zo veel mogelijk zelf aangeven wat wanneer gerealiseerd moet zijn en wie verantwoordelijk is. En ook dat kan in een pressure cooker.

 

Sprong in de Toekomst

Stel, het jaarplan is al gemaakt door jou en je collega’s. Kan je dan ook draagvlak creëren bij anderen? Maak dan de Sprong in de Toekomst.

Toets je jaarplannen met deze tool bij de mensen. Haal de goede punten uit de plannen op, haal de pijnpunten op en vooral wat hun aanbevelingen zijn. Binnen een uur heb je hele waardevolle informatie opgehaald, inclusief blinde vlekken.

Met creatief denken stap je uit de vaste kaders. Niet alleen het vaste denken, maar ook het vaste systeem van je organisatie. Doel in onze sessies is altijd mensen mee te laten denken middels de diverse tools, zodat het maken van plannen geen strijd wordt. Maar zodat plannen met elkaar worden ontwikkeld met een mindset van anders denken.

 

Hulp nodig bij het maken van jaarplannen op een creatieve manier die energie geeft? Of wil je meer weten of een keer sparren? Neem dan contact met ons op (Kyra): 06 19 83 62 63 / [email protected] Of vul het formulier hieronder in.