Creatieve brainstorm of heisessie

Jaarplannen. Ben jij er al aan begonnen met jouw sportbond of gemeente? Iedereen heeft goede voornemens en doelstellingen voor het nieuwe jaar. Maar hoe kan je nou testen of die plannen goed zijn en hoe weet je of verenigingen erin mee willen? Creatief Denken geeft je al veel antwoorden en draagvlak!

 

Hoe dan?

Klinkt allemaal te mooi om waar te zijn toch? Niets is minder waar. De laatste jaren heb je tal van ambitieuze plannen gemaakt voor het nieuwe jaar. Er zijn grote toernooien naar Nederland gehaald en middels side events wil de bond de sport promoten. Of als gemeentelijk instelling maak je plannen om verenigingen verder te ontwikkelen naar maatschappelijk clubs. Als je terugkijkt op de plannen van het afgelopen jaar. Hoeveel doelen heb je gehaald? En belangrijker, waarom zijn andere doelen niet gehaald?

“Je eerste winst is al behaald door kritisch te kijken naar je huidige werkwijze”

 

Clubs in beweging krijgen

Een van de meest gestelde vragen voor sportprofessionals is: hoe krijgen we clubs mee in onze plannen? Of: hoe krijgen we ze in beweging? Er is geen kant en klare oplossing voor die vraag. Soms sluiten ambities van de gemeente of sportbond niet aan bij de behoeften van de club. Soms vraagt een oplossing te veel tijd of lijkt hij opgelegd van bovenaf, waardoor er weerstand ontstaat.

Lees verder onder de foto

Wij stellen daarom altijd voor om eerst te kijken wat je zelf doet. Het werk dat je verricht doe je misschien al jaren op dezelfde manier. Maar is die werkwijze effectief? Zo hebben we tijdens een sessie met een sportbond de Omgekeerde Vraag als tool ingezet. In plaats van te vragen hoe je clubs mee krijgt in je jaarplannen, vroegen wij: Hoe zorgen we ervoor dat we clubs niet meekrijgen onze jaarplannen? In vijf minuten was de flip-over volgeschreven. Niet met onze antwoorden, maar van de verenigingsondersteuners zelf. Soms zijn de antwoorden uitvergroot, soms gewoon dicht bij de waarheid. Een ideale spiegel aan het begin van een sessie over de jaarplannen.

Want als je dat rijtje hebt met antwoorden is het zaak te kijken naar wat je nu eigenlijk al doet. Over het algemeen komt 40 tot 60 procent van de antwoorden in de praktijk al voor. 

 

En die jaarplannen dan?

Je kan de jaarplannen zelf maken met accountmanagers, verenigingsondersteuners, MT en die daarna presenteren aan de verenigingen. Wat voor bijeenkomst wordt dat over het algemeen? Hopelijk een constructieve. Maar in onze gesprekken met professionals horen we vaak terug dat clubs er niets mee doen. Waarom niet? Het zijn de plannen van de bond of gemeente en niet van de club. Kan je dit aanpassen? Het eigenaarschap verspreiden onder verenigingen? Ja!

 

Het jaarplan zelf maken

Als je nog plannen wilt maken, dan kan je met tools als Different Eye, Battle Absurd, Doelgroepen en Moddergooien hele concrete plannen maken. Hoe specifieker de vraag, hoe sterker de oplossing. Je kunt dit samen doen als ondersteuners en daarna het presenteren aan de clubs. Maar je kan ook bijeenkomsten organiseren waarmee je samen met de verenigingen ideeën ophaalt voor het beleid voor het komende jaar.

Stel, het jaarplan is al gemaakt door jou met je collega’s. Kan je dan ook draagvlak creëren bij de clubs? Maak dan de Sprong in de Toekomst. Toets je jaarplannen met deze tool bij de verenigingen. Haal de goede punten uit de plannen op, haal de pijnpunten op en vooral wat clubs je aanbevelen. Binnen anderhalf uur heb je hele waardevolle informatie opgehaald bij de bestuurders die je kan gebruiken om het plan te perfectioneren.

Hulp nodig bij het maken van jaarplannen op een creatieve manier die energie geeft? Mail Etienne of Kyra en vraag naar mogelijkheden om een heisessie of brainstorm door Start2Create te laten begeleiden.