Draagvlak creëren bij je werknemers

Bij draagvlak creëren denk je misschien aan plannen of ideeën pitchen en goedkeuring krijgen. Met Start2Create zetten we tools in, nóg eerder in het proces. Zodat je met elkaar uit de 'Ja, maar...' en in de 'Ja, EN' stapt. Je ontdekt eerder valkuilen en kansen.

Wat is draagvlak creëren?

Als je Google erop naslaat, is de betekenis van ‘draagvlak creëren’ toestemming krijgen voor de verandering, met medewerkers die ook achter de verandering staan èn dat ze bereid zijn eraan mee te werken. De Dikke van Dalen gaat nog een stap verder. De omgeving (stakeholders) die bij het vraagstuk betrokken is of kan zijn. Dat is het ‘vlak’, waarop de ‘last’ steunt. En de last is: issues of onderwerpen waar van mening verschilt wordt.

Alleen, hoe kan je draagvlak creëren? Hier lees je over:

  • Wat je móet weten over de werking van het brein voor je aan de slag gaat
  • Hoe je draagvlak bereikt
  • Hoe je draagvlak behoudt

Van dopamine naar draagvlak

95-98% van wat er in het brein gebeurd zijn automatismen. Je hebt je reflexen (denk aan het wegduiken van de bal) of je archiefbrein (kunnen schakelen in de auto). Ook komen er continu stofjes vrij in het brein. Zo is dopamine is een neurotransmitter, die belangrijk is voor stemming, motivatie, genot, aandacht en beweging. De afgifte van dopamine brengt een geluksgevoel met zich mee.

Wanneer dopamine ook vrij komt: als je over jezelf praat en de dingen waar jij enthousiast over bent. Jouw idee dat je deelt met een collega, waar je al zo lang op hebt gebroed. De kánsen die je ziet om impact te maken met het werk dat je doet.

Om de cirkel van elkaar overtuigen te doorbreken – en echt tot draagvlak te komen – zal je toch iets anders moeten doen. Want eerlijk, hoe happig ben jij erop dat een ander jouw mening, gedrag of keuzes probeert te bepalen?

Lees verder en ontdek tips om mensen wèl mee te krijgen in plannen.

1. Stap uit de automatische piloot

De Creatief Denken methodiek zorgt ervoor dat je je brein uit de automatische piloot en het probleem denken haalt. Ga de laatste vergadering op het werk maar eens na. Hoe vaak heeft een collega geroepen: ‘Ja maar…..’ (je hebt gelijk iemand in gedachten nu hè). Of hoor je vaak: ‘Dat hebben we al gedaan!’

Tijd om het eens over een andere boeg te gooien. Begin met oordeel uitstellen.

2. Zippit (en stel vragen)

Wil je dolgraag kernwaarden presenteren? Een presentatie geven over de resultaten en nieuwe richting van het bedrijf? De nieuwe doelen van het team uitleggen? We snappen dat jij er enthousiast over bent. Door nog even niet te pushen en je materie even voor je te houden creëer je waardevolle ruimte waarin mensen hun zegje kunnen doen.

Of, waar je de creativiteit kan benutten. In plaats van je te laten leiden door wat men vindt dat niet goed gaat, de ‘ja, maar…’ en de moeilijkheden (vaak getriggerd door het onbewuste brein) kan je tools benutten die uitdagen te denken in ‘ja, EN!’.

Het eerste wat daarbij komt kijken is het stellen van open vragen. In het bijzonder ‘hoe-vragen.’ Een hoe-vraag breekt de weg open naar denken in kansen.

3. Bouw aan eigenaarschap

Hoe mooi is het als mensen eigenaar worden van een idee. En daarmee het ook willen gaan uitvoeren of ontwikkelen. Daar moet je wel wat voor doen. Hier enkele suggesties.

  • Laat hen zelf ideeën ontwikkelen in kleinere groepjes. 4 is een ideaal aantal, zo vond Disney ooit uit. Al in een pressure cooker van 10 minuten kan je een eerste slag maken.
  • De groepjes presenteren na elke opdracht aan elkaar.
  • In onze sessies en trajecten laten we mensen stemmen met stickers, nepgeld of andere manieren. Door hierna de winnaar of top 3 uit te roepen, kan je daarna een eerste vervolgstap maken. Wie wil welk idee verder uitwerken?

En om draagvlak te behouden:

  • Maak doelen zichtbaar, op een leuke en inspirerende manier
  • Vier successen als ze behaald zijn
  • Geef geregeld updates, ook al zijn ze maar kort
  • Blik na een jaar terug en benoem de groei of ontwikkeling
Ik zoek facilitators om mijn medewerkers in beweging krijgenBel me terug!

    4. Wat voor leiderschap past bij draagvlak creëren?

    Heb je een directieve stijl, dan is inherent hieraan dat je ook tien stappen kan voorlopen op de rest. Het is een kracht ergens voor te kiezen en een knoop door te hakken. Toch kan dit ervaren worden als ‘plannen die opgelegd’ worden. Mensen echt eigenaar maken van een plan en dat ze ernaar gaan handelen kan een uitdaging zijn. Door mensen de tijd te geven erover na te denken, geef je ze ook ruimte.

    Met Start2Create benutten we tools om die ruimte te geven. Dat kan al in korte tijd. Door die ruimte te laten ontstaan heb je meer keuze in de rol die je wilt aannemen.

    Denk aan coachend (mensen helpen ontwikkelen het zelf te doen), verbindend (de juiste mensen bij elkaar zetten), motiverend of aansturend (mensen op de juiste lijn houden).

    Geen ‘Ja, maar…’, wel ‘Ja, EN!’ Denken in kansen en mogelijkheden in plaats van steeds een beperking op te leggen. We dagen je uit anders te denken tijdens een strategische sessie, teambuilding sessie of bij het ontwikkelen van plannen voor je organisatie.

    Ontdek onze programma's