Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media

Eet, drink, lach, huil en sport met je leden

‘Beste sporter,

Dank voor je aanmelding bij onze club. Jouw team traint donderdagavond om 18.15 uur op veld 3. Je kan je dan melden. We wensen je veel plezier op onze club en als je vragen hebt, dan horen we het graag.

Namens het bestuur,
Met vriendelijke groet!’

Zou dit mailtje, verstuurd naar een nieuw lid, een incident zijn op sportclubs in Nederland of niet? Hopelijk zeg je nu: ‘Dat gebeurt bij ons niet! Wij nodigen mensen eerst uit op de club om ze kennis te laten maken en we leiden ze persoonlijk rond.’
Maar misschien vraag je je nu af wat nieuwe leden of de ouders voor mail krijgen. Het zou een reden kunnen zijn om direct de secretaris te mailen met die vraag.

Als je dit voorbeeld herkent omdat het op jouw club altijd zo gaat, dan is de noodzaak groot om dit snel aan te passen. In dit bovenstaand voorbeeld, dat echt verstuurd is, zeg je namelijk eigenlijk ‘Leuk dat je betaalt om te sporten bij ons en zoek zelf verder uit hoe of wat!’

Je verkoopt eigenlijk een abonnement in plaats van een lidmaatschap.

Er is namelijk een reden dat mensen gemiddeld een jaar lid zijn van de sportschool en zeven jaar van een sportvereniging. En die reden is binding. Je verbindt je aan een club omdat je wilt je verenigen. Dat zit in de Nederlander.

Het is aan de vereniging om hier op een goede manier mee om te gaan. Door het bovenstaande mailtje krijg de sporter een naar gevoel over jouw club. Het voelt als een sportschool in plaats van een warm bad waarin je je thuis voelt.

Goede voorbeelden

Gelukkig krijgen we ook genoeg goede voorbeelden tijdens onze inspiratiesessies en trainingsavonden. Bij het congres van de KNBSB vertelde een voorzitter dat hij alle nieuwe leden persoonlijk ontvangt op de club voor een rondleiding en daarna levert hij ze af bij de trainer en het team. Letterlijk neemt hij leden bij de hand op zijn vereniging, zodat ze weten wat voor club het is en wat ze kunnen verwachten. Er is gelijk echt contact tussen twee mensen.

Sommige bestuurders vertellen ons over nieuwe ledenavonden, waarbij ze aan het begin van het seizoen iets vertellen over de club. Dat is een goed begin, maar staat die avond in het teken van het zenden of ook ontvangen. Oftewel geef je alleen maar informatie over alles wat er wel en niet mag op de club of maak je ook contact met de nieuwe sporters door oprecht interesse in ze te tonen? Waarom zijn ze lid geworden? Wat verwachten ze? Wat willen ze?

Onlangs stonden we op een congres voor de NTTB, waarbij een van de bestuurders riep: ‘Maar tafeltennis is een hele moeilijke sport op te leren.’ Maar als een dertiger voor het eerst gaat tafeltennissen, droomt hij of zij dan nog van de Olympische Spelen of is fit blijven het doel? Je kan mij niet vertellen dat je alleen maar de techniek van tafeltennis moet leren om fit te worden. Juist de combinatie van fun (rond-de-tafel bijvoorbeeld) en iets leren zou een reden kunnen zijn om iedere week te gaan trainen. Niet ieder lid wil namelijk gelijk competitie spelen.

De kracht van gastvrijheid en aandacht is echt contact maken en uit je eigen vooroordelen stappen. Praat, lach, huil, dans, drink, eet en sport met de mensen op jouw club. Maar verbinding en neem nieuwe leden bij de hand. Je leert op die manier veel meer.