Effectief communiceren vanuit de kleur blauw

In kleurencommunicatie kenmerkt hoofdstijl blauw zich door onder andere rationaliteit, analytisch vermogen en oog voor detail. Wat de kleur nog meer inhoudt, hoe je blauw herkent en hoe je een brug kan slaan in communicatie, ontdek je hier.

Start2Create werkt met LIFO®, dat staat voor Life Orientations. In de methodiek worden vier kleuren belicht: rood, geel, groen en blauw. Je bent niet een kleur, je hebt van alle kleuren iets.

Je vindt de kleurentool hier

Hoofdstijl blauw in een normale situatie

Je handelen en communiceren is gebaseerd op gedegen onderzoek. Je neemt feiten onder de loep en gaat stap voor stap te werk om je doel te behalen. Onderweg zie je in een split second een detail dat niet klopt, of een onlogica.

Typerend gedrag bij hoofdstijl blauw is:

  • Onderzoekend
  • Brengt structuur aan
  • Bekijkt zaken rationeel
  • Baseert zich op feiten
  • Werkt praktisch en methodisch
  • Analyserend
  • Toont de logica aan
  • Houdt zich aan de regels
  • Werkt stap voor stap
  • Ziet voor- en nadelen

Gunstige en ongunstige omstandigheden

Het kan zijn dat in een normale, comfortabele situatie blauw jou typeert. Het kan ook zijn dat juist in een voor jou ongunstige situatie blauw wordt getriggert, waar het normaal niet je hoofdstijl is. Wat de situatie is, is persoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan onder tijdsdruk staan of een verandering in gang van zaken.

Je kleurenprofiel kan veranderen in situaties. Ongeacht de verschillen die er soms zijn, kunnen we spreken van twee kleuren die doorgaans dominant zijn. 

Blauw in combinatie met hulpstijlen

Met hulpstijl rood ben je taak- en resultaatgericht. Je maakt beslissingen die onderbouwd zijn. Zowel hoofdlijnen zien als oog voor detail hebben is aan jou besteed. Met hoofdstijl geel heb je zowel nieuwe ideeën als oog voor structuur. Een unieke combinatie, zolang je niet in detail verzandt. Met hoofdstijl groen 

Valkuilen

Tenzij je nog een flinke dosis geel in je profiel hebt, beperkt je kritische blik je wel eens ruimer te denken of creatief te zijn. Je wordt contraproductief als je te lang blijft ploeteren en vasthouden. Anderen zien je dan wel eens als een muggenzifter.

Je kan zo ingaan op onderzoek, en verstrikt raken in analyses en afwegingen, dat je geen beslissingen neemt. Soms sta je niet meer open voor nieuwe benaderingswijzen. Sociale en emotionele gegevens vind je van ondergeschikt belang.

In een spanningsvolle situatie word je zwijgzamer. Je verdedigt je positie krampachtig en blijft vasthouden aan bestaande richtlijnen en procedures.

Hoe herken je blauw?

Blauw staat bekend om de kritische (hoe-)vragen. De eerste indruk van iemand met hoofdstijl blauw kan formeel, zwijgzaam en weinig expressief zijn. De persoon is moeilijk ‘te lezen’ door de gereserveerdheid.

Hoe kan je meer halen uit communicatie met blauw?

Blauw zal allerlei vragen op je afvuren en heeft baat bij jouw antwoorden om tot een afgewogen oordeel te komen. Blauw ervaart graag ruimte om zelf te beslissen, en wordt liever niet onder druk gezet.

Welke communicatie spreekt aan?

  • Geef feiten en cijfers
  • Ga georganiseerd te werk
  • Verbind nieuwe zaken aan bestaande zaken
  • Gebruik logica
  • Wees voorbereid
  • Wees nauwkeurig
  • Verminder spanning en bedreiging
  • Vraag naar criteria
  • Geef tijd om na te denken
  • Documenteer

Je vindt de kleurentool hier

Start2Create traint teams en organisaties anders denken. We zetten creatief denken methodieken in om meer te halen uit communicatie en om tot concrete acties te komen. Met veel dynamiek, een lach en altijd praktisch ingestoken. De communicatietools zijn gebaseerd op LIFO® (Life Orientations). 

Benieuwd naar of een training voor jouw team passend is? Laat je vraag hieronder achter of vraag een inspiratiegesprek aan.