Effectief communiceren vanuit de kleur rood

In kleurencommunicatie kenmerkt hoofdstijl rood zich door onder andere snel actie ondernemen, knopen doorhakken en directheid. Wat de kleur nog meer inhoudt, hoe je rood herkent en hoe je een brug kan slaan in communicatie, ontdek je hier.

Start2Create werkt met LIFO®, dat staat voor Life Orientations. In de methodiek worden vier kleuren belicht: rood, geel, groen en blauw. Je bent niet een kleur, je hebt van alle kleuren iets.

Je vindt de kleurentool hier

Kenmerken van hoofdstijl rood 

Met deze hoofdstijl neem je graag initiatief en wil je het liefst snel handelen. Gaan, en onderweg bijschaven. Knopen hak je makkelijk door en je houdt ervan veel gedaan te krijgen. Je wilt tot concrete resultaten te komen. Competitie en uitdaging ga je daarbij niet uit de weg.

Je hebt een sterke focus op hoofdlijnen en verzandt niet graag in details.

Kenmerkend aan hoofdstijl rood is:

  • Sturend
  • Krachtig
  • Overredend
  • Rivaliserend
  • Direct 
  • Snel handelend
  • Risico’s nemend
  • Afwisseling zoekend
  • Vol zelfvertrouwen

Je kleurenprofiel kan verschillen per situatie. Zo kan je meer van rood hebben in de ene situatie dan in de andere.

Gunstige en ongunstige omstandigheden

Het kan zijn dat in een normale, comfortabele situatie rood jou typeert. Het kan ook zijn dat juist in een voor jou ongunstige situatie rood wordt getriggert, waar het normaal niet je hoofdstijl is. Wat de situatie is, is persoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan onder tijdsdruk staan of een gevoel van bedreiging door conflict.

Rood in combinatie met hulpstijlen

In combinatie met blauw sta je bekend als taak- en resultaatgericht. Je hebt een concreet einddoel voor ogen, maar je omgeving erin meenemen kan een uitdaging blijven. Met hoofdstijl geel zoek je meer naar de meningen en ideeën van anderen. Gezelligheid vind je belangrijk, maar het eindresultaat moet er niet onder lijden. 

Valkuilen

Soms ga je wel eens té snel, of te kort door de bocht. Je kan volgens anderen wel eens arrogant of bot overkomen. Doordat je direct of overredend kan zijn, voelen anderen zich niet altijd gehoord of nemen zij je woorden persoonlijk.

Vanuit enthousiasme start je steeds weer nieuwe activiteiten, maar intussen stagneert het succes van oude projecten. Ook neig je details over het hoofd te zien en te snel met simpele antwoorden te komen bij complexe problemen.

Hoe herken je rood?

Meestal is dit iemand die initiatief neemt (of de leiding pakt) en knopen het liefst snel door hakt. Zelfverzekerdheid en een sterke aanwezigheid is ook typerend. Rood graag voor actie en zie je in lichaamstaal ongeduldiger worden als de actie uitblijft.

Hoe kan je meer halen uit communicatie met rood?

Deze kleur loopt dan wel tien stappen op anderen voor, maar aan de handrem trekken zit vaak in de allergie van rood. Rood heeft geen hekel aan jou als persoon, maar maakt onderscheid tussen mensen en dingen. In een notendop:

Welke communicatie spreekt aan?

  • Wees kort in uitleg
  • Begin direct
  • Spreek over resultaten
  • Toon deskundigheid
  • Benadruk actie
  • Kom met oplossingen, niet met problemen
  • Wees open en duidelijk
  • Stel concrete vragen
  • Doe concrete voorstellen

Je vindt de kleurentool hier

Start2Create traint teams en organisaties anders denken. We zetten creatief denken methodieken in om meer te halen uit communicatie en om tot concrete acties te komen. Met veel dynamiek, een lach en altijd praktisch ingestoken. De communicatietools zijn gebaseerd op LIFO® (Life Orientations). 

Benieuwd naar of een training voor jouw team passend is? Laat je vraag hieronder achter of vraag een inspiratiegesprek aan.