Geen sales, wel groei: het koffiegeheim van Giraffe Coffee

Hoe bouw je een succesvol koffiemerk zonder ook maar één salesmedewerker in dienst te nemen? Mark Jordaan van Giraffe Coffee bewijst dat het kan. In de nieuwste aflevering van de Start2Create podcast vertelt hij hoe je als bedrijf kunt groeien, simpelweg door radicaal te kiezen voor kwaliteit, eerlijkheid én partnerschap.

De Start2Create Podcast (ft. Mark Jordaan, Giraffe Coffee)

S3E3: Hoe groei je als bedrijf zonder een salesafdeling?

“In het begin verkochten we letterlijk alleen koffiebonen. Geen porselein, geen suikerzakjes, geen apparaten. Mensen vroegen: ‘Is dit alles?’ En wij zeiden: ‘Ja, dit is alles. Maar wel héle goede koffie.’” Die keuze bleek gedurfd, maar cruciaal. Giraffe Coffee groeide niet dankzij gladde verkooppraatjes, maar doordat klanten zélf ambassadeurs werden.

Mark legt uit dat zijn team alles draait om twee dingen: topkwaliteit leveren én zorgen dat hun koffie ook goed in het kopje belandt. “Onze accountmanagers heten ‘de Kwallies’. Hun enige taak: zorgen dat de koffie bij de klant beter wordt. Niet verkopen, maar begeleiden.”

Er wordt dan ook intensief geïnvesteerd in training en support. “Bij ons zijn trainingen gratis én onbeperkt. Als een horecaondernemer zegt: ‘Ik wil elke week een baristatraining,’ dan komen we elke week. Wij zijn zo dedicated als jij wilt zijn.” Die inzet loont, want de klanten van Giraffe blijven. En daar zit volgens Mark de echte groeikracht. “We verliezen nauwelijks klanten. Dat is misschien wel ons grootste geheim.”

Beluister de podcast via Spotify

Beluister de podcast via Apple Podcast

Mark Jordaan Giraffe

Toch klinkt het eenvoudiger dan het is. Giraffe werkt alleen met specialty coffee: kleine partijen van hoge kwaliteit. “Je moet alles blijven proeven. We hebben dit jaar tweehonderd Braziliaanse koffies geproefd om de juiste te vinden. Het is gewoon keihard werken, zonder shortcuts.”

En nee, een salesteam is nog steeds niet in beeld. “We willen geen groei om de groei. We willen beter worden in alles wat we doen: van het branden tot het geven van trainingen. Als we dáár in groeien, dan komt de rest vanzelf.”

Wil je weten hoe je een loyale klantenkring opbouwt zonder salesdruk, en hoe koffie eigenlijk net zo complex is als wijn? Luister dan de hele aflevering met Mark Jordaan en ontdek waarom ‘geen gezeik, gewoon goede koffie’ misschien wel de beste groeistrategie is die er bestaat.

🎧 Beluister nu via Spotify of Apple Podcasts.

Start2Create
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.