Werven en behouden van leden is een van de grote uitdagingen voor verenigingen in Nederland. Helemaal in tijden van corona. Creatief denken biedt een uitkomst om de vraagstukken anders aan te vliegen. En je vereniging anders te laten denken.
Middels creatief denken begeleiden we deelnemers naar (unieke) oplossingen. Altijd met interactie, snelheid en een lach. Dat doen we in fysieke bijeenkomsten, maar ook online.
De sessies staan in het teken van diverse creatief denken tools (werkvormen). We werken altijd met vragen uit de groep en kiezen daar de tools op uit. Elke tool kenmerkt zich door interactie en snelheid. Altijd werken we toe naar concrete uitkomsten, zodat je er meteen mee aan de slag kan op je vereniging. Je ontdekt kansen voor diverse doelgroepen aan potentiële leden, waar je niet eerder aan had gedacht.
De uitdaging is: de ideeën die je opdoet in een sessie zijn leuk, maar zijn gekomen van een paar mensen. Je wilt juist je hele vereniging meekrijgen. Hoe? Door zelf de denktechnieken mee te nemen naar je vergaderingen en er zo voor te zorgen dat de anderen op je verenigingen zelf ideeën gaan ontwikkelen. Je gaat zo samen op een andere manier brainstormen.
Je maakt hiermee vergaderingen niet alleen leuker en efficiënter (en korter). Doordat ideeën bij de mensen zelf ontstaan, is er al meer betrokkenheid en vooral eigenaarschap. Want als je echt aan de slag wil om leden te werven en te behouden, zul je toch handjes nodig hebben.
Het resultaat? Mensen ontwikkelen samen zelf de ideeën en staan er ook achter, in plaats van dat het opgelegd is vanuit een bestuur of commissie.
Je krijgt niet alleen een stapel oplossingen voor je uitdagingen. Op de avonden leggen we ook de stappen en de valkuilen van de creatief denken tools uit. We leren je hoe je een groep meekrijgt. En dat allemaal aan de hand van 5 creatief denken tools.
Je leert een spiegeltool, om valkuilen en blinde vlekken op te sporen. Het is een snelle tool, die er ook voor zorgt dat je dingen bespreekbaar kan maken zonder in een ellenlange discussie te belanden.
Je leert enkele innovatietools, om tot vernieuwende ideeën te komen voor je uitdagingen rondom leden werven en behouden.
En je leert een tool om op de lange termijn draagvlak te creëren in de vereniging. Deze tools zijn op allerlei vraagstukken toe te passen. Ook als het in een vergadering gaat over andere onderwerpen. Je kan er dus op meerdere momenten je voordeel mee doen.
“Door de drie sessies merk ik dat ik het creatief denken makkelijker oppak. We rollen er als groep zo weer in. Ik merk dat je daardoor echt anders tegen problemen op de vereniging aan gaat kijken.” – Deelnemer
Commissieleden of bestuursleden. En het liefst met 2 of 3 personen van de vereniging, zodat het makkelijker wordt het toe te passen op de vereniging. Zo kan je samen dingen oppakken, samen sparren en ook samen uiteindelijk tijd en betrokkenheid onder leden winnen.
“Door met z’n tweeën te komen op deze avonden kan je het samen sterker overbrengen in je vereniging. In veel besturen zeggen mensen: ‘Ja, maar, we doen het altijd zó’. In je eentje moet je anders wel heel stevig staan! Dat is niet erg, maar met twee is makkelijker en neem je anderen veel makkelijker mee,” aldus een van de deelnemers aan de sessies.
Wil je je als vereniging aanmelden? Of wil je als sportorganisatie of als gemeente dit traject aanvragen? Dan kan je dit aangeven bij de adviseur lokale sport of bij de lokale verenigingsondersteuner.
Start2Create staat met vijf services op de servicelijst van NOC NSF.
Vragen? Je kan altijd contact met ons opnemen via onderstaand formulier.