70+ ideeën voor ledenbehoud

De Achterhoek in Beweging maakte haar naam afgelopen week waar. Sterker nog, het was De Achterhoek ging Los. Start2Create begeleidde maar liefst 5 online sessies om diverse clubs anders te laten denken over ledenbinding en -behoud. In tijden van corona een van de grootste uitdagingen. 

Het resultaat? 72 creatieve en concrete ideeën om leden te verrassen en hen iets te bieden, anders dan een korting op lidmaatschap. Aan de sessies ‘Blijf je Club Trouw’ deden zo’n 80 vrijwilligers mee. De week was een initiatief van Sportbedrijf Doetinchem, Achterhoek in Beweging en acht diverse gemeenten (en hun buurtsportcoaches).

 

Niets is onmogelijk

Geen nieuwe ideeën schuwen, out-of-the-box durven denken, stof doen opwaaien en mensen enthousiasmeren voor nieuwe dingen is wat we vaak terug hoorden. ‘De werkvormen daagden ons echt uit om buiten de lijntjes te denken,’ aldus Piet Kraaijeveld – voorzitter van de wielerclub de Peddelaars uit Aalten. Een greep uit de uitkomsten:

Een speurtocht maken door de wijk, langs sponsors van de club. 
Unieke pakketten of kado’s aan huis bezorgen. 
Mascottes sparen bij het uitvoeren van oefeningen. 
Een maatjesproject om jong en oud samen te laten sporten. 
Een gezamenlijk online diner
Samen online een clublied maken. 

Klusjes doen of boodschappen halen voor clubleden die hulp nodig hebben of eenzaam zijn.
Samen sparen voor een stip op de horizon: om na corona een uitstap te kunnen maken met elkaar.

Bert Nijenhuis – voorzitter van gymnastiekvereniging SV Margriet uit Didam kijkt enthousiast terug op de sessie: ‘Ons uitgangspunt als bestuur is dat niks onmogelijk is. Door het gebruik van verbeeldingskracht ontstaan de mooiste ideeën.’

“Het mooiste idee van de avond vond ik Nijenhuis de Tour du Sport. Een samenwerking tussen clubs om elkaar te versterken, maar ook om sporters met nieuwe sporten kennis te laten maken.”

Guido Groenendijk (stichting Welcom, Montferland), over deze sessie: ‘Eerlijk gezegd had ik er geen hoge verwachtingen van! Ik dacht dat het misschien weer een standaard webinar zou zijn, zoals er meer zijn. Maar eerlijk is eerlijk, we zijn op hele concrete ideeën uitgekomen waar je als vereniging zo mee aan de slag kan! En dan ook niet de geijkte ideeën als een champagne of een bedankje, maar echt creatieve, nieuwe ideeën. 

 

Aanpak: online creatief denken

Rode KaartMet deze vier simpele spelregels kan je in een online brainstorm al heel ver komen:

Oordeel uitstellen: We hebben allemaal een oordeel, maar stel je oordeel toch even uit.
Kwantiteit boven kwaliteit: Aarzel niet, roep alles wat er in je opkomt.
Meeliften:
Lift vooral door op wat een ander zegt, in plaats van iets af te schieten. Jouw associaties kunnen fantastische ideeën opleveren.
Lef: De meest unieke oplossingen komen uit onverwachte hoek.

Daarbovenop gooien we met Start2Create altijd een of meer creatief denken tools. In Breakout Rooms dagen we de deelnemers uit tot ideeën te komen. Altijd in pressure cookers. En altijd brengen we ideeën thuis naar concrete plannen. Je ontdekt wat acties kunnen zijn de korte of lange termijn, of zelfs morgen.

 

Bedankt, Jochem!

Een van de tools die we inzetten heet ‘Different Eye’. We vragen deelnemers dan door te liften op kenmerken van een persoon of personage. Deze keer bood Jochem Meyer inspiratie.

Vanuit ‘Jochem Meyer gek is op de natuur’ ontstond het idee voor een verenigingsactiviteit in de natuur. Met opdrachten en activiteiten voor de leden, waarin sponsoren ook een prominente plek krijgen in een wandeling. 

Ook Micky Mouse zorgde voor nieuwe inzichten. Ook al is zijn karakter al heel oud, in de verbeelding blijft hij altijd jong. Dit leidde tot het idee om jonge en oude leden samen te laten werken aan sportieve doelen, in een maatjesproject.

 

Samenwerkingen in de Achterhoek 

‘De uitkomsten zijn verrassend en de eerste reacties van deelnemers zijn erg positief. Zij geven aan ook behoefte te hebben aan een vervolg’, aldus Manon Zwakenberg – mede-initiatiefnemer en verenigingsondersteuner bij Sportbedrijf Doetinchem.

‘Deze sessies waren een samenwerking tussen Achterhoek in Beweging, 8 verschillende gemeenten en diverse buurtsportcoaches. Uit de Achterhoekse Verenigingsmonitor bleek eerder dat 70% van de clubs ondersteuning wenst op het gebied van ledenbinding- en behoud. In tijden van corona is dit helemaal een grote uitdaging voor veel verenigingen. Er liggen nu veel kansen waar we mee verder kunnen!’