Hoe zetten wij creatief denken online in? Wat zijn de do’s en don’ts? Hoe krijgen wij mensen mee? We hebben de afgelopen weken tal van vragen binnen gekregen over hoe wij het creatief denken online aanpakken. Misschien helpen deze tips je verder.
Ooit wel eens ge-kisst met collega’s? Zo niet, dan is dit je uitgelezen kans. In dit geval staat KISS voor Keep It Simple Stupid. Oftewel: houd alles zo simpel mogelijk. Je mag je mondkapje dus ophouden.
We treffen vaak genoeg mensen die te veel willen in een online sessie. Het zit hem in de ingewikkelde vragen, in de tijdsindeling of te veel willen bereiken. Of misschien raak je op voorhand al zo hopeloos overstuur dat je het niet eens meer wil proberen. Zonde! Want ook online kan creatief denken heel goed werken. De resultaten doen niet onder voor een live sessie.
Een geslaagde sessie valt of staat met een uitleg van creatief denken. Wij laten een korte presentatie zien. Met o.a. een sheet van de Rode Kaart en een sheet van de spelregels.
Maak een korte, actieve hoe-vraag. Eventueel kan je vooraf vragen aan deelnemers om hun vraagstukken in te sturen. Zo kan je het zelf op je gemak voorbereiden.
Als je groep nog nooit eerder creatief denken heeft gedaan, begin dan met de Omgekeerde Vraag of Battle Absurd. Daarmee kunnen mensen wennen aan de andere manier van denken. Begin je met een andere tool? Kans dat mensen het spoor bijster raken.
Pak één tool, en ga met de groep de winnende uitkomsten verder uitwerken. Of doe twee tools. En onthoudt: een sessie van 2 uur is echt de max.
In een notendop wat je vooraf al kan doen:
Wij gebruiken Zoom voor onze sessies. We snappen dat je niet altijd van je baas met Zoom mag werken. Toch heeft het een hoop voordelen, wat je bij andere software niet hebt.
Met Zoom kan je handmatig of automatisch groepjes maken met Break-out Rooms. Als host van de sessie bepaal je hoeveel mensen er in een Breakout Room plaats nemen en voor hoe lang. Je kan de verschillende kamers induiken om groepjes te begeleiden. Net zoals in een echte bijeenkomst haal je daarna de mensen weer plenair bij elkaar om de uitkomsten aan elkaar te presenteren.
Tip: We snappen dat het niet altijd haalbaar is, maar met z’n tweeën begeleiden heeft hier een aantal voordelen:
Door te stemmen op uitkomsten weet je meteen waar mensen enthousiast van worden en waar draagvlak ligt. Polling is een van de manieren om te stemmen in Zoom. Je kan een poll van te voren klaarzetten, maar je kan ook tussentijds een poll aanmaken.
Als mensen de gespuide ideeën niet kunnen zien kan dat best dodelijk zijn voor een creatief proces. We zien dan ook dat als mensen hun scherm niet delen met de ideeën, dat de boel dan al snel verzandt in een ‘ja, maar…’ discussie. Laat steeds één iemand in een groepje het scherm delen, zodat de mensen op elkaar kunnen doorliften.
Creatief denken kan helpen je sessie interactiever en vlotter te laten verlopen. Bovendien geeft het een andere energie dan een traditionele brainstorm.
Wil je weten hoe je online interactie bevordert, de regie houdt en anderen out of the box kan laten denken? In de Masterclass online faciliteren leer je creatief denken en creatief denken toepassen. Dat doen we aan de hand van vraagstukken uit je team, dus je krijgt ook nog eens oplossingen aangereikt voor waar je tegenaan loopt.
Masterclass Online Faciliteren
Nog vragen? Laat het ons hieronder weten!