Verschillende soorten gesprekstechnieken

Hoewel we de hele dag door communiceren is het voeren van een goed gesprek toch een kunst. Ontdek hier welke verschillende soorten gesprekstechnieken je eenvoudig kan inzetten om meer uit gesprekken te halen.

Luisteren, Samenvatten en Doorvragen is een van de bekendste gesprekstechnieken. Hier lees je meer over de waarom van LSD, hoe je dit doet en wanneer. Ook ontdek je wat DIK (Denken in Kansen) kan doen in een gesprek.

Meer informatie cursus gesprekstechnieken

De basis van gesprekstechnieken: LSD

Een handige methode voor het voeren van een gesprek is de LSD formule: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Dit kan meerdere keren in een gesprek aan bod komen. Als je het actief toepast is het zelfs een continu proces. 

Luisteren

De kunst van het voeren van een goed gesprek begint met luisteren. Actief luisteren doe je niet alleen met je oren, maar ook met je ogen, wenkbrauwen, handen, lichaam en je stem. Dit noem je de non-verbale communicatie. Door actief te luisteren kom je begripvol over en nodig je de ander uit om ook naar jou te luisteren. 

Hoe laat je merken dat je luistert? Je kan denken aan:

  • actief oogcontact houden
  • een keer een aantekening maken
  • telefoon wegleggen
  • knikken of ‘hmm’
  • een actieve luisterhouding aannemen, zoals rechtop zitten in plaats van onderuit gezakt

Waar let je op tijdens het luisteren? Je kan denken aan:

  • stelt iemand zich open?
  • correspondeert wat iemand zegt met de houding?
  • wat zegt je onderbuikgevoel?
  • klopt wat degene zegt met het doel of de verwachting van het gesprek?

Samenvatten 

Door de informatie van je gesprekspartner samen te vatten laat je hem of haar zien dat je ook écht luistert en begrip toont. Samenvatten helpt je ook om misverstanden te voorkomen. Bovendien geeft het jou meer regie over een gesprek als je iets samenvat. Je kan het gesprek een andere wending geven.

Hoe vat je iets samen?

  • Vat zo veel mogelijk in je eigen woorden samen. Dat kan overigens al nieuwe inzichten opleveren voor een ander.
  • Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.

Doorvragen  

Tot slot zorg je er met doorvragen voor dat de informatie die je krijgt van je gesprekspartner compleet en duidelijk is. Hierdoor begrijp je écht hoe de situatie of het probleem in elkaar zit. Doorvragen helpt je ook om overeenstemming te bereiken en laat zien dat je geïnteresseerd bent in de ander. 

Hoe vraag je door?

  • Open vragen stellen levert de meeste informatie op. Begin je vraag met Wie, Wat, Waarom, Welke, Wanneer of Hoe. Meer over vragen stellen lees je hier.
  • Als iets voor jou onduidelijk is, of je weet niet of iets misschien een aanname is, vraag het na. Neem ANNA dus mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen.

Gevorderde gesprekstechnieken: Denk in Kansen

Stel, iemand vraagt om je mening. Zie jij vooral beren op de weg en de ‘ja, maar’s’? Of zie je meteen waar de kansen liggen? De kans is groot dat dit laatste niet je eerste natuur is. Zo gek is dat niet. Het zit hem in hoe je brein is opgebouwd (automatische denkpatronen) en de kaders waarin we hebben leren denken. 

Probeer in een gesprek de ‘ja, maar…’ even te parkeren en juist door te liften op wat een ander zegt. Dat kan alleen al door wat gezegd is nog eens samen te vatten, maar ook door zelf actief in te brengen waar jij een kans ziet. Dat doe je in plaats van het idee van de ander platweg af te schieten. De Rode Kaart is hier een eenvoudig hulpmiddel bij.

Download de Rode Kaart 

Start2Create laat in sessies jou en je collega’s actief denken in kansen. Je stapt met elkaar in een andere mindset. Geen bekende discussies, maar een nieuwe energie en een andere sfeer waarin je met elkaar gericht aan een doel werkt. Het resultaat is tot (onverwachte) oplossingen komen in kortere tijd dan je gewend bent. Het levert teambuilding op en gedragen plannen. Meer weten over welk ‘wasprogramma’ past bij jou team of organisatie? 

Ontdek de programma’s hier