Waarom deze ondernemer een ‘gezonde Unilever’ wil worden – en wat jij kunt leren van zijn BHAG

Wat gebeurt er als een osteopaat besluit een voedingsmerk te starten met als doel ‘de gezonde Unilever worden’? Dan krijg je Oerchef, het bedrijf van Paul Dingemans. In de nieuwe aflevering van de Start2Create-podcast deelt hij hoe zijn BHAG (Big Hairy Audacious Goal) niet alleen zijn missie scherp houdt, maar ook deuren opent en mensen verbindt.

De Start2Create Podcast (ft. Paul Dingemans)

S3E1: Hoe een BHAG je als ondernemer richting geeft – het verhaal van Oerchef.

“Als je droom je niet bang maakt, dan is je droom niet groot genoeg,” citeert Paul zijn businesscoach. En zijn droom is allesbehalve klein: een voedingsmerk opbouwen dat wél transparant is, écht gezond is én mainstream impact maakt. Geen misleidende etiketten, geen valse health claims. “Ik wil producten maken waar je gezondheid écht beter van wordt. Zonder concessies. Dat betekent soms 15 keer duurdere ingrediënten, maar ook veel meer voedingswaarde.”

De aanleiding voor Oerchef ligt in Pauls eigen gezondheidscrisis: een heftige blinde én dikke darmontsteking bracht hem letterlijk op de operatietafel. De medische wereld hielp hem overleven, maar gaf geen antwoorden op de ‘waarom’-vraag. Dat werd de start van een zoektocht naar echte, voedzame voeding – die uiteindelijk leidde tot de keukentafel van zijn ouders, waar hij zijn eerste broden bakte met chef Roy.

BHAG: De Gezonde Unilever worden

Wat begon als een persoonlijk project, werd een onderneming. Maar niet zomaar een. De BHAG van Paul – de gezonde Unilever worden – zorgt ervoor dat hij groter durft te denken. “Het helpt me keuzes maken. Ga ik wel of niet met een supermarkt in zee? Wat betekent dat voor mijn normen en waarden? Zonder dat grote doel zou ik sneller terugdeinzen.”

 

Beluister de podcast via Spotify

Beluister de podcast via Apple Podcast

 “De missie moet groter zijn dan ik.”

Wat de aflevering zo inspirerend maakt, is hoe Paul zijn ondernemersreis deelt: eerlijk, kwetsbaar en met een aanstekelijk enthousiasme. Hij vertelt over het belang van personal branding, hoe een social media post directe impact heeft op zijn omzet, en waarom zijn product straks de held moet worden – niet hijzelf. “De missie moet groter zijn dan ik.”

Ook bijzonder: Paul erkent dat hij geen marketeer is, maar wel het belang ziet van goede positionering. “Ik ben een zorgverlener. Maar als ik impact wil maken, moet ik ook leren denken als een ondernemer. En dat begint bij een duidelijk doel waar je elke dag voor opstaat.”

👉 Wil je weten hoe hij zijn producten ontwikkelt, waarom hij zijn soep “zonder troep” noemt en welke BHAG’s andere bedrijven hebben? Luister dan de volledige aflevering via Spotify of Apple.

Start2Create
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.