Hoe de BHAG voor jouw organisatie kan werken

Hoe de BHAG voor jouw organisatie kan werken

6 augustus 2021
/

Wat is een BHAG, wat heb je eraan en hoe formuleer je die? En hoe je dit grote gedurfde doel benutten voor de ontwikkeling van je organisatie? Je leest het hier. 

Musk zei ooit: iedereen ter wereld moet binnen een half uur op elke andere denkbare plek kunnen zijn. Ik maak een supersonische raket! Of je nu midden in de Sahara staat, in New York of op de Noordpool, je moet in een half uur op elke andere plek op aarde kunnen zijn. 

Het resultaat? Onder andere een nieuw raket- en lanceersysteem. Nooit eerder waren raketten terug op aarde geland en niet eerder waren ze herbruikbaar. Ondanks vele ontploffingen en onvoorziene kosten heeft hij een enorme slag weten te maken in de ontwikkeling van raketten. Een resultaat dat er misschien niet was geweest als hij zijn doelen dichter bij huis had gesteld.

Wat is een BHAG?

BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal. Het is het grote, ambitieuze doel voor de lange termijn, waarvan je bijna niet gelooft dat het haalbaar is. Toch kan het net haalbaar zijn. 

De Big Hairy Audacious Goal is bedacht door managementgoeroe Jim Collins en werd voor het eerst gepubliceerd in 1994, in het boek ‘Built to Last: Successfull Habits of Visionary Companies‘ – Jim Collins and Jerry Porras. 

 

De BHAG is een doelstelling die op een hele spannende grens ligt. Op het moment dat je twijfelt of de BHAG die je hebt geformuleerd wel of niet haalbaar is, dan weet je dat je goed zit. Verder:

  • gaat het om een doel voor over 10, 20 of 30 jaar;
  • hoeft het doel niet in lijn te staan met je huidige groei;
  • vraagt de BHAG om een andere aanpak van of doorbraak in je organisatie.

Een goede BHAG is inspirerend voor je hele team of organisatie. Het doel is vaak beeldend, blijft op het netvlies hangen en het geeft energie. Het doel is spannend en verrassend, waardoor de doelstelling iedereen op scherp zet en het niet snel vergeten wordt. 

Wat heb je aan een BHAG?

Een BHAG is niet alleen een duidelijk doel voor de langere termijn, het grote, gekke doel heeft meer voordelen. Zo zorgt het bijvoorbeeld voor inspiratie, wordt het maken van keuzes makkelijker en kun je middels een BHAG een nieuwe strategie implementeren binnen de organisatie. 

De BHAG zorgt voor inspiratie, nieuwe energie en helderheid

Het doel is niet alleen zeer ambitieus, maar het is ook inspirerend en geeft (nieuwe) energie. Het geeft het gevoel samen de schouders eronder te zetten. Iedereen in de organisatie zou meteen kunnen uitleggen wat de missie en visie is voor de organisatie op de lange termijn. 

Zelfstandiger keuzes maken dankzij de BHAG

Doordat een BHAG vaak inspirerend is, blijft het hangen bij mensen. En doordat het blijft hangen, is het makkelijker beslissingen te maken. Niet alleen directie of MT op strategisch niveau, elke medewerkers in de organisatie kan zijn of haar beslissingen ophangen aan dit grote gekke doel. En zelfstandiger keuzes maken.

Een nieuwe strategie met andere producten of diensten

Neem het voorbeeld van Musk, die een raket lanceersysteem ontwikkelde dankzij zijn BHAG, terwijl hij van origine de Tesla bedacht. Elke beslissing die je maakt is gebaseerd op de BHAG. Draagt het bij aan het grote gekke doel? Doen! 

Hierdoor kan het zijn dat je andere producten of diensten ontwikkelt, die er met een bescheiden stip aan de horizon niet waren geweest.

Het formuleren van het grote, gekke doel

Misschien is de eerste reactie in je brein wel ‘hoe kan ik een doel meetbaar maken?’ Dat is inderdaad een van de manieren om je BHAG te formuleren. Als je een BHAG meetbaar maakt, spreken we van een doel-BHAG. Dat kan zowel kwantitatief als kwalitatief zijn.

Een voorbeeld van de doel-BHAG

‘Wij zijn over tien jaar in zes landen vertegenwoordigd.’
‘

Over twintig jaar hebben wij Alzheimer de wereld uitgeholpen.’

Maar het big, hairy, audacious goal kan ook op een competitieve manier gesteld worden, je kan jouw organisatie in de BHAG als rolmodel positioneren of de BHAG kan voor een interne transformatie staan. 

 

Je kan je doel competitief stellen:

‘We gaan Adidas vermorzelen’ (Nike).

‘We worden de meest dominante speler in de commerciële luchtvaart’ (Boeing)

‘Yamaha wo tsubusu! We will destroy Yamaha!’ (Honda) 

 

Je kan je organisatie ook als rolmodel neerzetten:

‘Wij worden de Uber van onze sector.’

 

De BHAG kan ook voor interne transformatie staan:

‘We gaan gaan investeren in grond’ (MacDonalds)

 

Bij de interne transformatie BHAG richt je je niet op de buitenwereld, maar op interne veranderingen. Deze manier van formuleren wordt ook wel de transformatie-BHAG genoemd. Je gaat in dit geval voor een herdefiniëring van je bedrijf. Het komt vaak voor bij gevestigde bedrijven. Soms is dat ook noodzakelijk. Denk aan Nokia, die voorbij geraasd werd door Apple.

Wat als het formuleren van jouw eigen BHAG nog niet lukt?

Soms is de BHAG heel snel geformuleerd en soms duurt het stellen van een extreem doel even of loop je vast. Deze drie vragen kunnen je verder helpen om de BHAG te formuleren:

  1. Waar ben je het meest gepassioneerd over?
  2. Waar is je organisatie het allerbeste in?
  3. Aan wie verkoop je het liefste je producten of diensten?

 

Door dit met meerdere mensen te bespreken leg je al de belangrijkste kernpunten van je organisatie op tafel. 

 

De BHAG ligt er, en wat nu? 

Met Start2Create laten we op een dynamische manier mensen anders denken. Over de toekomst van de organisatie, maar ook over praktische vraagstukken en voor teambuilding. Dat doen we aan de hand van creatief denken, in diverse ‘wasprogramma’s’. Meer over de programma’s lees je hier.

Vergelijkbare blogposts