Oude tactieken opgeven – Lessen uit Drive to Survive

‘We moeten het anders aanpakken, want als we zo doorgaan pakken we zeker geen punten.’

De woorden komen uit de mond van Jost Capito. Sinds 2021 CEO van het Williams F1 team. Capito vertelt het in de populaire Netflixserie ‘Drive to Survive’. De strategie van het team moest om, want die was gestoeld op de oude F1 tactieken.

Williams is een van de iconische F1 teams. Negen constructeurskampioenschappen en zeven wereldkampioenen afgeleverd. Iconische namen als Alain Prost, Ayrton Senna en Nelson Piquet rijden tussen 1977 en nu in een Williams. Maar de laatste wereldtitel dateert ook weer van 1997. Daarna ging het beetje bij beetje minder met het team. Waar merkteams een steeds dominantere rol gingen spelen, leek Williams vooral te teren op de naam uit het verleden.

In 2020 haalde Williams geen enkel punt in het kampioenschap. Op de paddock zijn ze het laatste team in de rij. Elke Grand Prix moest Capito in 2021 de Walk of Shame maken naar zijn eigen pitbox. Zwaaiend naar de succesvollere teams. De Duitser werd door een Amerikaanse investeerder aangesteld als CEO na de overname van de familie Williams. Capito komt uit de rallywereld en is een mooi voorbeeld van iemand die echt anders denkt en daarnaar durft te handelen.

Afstappen van de vertrouwde tactiek

Eigenlijk is een Formule 1 race niet heel spannend. Je kwalificeert je op zaterdag. Op zondag rijden alle team eenzelfde race met 1 of 2 pitstops. Met dat gegeven reedt Williams de laatste jaren achterin mee. Doen wat je altijd deed en vooral wat de andere teams ook deden. Capito verzon een andere tactiek. De auto in de kwalificatie zo afstellen dat je in ieder geval Q2 en misschien zelfs Q3 haalt. In de race, de long runs, zal het dan wat lastiger worden. Maar je start in ieder geval niet achteraan.

Voor de wedstrijd verzon hij ook een list. Langer doorrijden, minder pitstops, andere bandenkeuzes. Alles om andere teams die twee pitstops hebben voor te blijven en hiermee een puntje te scoren. En een punt of hogere klassering in het constructeurskampioenschap kan tientallen miljoenen opleveren aan het einde van het jaar.

Als je Drive to Survive bekijkt zie je spanning in een van de eerste races van het seizoen. George Russell lijkt punten te pakken en rijdt op plek 8. Maar in de laatste rondjes gaan zijn banden eraan en wordt hij ingehaald door de andere teams. Een plek buiten de top 10 is het resultaat en geen WK punten.

Maar de tactiek lijkt ze dichter dan ooit bij punten te brengen. Dus houdt Capito vast aan zijn nieuwe strategie. En met succes. In Hongarije rijden beide wagens in de punten: plek 8 en 9. Voor het eerst in twee jaar weer punten voor het geplaagde Formule 1 team. En dat werd gevierd alsof ze wereldkampioen werden.

 

Van dit verhaal kan je dus twee dingen leren. Allereerst, als je direct van A naar B blijft gaan (van probleem naar oplossing), dan kom je niet tot nieuwe ideeën. De verandering van management en een originele tactiek brachten het team voor het eerst in twee jaar punten. Ze probeerden het in ieder geval, gingen niet bij de pakken neerzitten en bereikten hun doel met minimale middelen. En ze gingen. Ze kwamen in beweging.

En het tweede dat je uit het verhaal kan meenemen is dat je succes – hoe klein en bescheiden ook – moet vieren. Het geeft energie in het team. Het chagrijn maakt plaats voor vreugde en plezier. De glimlach keert terug bij het team. En dat geeft weer genoeg brandstof om in de volgende Grand Prixs weer een stapje extra te zetten.

Hoe Start2Create teams begeleidt

Inspiratie

Teambuilding & nieuwe ideeën opdoen | 1 of 2 dagdelen

Meer informatie
Inspiratie +

(Jaar)plannen & oplossingen voor meerdere vraagstukken | vanaf 2 dagdelen

Meer informatie
Academy

Het trainingsaanbod waarmee je je als professional verder ontwikkelt

Meer informatie