Pixar Thinking

Woody, Wall-e, Nemo. Je kent ze vast. De hoofdpersonen uit de Pixar films. Achter het succes van de animatiestudio gaat een boeiend verhaal schuil van creatief en vernieuwend denken.

Het ontstaan van Pixar is te vergelijken met de tool vooronderstellingen die we gebruiken in trainingen. Wat zijn de huidige kenmerken van, in dit geval, een Disney tekenfilm? Als we nou de blije figuren weghalen die zingen en dansen. Wat hebben we dan voor hoofdrolspelers? Datzelfde doe je met het liefdesverhaal en de schurk. Pixar schrapte deze kenmerken en kwam hierdoor juist met nieuwe verhaallijnen. Speelgoed dat tot leven komt. Een ruimtevaartwezentje dat alleen op de planeet rondrijdt. De onderwaterwereld krijgt een gevoel. Die vernieuwing zorgde voor enorme successen. De eerste vijf Pixar films brachten samen 2,5 miljard dollar op.

 

Radicaal denken

“Openhartigheid is een van de belangrijkste onderdelen van het creatieve proces.” Deze uitspraak komt van Ed Catmull, een van de oprichters van Pixar. Het werd de basis voor de manier van vergaderen bij de animatiestudio. Het management wil dat medewerkers zelf met ideeën en oplossingen komen. Durven anders te denken. Durven radicaal te denken.

Pixar organiseert door het jaar heen momenten waarop medewerkers in zowel kleine als grote groepen bij elkaar komen. Op die momenten is iedereen open en eerlijk, geeft elkaar feedback en heeft inspraak. Het is een illusie om dit van de een op de andere dag voor elkaar te krijgen en nog in stand houden ook. Deze cultuur kwam tot stand dankzij de juiste vraagstukken en creatieve invulling in de meetings. Als iemand stil was of niet meedeed, werd diegene apart genomen en was persoonlijke aandacht en het stellen van vragen de manier om iemand er weer bij te betrekken.

In 2014 legde Pixar een vraag voor aan drie groepen van 300 mensen: “Stel, het is 2017. Iedereen kan vrijuit spreken en staat open voor vernieuwde werkprocessen. Wat hebben we gedaan om dit succes te bereiken?” Deze open cultuur leidde tot een verzameling van 4000 ideeën van de medewerkers zelf. Er werden nieuwe prioriteiten gesteld en een plan gemaakt, doordat medewerkers anders en radicaal durfden te denken.

 

“Elke animatiefilm van Pixar
was een ontdekkingsreis”

 

Falen, in plaats van vermijden

Elke animatiefilm van Pixar was een ontdekkingsreis. Veel materiaal is in de jaren weggegooid, omgekeerd of bijgeslepen. Het heeft behoorlijk veel faalkosten met zich meegebracht om bekende films als Monsters, Inc en Ratatouille tot stand te brengen. Toch bleek het omarmen van falen, radicaal en vernieuwend denken juist tot successen te leiden.
“De sleutel is dat een experiment als noodzakelijk en productief wordt gezien en niet als een frustrerende vertraging”, legt Catmull uit. “Dan vinden mensen hun werk leuk, zelfs als het ze in verwarring brengt.”

“Het MT wilde dat medewerkers zelf met ideeën en oplossingen kwamen”

 

 

Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk onze programma’s