Schoolontwikkelplan

Met een schoolontwikkelplan (SOP) richt je je op onderwijsontwikkeling en is de basis van het vernieuwen en verbeteren van de school en het onderwijs. Zoek je vernieuwende ideeën, meer draagvlak of een manier om input op te halen? Lees dan vooral verder!

Schoolontwikkelplan: kansen benutten!

Een goed schoolontwikkelplan (SOP) richt zich niet alleen op verbeterpunten, maar ook op kansen. Alleen hoe zorg je ervoor dat je in kansen denkt, als je te maken hebt met de waan van de dag, de inspectie die moppert op taal en rekenen, een leerkracht te kort en je al zo druk bent? Niet alleen op inhoud liggen er kansen, waarschijnlijk ook in de manier waarop je tot een plan komt.

Lees hier praktische tips om op een leuke manier èn in korte tijd tot meer input te komen.

Input verzamelen voor een schoolontwikkelplan:

Uit de bekende overlegstructuren stappen: het vergt misschien wat lef, maar bedenk eens: draagt iedereen bij aan het dagelijks of wekelijks overleg? Leveren die 1-op-1 gesprekken echt vernieuwende dingen op, of ben je er onverhoopt toch een hoop tijd aan kwijt? Hoor je met regelmaat hetzelfde, zijn er vaak discussies of vallen ideeën tegen? Tijd om de overleggen om te gooien.

De breinen optimaal benutten: met Start2Create benutten we o.a. de creatief denken methodiek. In de pressure cookers zit altijd een uitstap voor je brein. Zo voorkom je cirkeldenken, maar ook ontdek je vanuit onverwachte hoek concepten

Andere manier van vergaderen

  • Ga eens uiteen in groepjes van drie of vier.
  • Iedereen werkt met dezelfde, scherpe vraag.
  • Zet de timer op drie minuten.
  • Laat iedereen zo veel mogelijk opschrijven met het groepje. Elk antwoord is goed en kwantiteit boven kwaliteit.
  • Omcirkel de beste concepten en presenteer die aan elkaar.
  • Laat iedereen met 2 stickers stemmen op de uitkomsten.

Gegarandeerd meer input, meer creativiteit en een andere dynamiek.

Leerlingen betrokkenheid vergroten

Vraag leerlingen om een creatieve oplossing, en ze komen er meteen mee. Waar wij volwassenen vaak vastlopen in het ‘Ja, maar…’ denken en vooral risico’s zien, kunnen kinderen van tien of twaalf een bak aan oplossingen en concepten produceren.

  • Zet eens 16 kinderen bij elkaar
  • Laat ze in 4 groepjes van 4 zo veel mogelijk gekke ideeën spuien en daarna concreet maken
  • Stel zelf ook je oordeel uit. Denk vooral in ‘Ja, EN…’

Hetzelfde geld voor ouderbetrokkenheid of samenwerking met externe partners. Toch is bij deze doelgroepen verbinding vaak ook de basis.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je had

Een schoolontwikkelplan: concrete doelen en acties

Een schoolplan begint vaak met het omschrijven van een missie, visie en strategie die ook in lijn moet zijn met het meerjarenbeleidsplan, ook van de stichting.

Wat ga je dit jaar doen, concreet? Als het lastig blijkt uit het beleidsdenken te stappen, dan ben je niet de enige.

Brede, abstracte termen als ‘kwaliteit’, ‘betrokkenheid van ouders’ of ‘zorgcyclus optimaliseren’ heb je nog te concretiseren.

Vaak zien we zes terugkerende thema’s, die per school hun eigen unieke doelen kennen. Wat de volgorde van de thema’s is, welke prioriteiten er zijn, de kansen en de blinde vlekken, halen wij op middels de creatief denken methodiek in sessies.

Een gedurfd doel in het schoolontwikkelplan

Alle leerlingen als wereldburgers afleveren, dat is een missie. Nog geen doel. Met een doel ga je indirect al keuzes maken. En dat is waar men er vaak omheen draait. Het is immers ook lastig, want met een scherp doel maak je je hele visie en strategie nog scherper.

“We willen dat ieder kind 10 miljoen stappen heeft gezet!”
Aldus een school binnen een grotere stichting, die meer wilde focussen op de dynamische schooldag. Bij het verlaten van de school in groep 8, willen we dat kinderen genoeg hebben bewogen en fit zijn. Op een leuke manier! In de praktijk: een groter deel van het budget gaat naar sport en bewegen, net als de aanpassingen in ons gebouw.

Tools

De Rode Kaart

De grootste ergernis in vergaderingen: 'Ja, maar...'. Dat kan niet! Dat kost te veel. Al geprobeerd. Zeg, sinds wanneer ben jij expert? Om uit de geijkte denkpatronen en uit de bekende vergader-valkuilen te stappen, is de Rode Kaart een ideale stok achter de deur. Stel je oordeel uit en begin je zin met 'Ja, EN.'

Download gratis
Wie-Ben-Jij?-kaarten

Onverwachte vragen. Gekke vragen. Mooie vragen. Laat je verrassen en ontdek eens wat voor gesprek er kan ontstaan. Met deze vorm van speeddaten ontdek je vooral wie de ander is, in plaats van wat de ander doet. De basis voor verbinding en samenwerken.

Bestellen
Startblokken

Ook al ken je elkaar, toch is het belangrijk in verbinding te blijven. Bij echte verbinding is er meer openheid en verloopt communicatie soepeler. Met de Startblokken blijf je bouwen aan teambuilding. Leuk voor de afwisseling tijdens een vergadering, als energizer bij een brainstorm of op een teamdag.

Bestellen

Meer informatie

 Je kan met Start2Create kan gaan voor een eendaagse inspiratiesessie. Voor het team zelf, maar ook met leerlingen en externen. Daarmee ontdek je met elkaar een bak aan ideeën en doe je tal van nieuwe inzichten op. Na deze dag heb je de basis om te schrijven voor je strategie voor komend jaar.

Lopen er meer uitdagingen of zoek je input vanuit meerdere scholen? Dan kun je ons voor meerdere sessies inzetten.

Heb je vragen of wil je weten of een sessie voor jou en je collega’s interessant is? Vul het formulier hieronder in of neem contact op met Kyra (kyra@start2create.nl)



    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.