Leer van Maarten van der Weijden

Wat je als organisatie kan leren van Maarten van der Weijden

Het waren 163 kilometer in de Friese wateren. Niet de gedroomde 200 kilometer, maar 163 kilometer. Van der Weijden was al een held na zijn gouden Olympische medaille. Dus welke status meet je iemand aan die al een held is? Is er een overtreffende trap van held? Helemaal als je de impact ziet die hij heeft gehad met deze tocht. 

Hoe zijn manier van denken jouw organisatie kan helpen? Een groot gek doel stellen, een team maken van mensen en creatief zijn met transactiekosten. Laten we de tocht van Van der Weijden eens ontleden.

 

Foto: McSmit

 

 

Het doel

Allereerst was er het doel. Een groot, gek, absurd doel. Wie haalt het in zijn hoofd om 200 kilometer te zwemmen in Friese wateren? Juist, Van der Weijden. Hij was Olympisch kampioen open water. Maar dat was slechts 10 kilometer. Van der Weijden ging ditmaal voor een nog grotere afstand. De Elfstedentocht zwemmen.

Ondoenlijk. Onmogelijk. Onmenselijk. Kortom, een geweldig doel.

 

Vrijwilligers

Doordat zijn droom zo groots is, valt hij niet alleen op in de media. Er zijn ook mensen die hem steunen. Zowel financieel als door vrijwilligerswerk. Maarten noemt dat in interviews steevast “mijn vrijwilligers.” Hij zorgt ervoor dat het niet alleen zijn doel is, maar hij maakt een team van alle mensen die meedoen.

Samen halen ze zo veel mogelijk geld binnen voor KWF. Samen activeren ze zo veel mogelijk mensen om mee te zwemmen. Samen zorgen ze ervoor dat boeren met verlichte tractoren langs de zwemroute staan.

 

Samen

En samen krijg je dingen voor elkaar. Van der Weijden haalde 3,5 miljoen euro op. En hij deed dit op een hele slimme manier. Door de vele PR die hij kreeg, kwam hij op veel plekken binnen. Een simpele kostenpost waar bij goede doelen geld aan verloren gaat is: transactiekosten. Van der Weijden en zijn team gingen naar de financiële instellingen en vroegen de transactiekosten te schrappen. Met succes. Het gevolg: elk dubbeltje ging naar het goede doel.

De kracht van samen kwam zo mooi naar buiten in de helletocht van de zwemmer. Een vol plein om hem te huldigen. Voorpaginanieuws, journaals openden ermee. En we hadden samen 3,5 miljoen opgehaald in de strijd tegen kanker. Allemaal door dat gekke, absurde doel van een Olympisch Kampioen.