Anders denken: de succesformule van Apple

In 1997 was er nog geen iPod, iPhone of iPad. Maar het merk Apple bestond al wel. In dit jaar lanceerde het merk een campagneslogan die nog jaren zou blijven hangen: Think different, oftewel ‘Denk anders’. 

Grammaticaal niet helemaal juist, maar het doel van Steve Jobs was om duidelijk te maken dat ‘je altijd een beetje anders moest zijn om een Apple computer te kopen’. De Mac is altijd al een andere computer geweest dan de standaard PC. ‘Ik denk dat je echt anders dacht als je een Mac kocht’, vertelde Jobs in interviews. ‘Hij werkt op een andere manier en gebruikt een totaal ander gedeelte van je brein.’ 

Vandaar Think Different. Innovatie, vernieuwing, eenvoud. Het zijn woorden die bij de meeste mensen opkomen als ze aan Apple denken. Vanaf de oprichting was Apple al anders dan anderen. Of het nu de Apple I in 1976 is, de Apple II in 1977 of in 1984 de Macintosh. Steeds liep Apple voor op de andere computerfabrikanten.

 

Nieuw verdienmodel door creatief denken

Jobs bleef op zoek naar innovatie en vernieuwing. En zie het resultaat. Apple heeft zich inmiddels ontwikkeld tot het meest waardevolle merk ter wereld. 

De grootste aanjager in het succes van Apple zijn de iPod en de iPhone geweest. Met de iPod veranderde het merk onze manier van muziek luisteren. In plaats van CD’s kopen, werd muziek gestreamd en kocht je albums en liedjes in de iTunes Store. Dit veranderde niet alleen de manier van luisteren, het leverde Apple ook nog een aardig verdienmodel op.

En de nieuwe, creatieve manier van denken zetten ze door bij de iPhone. Anders of creatief denken in het verdienmodel werd het. Want als je een geld uitgeeft aan een telefoon of laptop wil je wel dat hij nog jaren meegaat. 

Maar als je een telefoon of laptop verkoopt die jaren meegaat, hoe zorg je dan toch voor jaarlijkse inkomsten als Apple zijnde? Juist, via de apps. Van elke verkochte app of aanschaf in de app krijgt Apple een percentage. 

Zo vernieuwde ze, ook na de iTunes ontwikkeling het verdienmodel door op een hele andere manier te denken. Van geld verdienen met de verkoop van producten, naar geld verdienen met de software in de producten. 

Je hoeft geen Apple te zijn om anders te denken

Om anders te denken en een bedrijf op een nieuwe manier succesvol te maken, hoef je geen Apple te zijn. Sterker nog: Apple stond in eerste instantie aan de rand van een faillissement door anders te denken. Met enkel geld om de komende 90 dagen de rekeningen te betalen, nam Apple een enorm risico. Maar doordat zij geloofden in de ideeën en anders denken en anders durfde te zijn werd het een succes. 

En dat is de basis van succes met anders denken: de juiste mindset. Als organisatie willen vernieuwen. Het stimuleren om de gebaande paden te verlaten. Het durven ontwikkelen van nieuwe producten en diensten door je brein uit het vaste denken te halen. 

Bij Start2Create helpen we organisaties met vernieuwen en anders denken. In verschillende programma’s begeleiden we de organisatie door de vernieuwing heen, met behulp van anders denken. Tijdens deze programma’s ‘wassen’ we je brein en frissen we alles even op, zodat je klaar bent om nieuwe ideeen te ontwikkelen. We bieden verschillende wasprogramma’s aan, van eenmalige ‘creatief denken’ sessies ter inspiratie tot lange trajecten om nieuwe strategische plannen te ontwikkelen. 

Lees alles over de wasprogramma’s

Heb je vragen, wil je kennismaken of een keer sparren? Laat het ons hieronder weten, of neem contact op.