Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media
De VAR creatief denken

Battle Absurd: de VAR

Battle Absurd: de VAR

Hoe kan de VAR de FC Utrecht-gemeenteweken versterken? Klinkt dit absurd? Met deze creatieve tool, Battle Absurd, vertrek je vanuit iets dat ontzettend ver van de realiteit ligt. En bijna altijd denk je: Dit is belachelijk! Hier komt nooit iets uit! 

In een van onze laatste sessies, met FC Utrecht en Utrechtse gemeentes, kwam ook hier een concreet plan uit. Ontdek hoe.

 

Wat doet absurd denken?

Battle Absurd is een van de creatieve tools om je uit vaste denkpatronen te halen. Niet zomaar. Je mag helemaal los gaan op een vraagstuk. Met maar één opdracht: Maak je ideeën totaal absurd!

Het is een tool waarmee je die 5% van het het brein aanspreekt dat wel creatief is. Oplossingen zien we uit alle hoeken komen. Soms liggen ze dichtbij. En soms zijn ze uniek. 

creatief denken

De creatief denken sessie bij de MVO-tak van FC Utrecht stond in het teken van de ‘Gemeenteweek’, die later dit jaar plaatsvindt. Een week met activiteiten, waarin FC Utrecht en Utrechtse gemeentes samenwerken. De hoofdvraag van de avond was: ‘Hoe zorgen we ervoor dat er optimale communicatie plaatsvindt tussen de gemeente en FC Utrecht tijdens de gemeenteweek?’

 

Battle Absurd

In een pressure cooker spreek je je brein op een andere manier aan dan je gewoonlijk zou doen. Je maakt een complete sprong uit de realiteit. Als zes kanonnen gingen de groepen los tijdens de ronde absurd denken. Met als opbrengst deze absurde-ideeën:

  • Een teleporteer-machine om snel op meerdere plaatsen te zijn 
  • De medewerkster van FC Utrecht klonen 
  • Tijdens ieder VAR-moment van een voetbalwedstrijd vergaderen
  • De spelers van FC Utrecht langs iedere basisschool sturen 
  • Tenten op het hoofdveld plaatsen en alle medewerkers van de gemeenteweek overnachten daar

Vrij grote kans dat je nu denkt: Waar gaat het héén? N.B.: Dat is volkomen normaal.

 

Concreet maken

Elk groepje ging aan de slag om van de absurde ideeën concrete (en dus realistische) plannen te maken. Want in elk absurd plan schuilt iets concreets. Het staat ergens voor. In no-time hadden de dertig mensen 5 concrete plannen gemaakt. Waar na een stemronde nipt een winnaar uit kwam.

Het winnende plan kwam voort uit: ‘Tijdens ieder VAR-moment van een voetbalwedstrijd vergaderen de gemeentes.’ Dit absurde idee werd omgebogen naar een videocall met alle betrokken partijen, op bepaalde momenten tijdens de FC Utrecht-gemeenteweek. 

“Door videocalls tijdens de week kunnen we als gemeenten leren van elkaar. Door met elkaar kennis te delen kunnen we de activiteiten beter en soepeler laten verlopen. En uiteindelijk een nóg groter succes van de gemeenteweek maken”, aldus één van de bedenkers.

Na afloop vroegen we deelnemers of ze door deze manier van denken op nieuwe ideeën zijn gekomen. Het antwoord luidde een volmondig ‘Ja!’ En niet alleen nieuwe ideeën, ook een concreet plan en enthousiasme dit verder uit te werken. De volgende stap. 

 

Ben ik wel creatief?

Ja, ook jij bent creatief. Het leeuwendeel van deelnemers in onze sessies heeft nooit eerder iets gedaan met creatief denken. En toch komen er keer op keer weer ideeën uit waar ook wij weer versteld van staan.

En ja, je kan er ook steeds beter in worden. Door je brein te trainen met creatief denken herken je de handrem van ‘ja, maar…’ steeds beter. Bij anderen, maar ook bij jezelf. Je leert in mogelijkheden en oplossingen denken.

Je kan je brein erin trainen. Bijvoorbeeld door elke week een verklaring te vinden voor de gekste scenario’s. Hoe deze creatieve tool werkt? Ontdek het hier.

 

Wat is creatief denken?

Meer weten over wat creatief denken is? En hoe het werkt? Bekijk het in de video hieronder.