Sportprofessional van de toekomst

De sportprofessional van de toekomst

De transitie in de sport is in volle gang. En de technologische vooruitgang holt vooruit. Wat betekent dit voor jouw baan als professional in de sport? Hoe kan jij als sportprofessional van de toekomst het verschil maken?

In een wereld vol computers en data is de mens nog altijd onmisbaar. Gelukkig maar. Guthrie-Jensen heeft in samenwerking met World Economic Forum gekeken naar de menselijke vaardigheden die niet uitvoerbaar zijn voor machines en toch nodig zijn in 2020. De soft skills. 

Creativiteit, problemen oplossen en kritisch vermogen zijn de menselijke kwaliteiten waar in 2020 grote behoefte aan is. Wat betekent dit voor jouw werk in de sport? We lopen een aantal punten na. 

 

Meer dan enen en nullen

Het creatief oplossen van problemen is een van de dingen waar we ons als mens mee onderscheiden. Een computer ontwikkelt of bedenkt niet zelf de elektrische auto. Dat doet de mens. Je voert eentjes en nullen in en dat voert de computer uit. Zeker om complexe problemen op te lossen is creativiteit een onmisbare skill. Je brein vindt altijd, soms met enige hulp, andere wegen om tot een oplossing te komen. Een voorbeeld van creatief denken.

 

De kracht van complexe problemen oplossen

Hoe kunnen we jeugdleden van 16 tot 18 jaar betrokken krijgen als vrijwilliger op een club?”
De computer kan geen antwoorden geven op deze vraag. Het probleem is al zo complex door de diversiteit aan verenigingen en het ontbreekt de hardware ook nog eens aan creativiteit. Hier komt de kracht van de sportprofessional om de hoek kijken. Dat is nu juist wat wij altijd zo mooi vinden. Waar wij als mensen energie van krijgen. Bewust je creatieve brein aanzetten om tot nieuwe ideeën te komen en problemen op te lossen.

 

Kritisch zijn

En natuurlijk moet je daarbij kritisch zijn. Dit is de derde eigenschap die wordt uitgelicht in het onderzoek. Wij kunnen als mensen kritisch kijken naar oplossingen. En we kunnen refereren naar andere situaties. Ons brein heeft het vermogen om eerdere ervaringen, en de gevoelens die hier aan gekoppeld zijn, toe te passen op andere situaties.

 

Omgaan met mensen


De laatste vaardigheid die in het onderzoek naar voren komt is people management. Luister jij naar een robot of computer, als die zegt wat je moet doen? Nee, dat dachten wij ook. Bij mensen neem je iets een stuk sneller aan. Er ontstaat namelijk interactie. En er is plezier als er resultaat is. Zeker in de sportwereld is persoonlijk contact de sleutel tot het binden van mensen en verenigingen.

 

Iedereen kan creatief denken

Hoe je als sportprofessional met een creatief brein èn een kritische blik tot een hele nieuwe oplossing kan komen, zagen we in onze Academy. Deze vraag kwam uit de groep: Hoe kunnen we jeugdleden van 16 tot 18 jaar betrokken krijgen als vrijwilliger op een club? Een vraagstuk die geregeld voorbij komt in sessies. En deze keer kwam dit idee eruit:

Bekend is dat jongeren meer geld verdienen met vakkenvullen dan met vrijwilligerswerk op de club. En Albert Heijn sponsort jouw vereniging niet zo snel met geld. Hoe kan je dit op een creatieve manier koppelen? Stel dat de jeugdleden die in dienst zijn bij de Albert Heijn ook 3 of 4 uur per maand betaald krijgen om vrijwilligerswerk te doen op de club. Appie laat zien Maatschappelijk Betrokken te zijn, de jongeren krijgen van hun baas tijd om zich voor de club in te zetten en de vereniging heeft er (jonge) handjes bij!

En vooral het menselijke proces gaf de doorslag in het ontwikkelen van dit idee. Met plezier en een lach.

 

Wil jij jezelf verder ontwikkelen als sportprofessional? Neem dan een kijkje tussen onze trainingen.