Design sprints, scrum sprint, agile sprint. En wij presenteren nu ook de creatieve sprint. Jawel, ook Start2Create gaat voor de Usain Bolt methodiek. Maar is een sprint nou effectief of niet? En wat is het grote verschil met een reguliere creatief denken sessie?
Soms heb je al ideeën op de plank liggen en wil je tot concrete actie over gaan. Dat is het moment om een creatieve sprint in te zetten. De belangrijkste vraag bepalen we bij de intake en daarmee bepalen we de richting van de creatieve sprint. Maar de vraag is of dit de juiste richting is.
Om dit te toetsen halen we aan het begin van een creatieve sprint het vraagstuk op bij de deelnemers. Dat vergelijken we met onze basis vanuit de intake. Als we het vraagstuk voor iedereen helder hebben, dan kunnen we aan slag. Oplossingen en concrete acties zijn het vervolg. Dat doen we aan de hand van creatief denken.
Bij Google wordt er regelmatig met sprints gewerkt. Het zijn dan vaak sprints op concrete producten. Iedere dag van de week heeft een eigen thema. Op maandag worden het doel en de vraag bepaald. Dinsdag staat in het teken van ideeën genereren, woensdag trechteren, donderdag een testconcept uitwerken tot in de puntjes en vrijdag testen met de doelgroep.
Onze creatieve sprint ziet er soortgelijk uit, maar kan in twee of drie dagen. Bovendien is hij breder inzetbaar en heb je niet een concreet product nodig. De creatief denken methodiek passen we van begin tot eind toe, maar we zetten ook andere tools in. Alles om je team of organisatie te helpen om in kortere tijd een doel te behalen.
We delen de sprint in basis op in 4 sessies. Na de intake hebben we al een beeld van waar je heen wilt met je team.
Sessie 1: Vragen ophalen en doel bepalen. We bepalen niet alleen het doel van de week, maar ook het grote gekke doel. Dit zorgt voor een andere energie in het team en zo zet je met z’n allen de schouders er op een andere manier onder.
Sessie 2: Ideeën genereren. De creatief denken tools zorgen ervoor dat je uit de vaste denkpatronen stapt. We werken met out of the box denken, we halen dagelijkse beperkingen voor je weg, of we laten je vanuit onverwachte kenmerken komen tot onverwachte ideeën.
Sessie 3: De meest kansrijke ideeën werk je uit in sessie 3. Vanaf dan komen er geen nieuwe ideeën meer bij. In het eerste uur krijgen de winnende concepten van sessie twee allemaal een kans en worden ze – nog een slag concreter – aan elkaar gepresenteerd. Daarna maken we toch echt een keuze. Het liefst beperken we het tot één concept.
Sessie 4: Deze sessie staat in het teken van beantwoorden van alle vragen die bij de groep opkomen om dit concept tot een succes te maken. Ieder teamlid heeft zijn eigen rol bij het testklaar maken van het concept. Dat betekent ook al benaderen van de doelgroep. Aan het eind van de sessie staat er een datum gepland waarop je het concrete concept kan testen.
Op de dag dat je het uitgewerkte plan gaat testen kijk je vooral naar de beleving en reacties van de mensen om wie het gaat. Als je namelijk je idee gaat presenteren ontstaat er een feedbackmodus. Je krijgt dan niet de informatie die je wilt. Juist die ene blik of die ene reactie van iemand gaat je waardevolle informatie geven over de kans van slagen.
Na je testmoment deel je je bevindingen weer met Start2Create en gaan we evalueren en helpen we je de vervolgstappen te bepalen.
Met Start2Create laten we op een dynamische manier mensen anders denken. Over praktische vraagstukken, maar ook missie, visie en strategie. Dat doen we aan de hand van creatief denken, in drie wasprogramma’s. Meer over de programma’s lees je hier.
Heb je vragen of wil je een keer sparren? Laat het hieronder weten!