Een hackathon is een creatieve proces (meestal 24-48 uur) waarin teams in korte tijd actief oplossingen of concepten bedenken voor echte uitdagingen, met focus op actie. Afsluiten met uitvoerbare pilots, eventueel gejureerd.
Het gaat om samen bedenken en vooral samen doen, met tools die je brein uit de geijkte denkpaden halen. Met praktische stappen, actieve samenwerking en lef.
Waar je zeker op moet letten:
Het automatisch brein speelt bij iedereen een grote rol. Voor je het weet verzand je in het denken in beperkingen. Kies voor werkvormen die aanzetten tot anders denken, om de ‘Ja, maar…’ te doorbreken.
Zeker bij het verder uitwerken van concepten, richting uitvoerbare pilots, zal de pre-frontale cortex (het rationele denken) overuren gaan draaien. En soms, als een oplossing dreigt te mislukken, of er zijn veel beren op de weg, kan de amygdala (het stressbrein) geactiveerd worden: flight, flight, freeze, of fawn reacties zijn dan niet ongewoon.
Met heldere spelregels en werkvormen waarbij je vanuit onverwachte hoek oplossingen kunt bedenken, houd je de minste van de deelnemers in ‘Ja, EN’ en ‘OJA, zo kan het óók!’
Past goed als je specifieke problemen of innovatievragen hebt;
Laat vooraf partners/stakeholders/sponsors input geven;
Zorg voor maximaal 3-5 heldere vragen waar deelnemers uit kunnen kiezen.
Werkt goed als je co-creatie of als je eigenaarschap wilt stimuleren;
Doe dit aan het begin van de sessie, en haal (met oordeel uitstellen) de vragen op. Laat mensen op elkaar doorliften;
Je faciliteert dan de probleemdefinitie actief op dag 1
Of kies voor een combinatie: Geef het thema vooraf, maar laat deelnemers de exacte vraag zelf aanscherpen. Let wel, als facilitator beschik je over meer vaardigheden in het scherp formuleren van vragen die bij de hacketon passen.
Sommige hacketons duren 2 dagen. Anderen weer een dag, een paar uur en sommigen zelfs een hele week. Bij Start2Create stellen we onszelf (en de opdrachtgever) altijd de kritische vraag of de lengte het gewenste resultaat gaat opleveren.
Bij een hacketon van 2 dagen, waarin ook het testen met de doelgroep moet plaatsvinden, is het soms slimmer de hacketon in twee delen op te knippen. Zo heb je tijd om je pilots bij te schaven en kun je een jury een verder ontwikkeld resultaat laten zien.
Bovendien is het betrekken van de doelgroep – in plaats van het verzinnen vóór de doelgroep – een essentieel onderdeel om een hacketon te laten slagen. Kijk daarom extra naar wie erbij zijn en of de doelgroep voldoende in het denkproces en de pilot wordt meegenomen.
Valt of staat een hacketon met hoe je het faciliteert.
Start2Create is ISO9001 gecertificeerd, CRKBO geregistreerd en beschikt over het NRTO keurmerk.