Kernwaarden na een fusie

Om een krachtige identiteit uit te stralen als bedrijf, is het belangrijk de juiste kernwaarden te formuleren. Zeker bij een fusiebedrijf als de Actos Groep. Zij kwamen bij Start2Create terecht om dit proces te begeleiden.

Naar nieuwe kernwaarden vanuit verschillende culturen

Een bedrijf dat door fusies en overnames is samengesteld uit zeven verschillende labels. Hoe krijg je daar gemeenschappelijke waarden? Met die vraag worstelde Actos Groep, één van de grootste recruitmentorganisaties van Nederland.

“Met zeven bedrijven op nog eens drie verschillende vestigingen heeft ieder bedrijf zijn eigen cultuur,” vertelt algemeen directeur Dannis de Redelijkheid. “Daar kwam ook het fysieke deel bij kijken. We zijn bijvoorbeeld alle kantoren aan het vernieuwen. Maar we wilden gemeenschappelijke waarden creëren die uiteindelijke echt moesten gaan leven binnen de organisatie.” 

Het helpt soms om heel groot en absurd te denken. In de volgende stap zie je het bepalen van kernwaarden meteen omgezet worden naar hele concrete ideeën.

Bepalen van kernwaarden na een fusie

Voor dat proces kwam Actos Groep bij Start2Create terecht. “Via de businessclub van Excelsior heb ik Etienne leren kennen. Toen hebben we een keer een afspraak gehad om te kijken wat we kunnen doen voor elkaar. Ik raakte geïntrigeerd door het concept van creatief denken, omdat het een hele andere manier is van het benaderen van problemen,” vertelt De Redelijkheid.

Om de identiteit van de Actos Groep te bepalen moesten kernwaarden worden geformuleerd. “We hadden met het managementteam eerder een sessie gedaan met eigen kernwaarden. Vanuit Start2Create kwam het idee om daar ook senioren en stakeholders bij te betrekken. Alle leden van het managementteam namen twee sleutelfiguren mee, waardoor alle labels vertegenwoordigd waren.

Om kernwaarden goed uit te kunnen dragen, moeten ze gedragen worden binnen alle lagen van het bedrijf. De Redelijkheid: “Een van de doelen van de strategische sessie was om te kijken of de kernwaarden overeenkomen met wat het managementteam eerder had geformuleerd. Kunnen alle labels zich vinden in de kernwaarden? Tijdens de sessie bleken er een aantal dezelfde waarden uit te komen. Maar hebben ze ook dezelfde inhoudelijke betekenis? Dat bleek ook dicht bij elkaar te zitten. Er was dus niet alleen akkoord op de kernwaarden, maar ook op de inhoud ervan.”

 

Van absurd naar haalbaar

Voor het formuleren van de kernwaarden werden verschillende creatieve tools ingezet. “Een van de tools die hielpen was om de dingen in het absurde te trekken. Of om te denken aan het volstrekt tegenovergestelde. De vraag was om te bedenken hoe we kunnen zorgen dat die kernwaarden door het hele bedrijf gedragen worden. Het helpt soms om heel groot en absurd te denken. In de volgende stap zag je dan dat dit meteen werd omgezet naar heel concrete ideeën.”

De algemeen directeur gaat verder: “De strategische sessie ging makkelijker dan gedacht. Ik had gedacht dat mensen cynisch of lacherig zouden zijn. Mensen hebben echt plezier gehad. Er was een hoge lolfactor. Na de absurde fase gaan mensen heel snel naar iets concreets. Zestien mensen en alle zestien waren enthousiast.”

Grijpmachine

De sessie van Start2Create leidde dus tot enkele absurde, maar ook concrete ideeën. Er werd nagedacht over hoe de kernwaarden zichtbaar gemaakt konden worden, zowel intern als extern. “Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan met stickers op de muur. Zo werd het letterlijk zichtbaar. Iedereen op kantoor ziet de waarden nu elke dag,” vertelt De Redelijkheid, die enkele absurde ideeën inmiddels werkelijkheid ziet worden.

“We gaan nog zorgen voor kleine grijpmachientjes op kantoor. Van die dingen die je ook op de kermis ziet. Deze staan namelijk voor plezier en energie. Als je een succes hebt behaald mag je dan even grijpen. Een chocoladereep bijvoorbeeld.”

Opleiding creatief denken

Om ook in de toekomst creatief denken in te zetten binnen het bedrijf, besloot de Actos Groep twee mensen uit het bedrijf de opleiding creatief denken bij Start2Create te laten volgen.

“Vooral onze coach talentontwikkeling vond het een interessante tool om toe te passen. Het helpt onze interne coach in het op andere manieren aanvliegen van coachingstrajecten en teambijeenkomsten en anders te kijken naar bestaande problemen of vragen,” besluit De Redelijkheid.   

Bekijk onze opleiding creatief denken

Heb je een vraag over hoe wij in sessies begeleiden naar het laden van kernwaarden? Laat het ons hieronder weten.