Lateraal denken

Wat is lateraal denken en waar is het goed voor? Duik hier in de wereld van De Bono van lateraal denken en de zes denkhoeden. En, er zijn meer manieren.

Wat is lateraal denken?

Lateral thinking, bedacht door Edward de Bono, is een creatieve denktechniek die je uitdaagt om buiten de gebaande paden te stappen. Het draait allemaal om het vinden van onconventionele, unieke of andersoortige oplossingen voor problemen.

Edward de Bono, een vooraanstaand psycholoog, introduceerde de term ‘lateraal denken’, oftewel ‘vanaf de zijkant’ bekijken. Hij daagt daarmee traditionele denkwijzen uit.

De traditionele denkwijze kenmerkt zich door ‘goed of fout’ denken en vast te houden aan de bekende stappen en logica. Met onder andere ‘de Zes Denkhoeden’ introduceerde hij een nieuwe werkwijze die in meetings toepasbaar is.

In andere woorden, lateraal denken is een frisse kijk nemen op problemen, in plaats van rechtlijnig te redeneren. Synoniemen zijn ‘creatief denken’ en ‘out-of-the-box denken’.

Wat is het nut van lateraal denken? En wanneer moet je het zeker toepassen?

In het onderwijs kan het leerkrachten helpen om inspirerende lessen te creëren of tot vernieuwende ideeën te komen voor een dynamische schooldag. Ben je communicatiespecialist, dan kan je lateraal denken gebruiken om met unieke campagnes de juiste doelgroep aanspreken. Ben je journalist, dan kan lateraal denken je helpen bij het bedenken van een nieuwe aankondiging van Wie is de Mol?.

Lateraal denken helpt je als je:

  • Vast zit in vermoeiende, aloude discussies;
  • Vergaderingen veel te lang duren;
  • Je vooral ‘Ja, maar… dat kan niet’ hoort in brainstorms;
  • Aan de start van een nieuw project staat;
  • Uit het cirkeldenken / de geijkte denkpaden wil breken.

De zes denkhoeden van de Bono

De zes denkhoeden van de Bono helpen bij een probleem van de ‘zijkant’ te bekijken. Door bewust de kleuren in te zetten en zelfs te wisselen van hoed met een groep mensen ontdek je vernieuwende perspectieven.

Witte hoed: analytisch
Je baseert je op objectieve informatie, feiten en cijfers. Zonder emotie presenteer je de feiten. Het is helder welke feiten je wel en niet kent.

Rode hoed: emotioneel
Gevoel en intuïtie zijn leidend. Spontaan en op intuïtie reageer je. Je deelt je gevoel, zonder argumenten.

Zwarte hoed: kritisch denken
Je mag hier de advocaat van de duivel zijn. Moddergooien. Doemdenken. Je ziet alleen de beperkende kanten. Je weet waar de risico’s en het gevaar liggen.

Gele hoed: optimistisch denken
Er zijn geen mitsen en maren. Welnee, er zijn alleen maar kansen! Het is geweldig dat dit zich voordoet.

Groene hoed: vrij denken
Je spuit creativiteit, out-of-the-box ideeën en andere invalshoeken. Kortom, er is van alles is mogelijk.

Blauwe hoed: beschouwend denken
Je hebt het proces stap voor stap voor ogen. In deze controlerende rol ben je de bewaker van het proces.

Hoe krijg je lateraal denken voor elkaar?

“Het vergt natuurlijk ook wat oefening. Kijk je voor het eerst naar de golfswing van de nummer 1 van de wereld, dan doe je die ook niet in een keer zo vlekkeloos en zo soepel na,” vertelt Kyra van Leeuwen, mede-oprichter bij Start2Create en voormalig tour professional.

“Sommige mensen schudden een creatieve invalshoek zo uit hun mouw. Niet iedereen. Toch zijn er meer hulpmiddelen om out-of-the-box te denken. Méér manieren om tot lateraal denken te komen. Gelukkig hoef je niet 10.000+ uren te training hiervoor. En, het goede nieuws is, oplossingsgericht denken vanuit een creatieve invalshoek is te trainen.”

Kan lateraal denken dan ook op andere manieren?

“Jazeker!” vertelt Etienne Verhoeff van Start2Create. “Heb je moeite om echt out-of-the-box te denken? Je kan natuurlijk gaan ploeteren met die groene hoed. Gelukkig zijn er andere effectieve tools, die je alleen of met een hele groep kan inzetten om je breincapaciteit nog meer op te rekken. Voordeel is dat het niet alleen jouw idee is, maar van iedereen. Je blijft dan ook eerder weg van ouderwetse discussies die je weer terugtrekken naar oude denkpatronen.”

Ontdek meer over creatieve tools

Ik heb nu drie unieke manieren gevonden om Wie is de Mol? aan te kondigen, en dat na zeven seizoenen! - Journalist

Waarom Start2Create?!

Van Ja maar naar Ja en…! Denken in kansen en mogelijkheden in plaats van steeds een beperking op te leggen. We dagen je uit anders te denken tijdens een strategische sessie, teambuilding sessie of bij het ontwikkelen van plannen voor je organisatie.

Ontdek Start2Create
Ik wil wel meer weten, dus bel me even terug!

    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.