Missie Visie Strategie

Als je een businessplan maakt leer je vaak te werken vanuit de stappen missie, visie, strategie. Maar wat is verschil en waar begin je? En komt de visie voor de missie? Of is het toch andersom?

Wat is een missie?

De missie is het fundament onder de organisatie. Hij is vaak tijdloos. Het goed over wie je bent als bedrijf of organisatie. Waar staan we voor? Heel zwaar gezegd gaat dit over de waarden waar je voor staat. Vaak is de missie ook formuleer uit geleerde lessen in het verleden. 

Een missie is ook vaak gekoppeld aan de oprichter van het bedrijf. Kijk maar naar Apple. Steve Jobs eerste doel was niet om geld te verdienen, maar producten te ontwikkelen die impact maakte op het leven van de mensen. Apple’s Mission statement was dan ook om een bijdrage te leveren aan de wereld door producten te maken die de mensheid vooruit helpen. Zie hier de koppeling tussen oprichten en missie van het bedrijf. Eindelijk wil je een missie die  wordt gedragen door het hele bedrijf en daarmee wordt geïntegreerd in de handelswijze van jouw team.

Hulpvragen om een missie te schrijven:

  • Waar staan we voor?
  • Wat zijn onze normen en waarden?
  • Wat is onze reden van bestaan?
  • Wat motiveert ons?

Wat is een visie?

De visie zorgt voor concrete handen en voeten aan de missie. In vergelijking daarmee is een visiestuk vaak voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld de komende vijf jaar of tien jaar. In de visie kan je ook je BHAG (of Grote Gedurfde Doel) gebruiken als leidraad. De visie is ook veel meer naar buiten toe gericht en vertelt waar je als bedrijf voor gaat. Heb je een heldere visie, dan kan je makkelijk richting geven aan je bedrijf of organisatie. Hoe duidelijker dat is, hoe makkelijker mensen je volgen.

Zeg je veiligheid en auto denk je gelijk aan Volvo. Wist jij bijvoorbeeld dat Volvo de bedenker is van de driepunt veiligheidsgordel? Bij de introductie in 1959 was er veel weerstand bij gebruikers. Inmiddels heeft de gordel miljoenen levens gered. Het automerk Volvo ontwikkelde een nieuwe visie in 2007: niemand zou nog een ernstig of fataal ongeval mogen krijgen door een nieuwe Volvo. Deze visie hielp het bedrijf om een aantal gedurfde beslissingen te nemen voor de toekomst.

Strategie

Je hebt je missie en visiedocument geschreven. Dan is het tijd voor actie. Oftewel de strategie. Want je wilt je visie niet voor niets geformuleerd hebben natuurlijk. In de strategie staat wat je gaat doen. Wanneer. Waarom. En ook wie. Door duidelijke acties op te schrijven is de kant dat de strategie slaagt een stuk groter. Hier komt ook verantwoordelijkheid binnen het team naar boven en eigenaarschap bij jouw medewerkers.

Strategie ontwikkelen

Ben je nu bezig om een visie of strategie te ontwikkelen? En kan je wel wat inspiratie gebruiken en nieuwe inzichten? Denk dan eens aan het Inspiratie + programma van Start2Create. We nemen jou en je team mee in meerdere dagdelen om plannen te maken die passen bij de visie. Maar ook verantwoordelijkheden te koppelen aan die acties. Ben je zelfstandig ondernemer en heb je behoefte aan een strategie? Kijk dan eens op groeiplan.nl, ons bedrijf dat ondernemers helpt te groeien.

Ik wil graag meer weten! Dus laten we contact maken.

Contact