Spelen met jezelf

Als je denkt dat je niet creatief bent - en je denkt dat je je collega’s nodig hebt om tot nieuwe ideeën te komen - dan is deze blog bij uitstek geschikt voor je. Maar hoe word je creatief? Je creativiteit aanwakkeren kan je leren èn ontwikkelen.
Brainstorm effectiever maken

Hoe kan je je creativiteit aanwakkeren?

Voordat je begint is het goed even je hoofd leeg te maken. De normale alledaagse business los te laten. Loop een stukje buiten in het zonnetje en 1,5 meter van je medemens vandaan. Maak een cappuccino of zet een pot thee. Lees de krant of een artikel in een tijdschrift. Zet je gedachten even uit.

Ook op deze momenten is je brein volop bezig nieuwe verbindingen aan te maken:

  • Als je je verveelt
  • In het ongemak van rust (juist als je dingen wilt doén)
  • In het vliegtuig op duizenden meters hoogte

Een bron van creativiteit schuilt in deze momenten.

Rode Kaart

Een oordeel hebben we allemaal. Maar stel hem nog even uit! ‘Ja, maar…’, ‘Dat kan niet’, ‘Dat hebben we al eens geprobeerd!’. Herkenbare uitspraken? Download hier de Rode Kaart om meer uit je meetings te halen.

Oordeel uitstellen

Het allermoeilijkste aan een brainstorm met jezelf, en anderen, is dat je een oordeel hebt. Je denkt al snel Ja maar… of Dat kan helemaal niet. Voor je het weet praat je jezelf (of een ander!) de put in. Het sluipt erin. Het gaat ongemerkt.

De truc is om je oordelen uit te stellen. Met oordelen of iets wel of niet kan dood je je creativiteit en ontneem je jezelf de kans om door te liften. Er gaat een deur dicht met een oordeel.

Het is bij een brainstorm niet altijd nodig om realistisch te denken in de eerste fase. Sterker nog, groots denken kan een mooie voedingsbodem zijn voor ideeën.

Veel bekende oordelen hebben we voor je samengevat op de Rode Kaart. De 20 Verboden. De download ontvang je van ons gratis in je mail!

De juiste vraag stellen

Creativiteit aanwakkeren begint altijd met een scherpe vraag. Heb je geen scherpe vraag? Dab ga je dwalen.

In plaats van een vraag te beginnen met Wat of Waarom, werkt de Hoe-vraag het beste voor creativiteit. Waarom? horen we je al denken. Bekijk deze vragen maar. Ze lijken hetzelfde, maar door er een hoe-vraag van te maken, krijg je een ander gevoel erbij. Toch?

Waarom moet ik mijn tijd efficiënt indelen?
Wat moet ik doen om mijn tijd efficiënt in te delen?
Hoe kan ik mijn tijd efficiënt indelen?

Neem even de tijd om een vraag (of meerdere) op te schrijven. Hoe specifieker, hoe beter.

Ok, pak voor deze eerste Remi-brainstorm even de makkelijkste vraag eruit. Parkeer die moeilijkere vragen voor later. Door dit proces vaker te doorlopen word je zelf sterker in brainstormen met jezelf.

Op zoek naar antwoorden uit een onverwachte hoek

Schrijf je vraag bovenaan een vel of in het midden. Nieuwsgierig hoe je vanuit onverwachte hoek tot inzichten en ideeën kan komen? Dan hebben we een oefening voor je.

Denk zo absurd mogelijk. Er zijn even geen grenzen. Schrijf alles op wat in je opkomt. Als je denkt dat je een idee meteen letterlijk kan gaan uitwerken, dan is de kans groot dat je niet absurd genoeg hebt gedacht.

Stel je oordeel uit. Alles is mogelijk in deze eerste stap. Gekke, grootse, absurde antwoorden doen het het beste. Elk woord, elke zin, elke gedachte. Je weet nooit waar het later goed voor is.

Doe dit twee minuten. Je merkt zelf waarschijnlijk wel wanneer de stortvloed aan ideeën opdroogt.

Van een absurd naar een echt plan

Leuk al die gekke ideeën. Maar wat kan ik er mee?

Kijk op je vel en kies 3 of 4 prikkelende, leuke, verrassende ideeën. Kies vooral de woorden waar je aandacht naar getrokken wordt of juist een waarvan je denkt ‘Dit is echt te bizar’. Ga juist die ideeën uitwerken tot concrete dingen. Daag jezelf daarin uit.

Hier gaat het om: kijken waar het voor staat. Lift door op een woord of zin. Je creativiteit aanwakkeren op deze manier is misschien even wennen. Toch kan je hier steeds beter in worden. Elementen of concepten halen uit absurde ideeën is te trainen!

Actie, actie!

Heb je enkele ideeën opgedaan waar je enthousiast van wordt? Laat ze niet opgaan in de waan van de dag. Maak er een mooi doel van om echt mee aan de slag te gaan.

  • Kijk of je acties kunt verbinden aan de plannen.
  • Welke stappen ga je zetten om het uit te voeren?
  • Wat heb je daarvoor nodig?
  • Waar ga je gelijk mee aan de slag?
  • Of over vijf dagen?