Tennisclubs werven vrijwilligers

“Het is zo’n lastige oefening, want we zoeken vrijwilligers en dan denk je niet aan betalen!”, zegt een van de deelnemers in een van de sessies van de KNLTB. En dat is precies wat we hopen te bereiken met Creatief Denken. Want de vaste kaders loslaten, dat is soms moeilijk.

Een van de grote uitdagingen voor tennisverenigingen in Nederland is het behouden en binnenhalen van vrijwilligers. Daarom gaan we het hele land door voor een programma van drie avonden. Voor steeds 5 tot 7 verenigingen. Ook begeleiden we ditzelfde programma online.

Het thema is vrijwilligers. En het doel is deelnemers aan de KNLTB sessies creatief denken tools te geven waarmee ze zelf aan de slag kunnen. De aftrap van het programma was in Best, met zes verenigingen.

 

Hoe krijgen we meer vrijwilligers?

Dit is de meest gestelde vraag tijdens onze sessies. En tevens de lastigste vraag. Waarom?

‘Hoe krijg je meer vrijwilligers?’ is namelijk een heel brede vraag. Je hebt vrijwilligers in alle soorten en maten. Jong, oud, zakenvrouw, huisvader. Hoe breder de vraag, hoe breder de oplossingen. Hoe concreter de vraag en gewenste doelgroep is, hoe leuker het wordt. Voor de KNLTB ontwikkelden we een uniek traject op dit thema. Drie weken achtereen komen we bijeen. Steeds een avond van 2,5 uur.

De eerste avond staat in het teken van Welkom op de Club, het traject dat we vier jaar geleden ontwikkelden. Door een gastvrije bril kijken naar je vereniging. Het doel is te ontdekken wat potentiële vrijwilligers allemaal ervaren op jouw tennisvereniging.

En natuurlijk komen in deze sessie creatief denken tools aan bod, zoals de omgekeerde vraag en battle absurd en onze contacttool en het gastvrijheidsspel.

 

“Het gastvrijheidsspel is zo’n leuke manier om kennis uit te wisselen met andere verenigingen en te ervaren waar de kansen liggen. Ik heb het diezelfde week gelijk gespeeld met het bestuur!” – Tennisbestuurder

Actie! Actie! Actie!

Actie! Dat is het toverwoord. We willen de verenigingen in de actiemodus krijgen. Niet in problemen denken. Maar de kansen zien. Er is zo veel mogelijk als je even alle beperkingen loslaat en vooral het bekende.

Avond twee van het traject is daarom vooral een kwestie van Creatief Denken. De deelnemers komen met de vragen. Wij leggen daar een tool op. Ze ontdekken de kansen die er zijn. Van meer storytelling over het vrijwilligerswerk op de website en social media, tot aan het laagdrempelig veranderen van het clubhuis om mensen te triggeren op een bijeenkomst te komen. Of een competitie opzetten tussen de teams die bardienst draaien, om het vrijwilligerswerk achter de bar leuker te maken. Wie de hoogste omzet behaalt, betaalt daardoor volgend seizoen geen competitiebijdrage.
De ideeën stapelen zich op na avond 2!

“Je gaat met energie naar huis van zo’n avond. En ik wil gelijk aan de slag. Het is jammer dat de club dan al dicht is”, merkt een bestuurder op in de evaluatie.

Borgen: anderen meekrijgen in je ideeën, hoe?

We hopen als Start2Create dat verenigingen, professionals en organisaties creatief denken zelf gaan inzetten. Want: het moet niet bij ideeën blijven. En ook niet de eigen ideeën. De ideeën die je opdoet in een sessie zijn leuk, maar zijn gekomen van een paar mensen. Je wilt juist je hele vereniging meekrijgen. Hoe? Door ervoor te zorgen dat anderen zelf met ideeën komen en die zelf gaan oppakken. Eerst betrokkenheid, dan eigenaarschap.

Op avond drie laten we de deelnemers daarom ook zelf voor de groep staan om tools te oefenen. Zodat ze er op hun eigen tennisvereniging verder mee kunnen. Dat ze als bestuurder of commissielid als facilitator voor de groep staan. En niet als diegene die het daarna allemaal zelf allemaal moet opknappen.

Met creatief denken leg je het eigenaarschap voor ideeën bij de deelnemers zelf, mede door het stemmen op uitkomsten. Als de bedenker ècht betrokken is bij zijn of haar idee, dan willen ze het ook vaak ontwikkelen en helpen uitvoeren.

“Door de sessies drie weken achter elkaar te doen, merk ik dat ik het creatief denken makkelijker oppak. We rollen er als groep zo weer in. Ik merk dat je daardoor echt anders tegen problemen op de vereniging aan gaat kijken.”
– Deelnemer


Waarom met meer mensen van één vereniging?

“Door met z’n tweeën te komen op deze avonden kan je het samen sterker overbrengen in je vereniging. In veel besturen zeggen mensen: ‘Ja, maar, we doen het altijd zó’. In je eentje moet je anders wel heel stevig staan! Dat is niet erg, maar met twee is makkelijker en neem je anderen veel makkelijker mee,” aldus een van de deelnemers aan de sessies.

Trust the tool

De belangrijkste boodschap na drie avonden: trust the tool. Want iedere tennisbestuurder vindt het spannend om na deze drie avonden er zelf mee aan de slag te gaan. Maar door klein te beginnen, bijvoorbeeld door de omgekeerde vraag te doen met een commissie of het bestuur, kan je oefenen en er gewend aan raken.

En vertrouwen krijgen dat de tool zijn werk doet. Niet invullen voor anderen.

Trust the proces, trust the tool, trust yourself.