Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media

4 momenten om creatief denken in te zetten

Creatief denken kan je heel goed inzetten om te innoveren. Je kunt het op de leukste, gekste, meest onverwachte momenten gebruiken. Ontdek hier nog 4 andere onverwachte momenten waarop je creatief denken kan inzetten. 

 

Meer halen uit jaarplannen

Hoe maak jij je jaarplannen? Organiseer je een brainstorm? Schrijf je het als ondernemer zelf? Op de achterkant van een bierviltje? Creatief Denken kan je heel goed helpen plannen te ontwikkelen in kortere tijd of je ideeën te toesten bij andere betrokkenen. “We hadden al plannen liggen. De insteek was bewust om méér uit de plannen te halen met creatief denken. En om onze meetings niet op de standaard manier in te steken,” vertelt Manon van Sportservice Doetinchem. Met ‘Sprong in de Toekomst’ werden plannen voor de jeugd ontwikkeld. “We gingen met een andere blik naar onze plannen, visie en doelstellingen kijken.”

 

Strategie bepalen

Met Marsmannetjes kan je heel ver komen om kernwaarden te formuleren. Ja, je leest het goed, met Marsmannetjes kan je heel ver komen om je kernwaarden te formuleren. Daar kwam de directie en het managementteam van een grote recruitmentorganisatie ook achter tijdens hun strategische sessie.

Met de tool Marsmannetjes haalden we  verhalen op uit de groep, verhalen die we koppelenden aan kernwaarden. Uiteindelijk bleken de kernwaarden overeen te komen met de kernwaarden die de directie had bedacht. Los van de nieuwe ideeën en verhalen die eruit kwamen, was dit een manier om zonder discussie of strijd – en met draagvlak en energie – een toekomstvisie te bepalen.

 

 

Klantvriendelijkheid vergroten 

‘Ja, er heeft iemand voor je gebeld.’
– ‘Wie dan?’
‘Goeie, geen idee meer. Hij belt terug.’

Herkenbaar? Een MKB bedrijf merkte dat de telefoon opnemen op kantoor niet helemaal lekker liep. Als je dan ook nog bedenkt dat potentiële klanten bellen, dan kan het je omzet kosten. Maar als je als directeur verplicht de telefoon op te nemen volgens een protocol, kom je vaak niet verder. Dus benutte dit bedrijf de Omgekeerde vraag: Hoe jagen we alle potentiële klanten weg aan de telefoon?
De antwoorden waren zo herkenbaar voor het personeel, dat ze gelijk aan de slag gingen met een andere manier van de telefoon opnemen. De tool bood ze een spiegel en voorkwam weerstand.

 

Thuis op de bank

Stel je voor. Je hebt een hond en zijn favoriete plek is… de bank. Afleren is al een hele uitdaging, helemaal als je 7-jarige kind dit gedrag steeds (onbewust) beloont. Hoe bespreek je dit met je kind, zonder dat je de discussie krijgt? Denise bedacht dat ze de vraag ‘hoe voorkomen we dat onze hond op de bank springt?’ ook andersom kon stellen.

Hoe zorgen we ervoor dat onze hond altijd op de bank springt?

Haar zoontje kwam zelf met de antwoorden. Geen discussie. Meteen oplossingen om het anders te doen. Ok, niet altijd, zoals ’s avonds bij het eten.

“Helpt het nou als je je groenten niet eet?”
“Stel je mij nou een omgekeerde vraag, mam?”

 

Inmiddels heeft Start2Create al bijna 300 mensen opgeleid in creatief en anders denken. Sportprofessionals, medewerkers van gemeentes, ondernemers en vrijwilligers. We zijn altijd benieuwd naar hoe je het in je werk inzet, dus heb je verhalen, laat het ons weten! (contact)