De Omgekeerde Vraag

Een van de meest effectieve tools in een vergadering is de Omgekeerde Vraag. Ook in de voetbalkleedkamer bij JO 16.

Een uitdaging of vraag waar je tegenaan loopt kan je natuurlijk aanvliegen middels een brainstorm. Een vergadering. Een goed gesprek. We zijn als mens geneigd om zo snel mogelijk naar de oplossing te gaan. Maar wat als je het nu eens anders aanpakt?

Door de vraag een keer heel anders te stellen kan het zijn dat je tot nieuwe inzichten of ideeën komt. Mogen wij aan je voorstellen: de Omgekeerde Vraag.

Creatief denken gaat niet altijd over Out-of-the-Box denken. Nieuwe ideeën verzinnen. Het gaat ook om je uitdaging vanuit een ander perspectief te bekijken. De voordelen van de omgekeerde vraag:

  • Korte duur (+/- 10 minuten)
  • Te doen met een grote groep, kleine groep of zelfs alleen
  • Je ontdekt je eigen blinde vlekken
  • Je ontdekt hoe anderen het zien
  • Weerstand voorkomen / anders omgaan met weerstand

Wanneer zet je de omgekeerde vraag in?

Stel je eens voor: een voetbalteam van bijna-pubers die onderling het spelplezier verpesten. Zelfs tijdens een wedstrijd. Dit is het verhaal van een trainer van een voetbalvereniging in Gouda, die ons vertelde hoe in het JO11 team de sfeer niet altijd even prettig was.

De vraag lijkt dan logisch: “Hoe vergroten we het spelplezier tijdens de wedstrijd?” We kunnen als club, stad of bond mooie plannen ontwikkelen om het spelplezier bij de jeugd te vergroten.

Maar soms ligt een eerste aanzet al verrassend dichtbij. Niet in plannen die een tijdsbestek van maanden worden bedacht en vervolgens uitgereikt aan een club.

Je kan als trainer al direct actie ondernemen. In dit geval door het andersom stellen van de vraag. Dat is wat de trainer in dit geval deed.

“Hoe brengen we ons spelplezier tijdens de wedstrijd om zeep?”
tennisvereniging creatief denken

“Na een tumultueuze donderdagavond wedstrijd met schelden op elkaar, heb ik een groot vel in de kleedkamer opgehangen. Daarop schreef ik de omgekeerde vraag: ‘Hoe brengen we het plezier tijdens de wedstrijd om zeep?’

De jongens kwamen zelf met antwoorden en ik schreef die op het grote vel op: elkaar uitschelden, het veld uit lopen, elkaar tackelen, commentaar leveren, schoppen. Er kwam van alles voorbij. Vervolgens stelde ik hen de vraag: ‘Ok, jongens, wat gebeurt er op dit moment?’ We hebben er met het team een aantal antwoorden uit gehaald. Een van de twee grootste blaaskaakjes zuchtte bij het zien van het rijtje: ‘Uhm… ik doe drie van de vier…’

De spelers kwamen zelf met ideeën om van dit rijtje juist een kracht te maken. Heel mooi om te zien dat ze zelf met oplossingen kwamen. De eerstvolgende wedstrijd was top. Wat een ander team in het veld! Ze speelden de tegenstander helemaal ondersteboven.”

Hoe zet je de omgekeerde vraag in?

Met onze tools laten we je dromen, anders denken en via een onverwachte hoek tot plannen en actie komen.

Het uiteindelijke doel van onze aanpak is een concrete actie, een aanzet tot een plan, een verrassend inzicht of een andere aanpak.

De tools zijn een hulpmiddel om de bekende wegen te doorbreken. Hoe gek een uitstap of methodiek in eerste instantie ook kan zijn, uiteindelijk brengen we de concepten ook weer thuis. Klaar om in je werk wat mee te doen.

De Omgekeerde vraag is een van de creatieve tools die wij geregeld inzetten. Jij kan dat ook. In de toolbox vind je tips om deze en andere tools effectief in te zetten.

Toolbox

Uit de ‘Ja, maar…’ en in de ‘Ja, EN…!’ In onze toolbox vind je een aantal werkvormen om anders te vergaderen. En om in korte tijd tot nieuwe inzichten en ideeën te komen. Wil je de toolbox direct in je mail? Klik dan hier.

Ontdek onze programma's

Inspiratie

Teambuilding & nieuwe ideeën opdoen | 1 of 2 dagdelen

Meer informatie
Inspiratie +

(Jaar)plannen & oplossingen voor meerdere vraagstukken | vanaf 2 dagdelen

Meer informatie
Academy

Het trainingsaanbod waarmee je je als professional verder ontwikkelt.

Meer informatie