Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media
De omgekeerde vraag

De Omgekeerde Vraag

Met creatief denken laten we je dromen, meedoen, absurd denken en de meest achterlijke dingen verzinnen. Het uiteindelijke doel is een concrete actie, een aanzet tot een plan, een verrassend inzicht of een andere aanpak. Met creatief denken brengen we je uiteindelijk ook weer thuis, in jouw wereld. De Omgekeerde vraag is een van de creatieve tools die wij geregeld inzetten. Jij kan dat ook.

 

Wat kun je zelf al doen?

Creatief denken kan ook een spiegel zijn. En de oplossing ligt soms ook al in de vraag. Of door het stellen van de vraag op een andere manier.

Stel je eens voor: een voetbalteam van bijna-pubers die onderling het spelplezier verpesten. Zelfs tijdens een wedstrijd. Dit is het verhaal van een trainer van een voetbalvereniging in Gouda, die ons vertelde hoe in het JO11 team de sfeer niet altijd even prettig was.

De vraag lijkt dan logisch: “Hoe zorgen we voor meer spelplezier tijdens de wedstrijd?” We kunnen als club, stad of bond mooie plannen ontwikkelen om het spelplezier bij de jeugd te vergroten. Maar soms ligt een eerste aanzet al verrassend dichtbij. En kan je op de club al direct actie ondernemen. Alleen al door het andersom stellen van de vraag. Dat is wat de trainer in dit geval deed.

 

“Hoe zorgen we ervoor dat we géén plezier hebben tijdens de wedstrijd?”

 

De omgekeerde vraag

“Na een tumultueuze donderdagavond wedstrijd met schelden op elkaar, heb ik een groot vel in de kleedkamer opgehangen. Daarop schreef ik de omgekeerde vraag: ‘Hoe zorgen we ervoor dat we GEEN plezier hebben tijdens de wedstrijd?’

De jongens kwamen zelf met antwoorden en ik schreef die op het grote vel op: elkaar uitschelden, het veld uit lopen, elkaar tackelen, commentaar leveren, schoppen. Er kwam van alles voorbij. Vervolgens stelde ik hen de vraag: ‘Ok, jongens, wat gebeurt er op dit moment?’ We hebben er met het team een aantal antwoorden uit gehaald. Een van de twee grootste blaaskaakjes zuchtte bij het zien van het rijtje: ‘Uhm… ik doe drie van de vier…’

De spelers kwamen zelf met ideeën om van dit rijtje juist een kracht te maken. Heel mooi om te zien dat ze zelf met oplossingen kwamen. De eerstvolgende wedstrijd was top. Wat een ander team in het veld! Ze speelden de tegenstander helemaal ondersteboven.”

 

 

Dit artikel staat ook in ons online magazine, de iZine.
Wil je op de hoogte gesteld worden als de nieuwe iZine uit is? Laat het ons hier weten.