Design thinking

Met design thinking werk je in vijf stappen toe naar vernieuwende concepten, oplossingen, aanbod en zelfs campagnes. Ontdek hier de stappen en hoe je er het meeste uit haalt.

Wat is Design Thinking?

Design thinking stimuleert creatief denken over uitdagingen en vraagstukken. Het draait om het begrijpen van de behoeften van gebruikers en hier op een innovatieve manier concepten of oplossingen voor te bedenken.

Design thinking is een gestructureerde methode en volgt vaak (herhaaldelijk) deze 5 stappen:

1. Empathize – De behoeften van de gebruiker begrijpen;

2. Define – Het probleem scherp formuleren;

3. Ideate – Creatieve ideeën bedenken;

4. Prototype – Een snelle, testbare oplossing maken;

5. Testen – Uitkomsten toetsen in pilots en bijschaven.

Lees hier over de 5 fasen en waar je aan moet denken om design thinking succesvol te laten zijn.

1. Empathize.

In deze fase draait het om het begrijpen van de behoeften en emoties van gebruikers, middels observatie, onderzoek, interviews, etc. Het doel is om in de huid van de gebruiker te kruipen en hun uitdagingen echt te begrijpen. Dit is ook meteen de definitie van empathie.

Valkuilen:

  • Aannames doen over de doelgroep, of onbewuste bias hebben;
  • Invullen voor de doelgroep;
  • Doelgroep niet betrekken bij ideeën of oplossingen bedenken;
  • Te lang onderzoeken, zodat je zelf vastloopt;
  • Empathie verwarren met sympathie.

Kansen

  • Vooral wat- en hoe-vragen stellen;
  • Interviewen vanuit verschillende communicatiestijlen;
  • Je eigen behoeften, emoties en coping mechanismen kennen.

Kortom: met de juiste gesprekstechnieken zet je empathie effectief in: je ontdekt meer over de belevingswereld van de ander en geeft de ander het gevoel begrepen te worden. Dat helpt je in de volgende stappen van design thinking.

2. Define.

In deze stap verzamel je de inzichten die je hebt opgedaan gebruik je om het probleem te definiëren. Het liefst zo nauwkeurig mogelijk. Het gaat erom de kern van het probleem te begrijpen en een duidelijke probleemstelling op te stellen.

Valkuil:

Een complexe uitdaging formuleren in één heel lange vraag is de grootste valkuil. Vaak zijn er vanuit een probleemstelling meerdere vraagstukken te formuleren.

Kansen:

  • Formuleer meerdere vragen, en laat ze beginnen met ‘hoe’;
  • Voorkom abstracte begrippen (zoals ‘betrekken’, ‘samenwerken’);
  • Maak een vraagformulering leuk en prikkelend voor het brein;
  • Houd een vraag zo kort mogelijk.

3. Ideate.

Dit is de fase van genereren van creatieve ideeën om het probleem op te lossen. Het draait om brainstormen, het verkennen van verschillende perspectieven en het bedenken van innovatieve concepten. Er zijn diverse technieken voor.

Valkuilen:

  • Oordelen en ideeën vroegtijdig afschieten;
  • In de beperkingen blijven hangen;
  • Meteen naar het perfecte idee streven.

Kansen:

  • Praktische spelregels, zoals je oordeel uitstellen (Rode Kaart);
  • Eerst divergeren (kwantiteit), dan pas convergeren (keuzes maken en toewerken naar een kwalitatief idee);
  • Nodig de doelgroep uit, en mensen die ver van het onderwerp af staan, zodat je tot echt vernieuwende ideeën kunt komen;
  • Kies treffende werkvormen die binnen 30 minuten tot uitkomsten leiden.

Meer over creatief denken

4. Prototype.

Nu is het tijd om de beste ideeën om te zetten in tastbare prototypes. Het doel is snel te kunnen experimenteren voordat een prototype volledig wordt ontwikkeld.

Valkuil is een streep te zetten door een ambitieus idee. Soms is het de kunst te kijken waar het voor staat, nog even verder te associëren en vanuit daar tot een prototype of pilot te komen die minder geld en inspanning kost.

5. Test.

Een prototype testen bij gebruikers om feedback te verzamelen kan niet missen. De feedback gebruik je om oplossingen te verfijnen en aan te passen, net zo lang tot deze aan de behoeften van de gebruikers voldoet.

Valkuil is platweg een idee te presenteren. Neem de gebruiker echt mee in de beleving!

Méér nodig dan alleen Design Thinking 

Hoewel Design Thinking als methode heel behulpzaam kan zijn in het ontwikkelen van nieuwe concepten, is het belangrijk je te realiseren dat het niet op zichzelf staat.

Voor een succesvolle implementatie van concepten heb je meer nodig dan alleen design thinking. Soms valt of staat het succes van conceptontwikkeling al in een heel vroeg stadium, door hoe je communiceert met de doelgroep en stakeholders.

De kunst is het proces te faciliteren zonder oordeel en zonder te veel sturing, om eigenaarschap  en samenwerking te bevorderen. Weerstand voorkomen, of conflict juist in goede banen te leiden, gaat gepaard met het bewust inzetten van gesprekstechnieken.

Het herkennen van de denkstijlen in de groep, werkvormen die goed op de vraagstukken en doelen aansluiten en het echt scherp formuleren van de vraag: daar liggen de valkuilen – en de kansen.

Voorbeeld uitkomsten design thinking

De Gezonde Wachtkamer

De doelgroep? Ouderen. 65+ om specifiek te zijn, in Vlaardingen. Hoe krijgen we ze meer aan het bewegen Vanuit een anders denken techniek ‘absurd denken’ werden ideeën gegenereerd met eerstelijns zorg professionals, welzijn en sport. Prototype resultaat? De Gezonde Wachtkamer. Budget? € 500,-. En: nieuwe gesprekken met de doelgroep.

Lees het artikel

“Dichterbij dan ooit’: een iconen campagne

Blijdorp deed het: anders denken over het zichtbaarder én tastbaarder maken van de biodiversiteitscrisis. Het marketing en communicatieteam stapte in de wereld van anders denken. In een middag op een geheel verfrissende wijze naar het vraagstuk kijken. Resultaat: een campagne met lef. Zichtbaar in Rotterdam en daarbuiten.

Naar de campagne

Een koersplan maken met kinderen

Basisschoolleerlingen brachten verrassende ideeën in om het onderwijs leuker en innovatiever te maken. Tien, elf en twaalf jarigen zetten we aan de slag met diverse anders denken opdrachten. Resultaat? Input voor een gedragen meerjarenplan maken als onderdeel van een traject met diverse stakeholders. En bovenal: kleine concepten om zelf al met de klas en leraren mee te testen.

Lees het hele verhaal

Ontdek de diversiteit aan tools bij Start2Create

Wil je meer leren over Design Thinking en hoe je het effectief kunt toepassen in je organisatie? Ontdek de verscheidenheid aan methodieken in de opleiding tot facilitator bij Start2Create.

Ontdek de opleiding tot facilitator

 

 



    Ik wil wel meer weten, dus bel me even terug!

      Kyra van Leeuwen

      Speelde als golfster op de Europese Tour. Studeerde af in organisatiesociologie. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

      Etienne Verhoeff

      Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.

      Start2Create
      Privacyoverzicht

      Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.