Design thinking

Met de praktische aanpak van design thinking kan je in vijf stappen toewerken naar het ontwikkelen van vernieuwende producten. Wat is design thinking? Welke stappen zijn er? En ben je er dan echt? Je leest het hier.

Wat is Design Thinking?

Design thinking is een manier van creatief denken om innovatie producten te ontwikkelen of om oplossingen te ontwikkelen voor complexe problemen. Het is een mensgerichte aanpak, waarbij het draait om het begrijpen van de behoeften van gebruikers.

Design Thinking gaat verder dan alleen esthetisch ontwerp en omvat een holistische benadering van het creëren van waarde voor zowel gebruikers als organisaties.

De methodiek leent zich voor het ontwikkelen van innovatieve producten. Denk aan veranderende marktomstandigheden of producten om specifieke doelgroepen te bedienen.

Lees hier over de vijf fasen van design thinking en wat er nog meer bij komt kijken in de praktijk om design thinking succesvol te laten zijn.

Hoe werkt Design Thinking? 5 fases

Empathize: In deze fase draait het om het begrijpen van de behoeften en emoties van gebruikers, middels observatie, interviews en empathie. Het doel is om in de huid van de gebruiker te kruipen en hun uitdagingen echt te begrijpen.

Define: De inzichten die je hebt opgedaan gebruik je om het probleem nauwkeurig te definiëren. Het gaat erom de kern van het probleem te begrijpen en een duidelijke probleemstelling op te stellen.

Ideate: Dot is de fase van genereren van creatieve ideeën om het probleem op te lossen. Het draait om brainstormen, het verkennen van verschillende perspectieven en het bedenken van innovatieve concepten. Er zijn diverse technieken voor.

Prototype: Nu is het tijd om de beste ideeën om te zetten in tastbare prototypes. Het doel is snel te kunnen experimenteren voordat een prototype volledig wordt ontwikkeld.

Test: Een prototype testen bij gebruikers om feedback te verzamelen kan niet missen. De feedback gebruik je om oplossingen te verfijnen en aan te passen, net zo lang tot deze aan de behoeften van de gebruikers voldoet.

Met Design Thinking alleen ben je er nog niet

Hoewel Design Thinking als methode heel behulpzaam kan zijn in het ontwikkelen van nieuwe concepten, is het belangrijk je te realiseren dat het niet op zichzelf staat.

Succesvolle implementatie vereist vaak aanvullende benaderingen, zoals het gebruik van Liberating Structures om deelnemers te betrekken. Of denk aan het creëren van draagvlak binnen de organisatie. De tools die je daarvoor kan inzetten gaan dan niet alleen om het bedenken van nieuwe dingen, maar om eigenaarschap  en samenwerking te bevorderen. Of daar haken en ogen uit te halen. Daarnaast zijn er aanvullende methodieken die je kan inzetten om bijvoorbeeld om te gaan met weerstand.

Eigenaarschap valt of staat ook met hoe je het proces faciliteert, het betrekken van de doelgroep zelf en of uitvoerders wel of niet in de innovatiesessies plaats namen. Onlangs deed Start2Create dit met basisschool leerlingen in Weert: innovatieve tools met een strategisch doel, namelijk een gedragen meerjarenplan maken.

Ontdek de diversiteit aan tools bij Start2Create

Wil je meer leren over Design Thinking en hoe je het effectief kunt toepassen in je organisatie? Ontdek de verscheidenheid aan tools en benaderingen in onze opleiding tot Creatief Denken Facilitator bij Start2Create.

Leer praktische technieken om stakeholders en collega’s te betrekken in een proces dat draait om meer dan alleen het bedenken van innovatieve concepten.

Ontdek de opleiding creatief denken facilitator



    Ik wil wel meer weten, dus bel me even terug!

      Kyra van Leeuwen

      Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

      Etienne Verhoeff

      Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.