Duurzame inzetbaarheid: waar moet je aan denken?

"Drie van mijn collega's zijn omgevallen." "Ik ervaar geen werkplezier meer." "Wij hebben een heldere visie op ontwikkeling met het team, maar het wordt weggewuifd." Zomaar drie voorbeelden van de valkuilen van duurzame inzetbaarheid. Wat kan je doen als organisatie?

Wat is duurzame inzetbaarheid?

Duurzame inzetbaarheid betekent dat medewerkers gezond, productief en met plezier kunnen blijven werken, zowel nu als in de toekomst.

Je kan denken aan het welzijn en de ontwikkeling van werknemers, zodat zij optimaal kunnen bijdragen aan de organisatie. Ook gaat het om tijdig signaleren van te veel werkdruk en hier actief iets mee doen.

Meer dan een modewoord

De associatie is vaak genoeg ‘we moeten hier iets mee, omdat het moet.’ Het is een term die geregeld terug komt, vaak op het bordje van HR en managers.

Het gaat om groei van de organisatie, betrokkenheid van medewerkers en hun denkkracht gebruiken, openheid om uitdagingen te bespreken en fit blijven als mens. Ja, veelomvattend dus.

Maar waar begin je?

Wat is een duurzaam inzetbare medewerker?

Een duurzaam inzetbare medewerker is iemand die:

  • Fysiek en mentaal gezond is;
  • Gemotiveerd blijft om bij te dragen aan de organisatie;
  • Beschikt over vaardigheden die passen bij huidige en toekomstige functies;
  • Flexibel kan inspelen op veranderingen in het werk.

Het gaat om een balans tussen werk, persoonlijke ontwikkeling en welzijn, waardoor een medewerker langdurig inzetbaar blijft.

Met de schrijf van vijf naar duurzame inzetbaarheid

1. Personeel motiveren en betrekken

Voelen medewerkers zich geroepen input te leveren? Worden een nieuwe visie of plannen gepresenteerd en ontstaan er discussies, of ontbreekt het aan eigenaarschap?

Door bijvoorbeeld creatief denken sessies met elkaar te organiseren, kan je als wilde gans met elkaar meedenken en ontstaan oplossingen vanuit de werkvloer. En daar komt het draagvlak en eigenaarschap te liggen. Tegelijkertijd werk je op die momenten aan verbinding.

2. Je organisatie optimaliseren

Denk aan efficiënte processen en minder administratieve last. Dit kan door te investeren in technologie, duidelijke werkstructuren en een cultuur van samenwerking kan je meters maken.

Ook ligt de winst soms in vaker experimenteren met nieuwe dingen, vóórdat je alles tot in perfectie uitdenkt en er beleid van maakt. Is daar genoeg lef voor in jouw organisatie?

3. Gezondheid & vitaliteit

Fysieke en mentale gezondheid stimuleer je met voldoende beweging, gezonde voeding. Maar bied ook ondersteuning bij mentale uitdagingen, zoals stress en burn-out.

4. Ontwikkeling van medewerkers

Blijvende ontwikkeling is essentieel. Door trainingen, coaching en opleidingsmogelijkheden aan te bieden, blijven medewerkers groeien.

5. De APK voor duurzame inzetbaarheid

Een regelmatige “APK” van je personeel helpt om kansen en knelpunten op tijd te signaleren. Denk hierbij aan periodieke gesprekken over werkdruk, ambities en gezondheid.

De grootste uitdaging: ‘Het is toch goed zoals het is?’

Een veelvoorkomende valkuil is dat organisaties en medewerkers zich vastklampen aan de status quo. “Het gaat toch prima?” kan een excuus zijn om noodzakelijke verbeteringen uit te stellen. Deze mindset kan echter leiden tot stilstand en problemen op de lange termijn, zoals een hoger ziekteverzuim of ontevredenheid.

In drie stappen de duurzame inzetbaarheid te vergroten

  1. Verbinding. Voer geregeld persoonlijke gesprekken. Een team waar weinig verbinding is en waar mensen elkaar te weinig zien, loopt extra risico. Bouw korte contactmomenten in. Dit bevordert ook meer openheid.
  2. Actie ondernemen: Stel haalbare doelen en voer kleine, concrete acties uit. Dat kunnen nieuwe ideeën zijn, maar ook extra pauzes inlassen gedurende een week bij te veel werkdruk. Of bel nu een rondje om te kijken of die ene opleider past bij de denkwijze van de organisatie. Van uitstel komt afstel!
  3. Resultaten meten en vieren: Vier successen om motivatie vast te houden. Een compliment voor de kleine dingen wordt vaak weggewuifd. ‘Het hoort er toch bij?’ Klopt. En het vieren ook.

Vragen? Boek een vrijblijvend Startgesprek.