Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media

Met creatief denken naar geheel nieuw aanbod

Een trainings- en coachingsbureau in Rotterdam stond voor een grote uitdaging. Een vernieuwende pitch maken voor een opdracht bij een verzekeraar. Het huidige aanbod van het bureau was bekend, dus het moest anders. Dat is wat Creatief Denken voor je kan doen.

Het klinkt zo makkelijk hè. Een vernieuwend aanbod creëren. Je gaat zitten met een aantal coaches, kijkt wat je al hebt en wat iedereen kan toevoegen aan dat aanbod. Je gaat dan automatisch in vaste patronen denken. Eigenlijk laat deze casus zien hoe creatief denken je uit dat bekende patroon kan halen en je in een heel nieuw patroon kan duwen.

Hoe werkt mijn brein dan?
Het brein is opgedeeld in drie delen: archief, reflex en denken.
Het archiveren-brein is een soort hangmappensysteem. Het verwerkt alle informatie en indrukken van de dag. Het wordt verdeeld, geschikt, herschikt en uiteindelijk opgeslagen. Als je rust hebt, en dus niets aan het doen bent is dit deel van het brein in volle gang. 

Het reflexbrein reageert automatisch op prikkels van buitenaf. De geur van pizza herken je uit duizenden. Je herkent de kleur van je auto automatisch en ziet aan iemands gezicht of hij blij of boos is. Het netwerk, waaruit je brein bestaat, zorgt ervoor dat we gevaar herkennen. Dat heeft voordelen, maar vaak ook nadelen. Je vervalt snel in het reflexbrein en daarmee dus automatismes.

Om daar uit te komen heb je het denkenbrein. We kunnen ermee analyseren en creatief denken over problemen nu en in de toekomst. Het helpt je om te gaan met de dagelijkse uitdagingen. Alleen vaak neemt het reflexbrein het over.

Kennismaken met creatief denken? 

Ik wil kennis maken!

Lees verder onder de afbeelding

Een nieuw trainingsprogramma

In het geval van het trainingsbureau was dat ook het geval. In het archief zat voldoende info die nodig was om een succesvolle training op te zetten en hoe graag ze ook iets nieuws wilden…het reflexbrein overmeesterde het denkenbrein.

Daarom gingen we aan de slag met Different Eye en Battle Absurd.

En met effect. Vanuit Donald Trump en zijn kenmerken werd een programma opgetuigd rondom de muur in Mexico. Deelnemers aan de sessies zouden verschillende kamers binnenkomen die allemaal een andere invulling van de muur kenden. Daar werd dan weer gewerkt met beproefde coachingsmethodieken. Bij de verdere doorontwikkeling werd de muur een programma van bouwstenen waarop mensen zich konden inschrijven.

En de presentatie van het plan werd niet standaard een stapel A4-tjes.

Vanuit Battle Absurd kwam het idee om mensen opsluiten. De potentiële klant mag pas weg als ze het gehele plan gehoord hebben. Vanuit dat absurde idee iets concreet maken kan werkelijk alle kanten op. Denk aan een escaperoom ter plaatse, zelf persoonlijk iets overhandigen aan de mensen in één ruimte, etc. Het werd uiteindelijk een reiskoffer met inhoud die persoonlijk werd overhandigd. 

En hoe reageerde het coachingsbureau?

Onze opdrachtgever raakte in een ochtend geïnspireerd en het hielp ze enorm op weg met het programma dat ze wilden maken. Het scheelde ze ook tijd, omdat in korte tijd veel info naar boven kwam waarmee ze konden werken. Ze kregen bij de verzekeraar ook een aantal opdrachten en complimenten voor de originele presentatie.

Wil je creatief denken zelf ervaren? Dat kan! Op woensdag 28 augustus organiseren wij een inspiratiesessie. Er zijn deelnemers vanuit het hele land. De deelname is gratis.

Klik hier voor meer informatie.