Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media

Sport en 1,5 meter

Sporten op 1,5 meter van elkaar. Dat kan toch niet?
Voetballen zonder supporters. Hoe krijgen we dan geld binnen?
Onze sponsoren hebben het moeilijk. Straks willen ze niet meer sponsoren!

De sportwereld staat bol van vraagtekens momenteel. Het coronavirus zorgt ervoor dat de overheid bepaalde zaken uitsluit. En als straks de intelligente lock-down langzaam wordt opgeheven zitten we in een 1,5 meter samenleving. Voetbalstadions zonder publiek, kantines waarin we ruime afstand moeten houden, kleedkamers die je niet meer kunt volstoppen met twee jeugdteams.

 

Reflex vs. kansen

Onze eerste reflex is vooral de problemen zien. En benadrukken wat er allemaal niet meer kan. Maar daag jezelf uit om verder te kijken. Sportmarketingbureau Triple Double boog zich al over deze kwestie voor het Algemeen Dagblad. Nu er op Schiphol niet wordt gevlogen zou je daar het NK Tijdrijden op de Polderbaan kunnen organiseren. Of een hardloopwedstrijd over Schiphol met inachtneming van de regels. De Schiphoolloop. Als er ooit een kans is, is het nu. En verdient Schiphol toch nog een beetje geld aan parkeergelden. Bekijk hier welke ideeën er nog meer waren. 

 

Drive In

De Deense voetbalclub FC Midtjylland worstelt met dezelfde uitdaging als alle betaald voetbalclubs, zodra de competitie wordt herstart: een leeg stadion. Supporters zijn niet welkom.

Vóór het stadion ligt wel een groot parkeerterrein. Met een beetje creatief denken kwamen ze op het idee om een voetbalwedstrijd te kunnen volgen in een drive in. Op het grote led-scherm bij de entree van het stadion wordt de wedstrijd uitgezonden en de 2000 parkeerplekken voor het stadion zijn voor supporters. Ze blijven in de auto, kunnen nog een drankje meenemen en misschien wel popcorn. Toeteren als Midtjylland scoort en na afloop weer naar huis.

 

Vaste patronen doorbreken

Het gaat erom dat we vaste denkpatronen doorbreken en zo tot nieuwe ideeën komen. Dat is voor iedere sportvereniging mogelijk. Denk aan golfbanen. Die werken nu met Marshalls die greenfee’s controleren. Wat nou als je een scanner bij hole een neerzet, waarmee je je greenfee op je telefoon kan scannen. Een enorme kans om je vrijwilligersprobleem op te lossen en bovendien een mogelijkheid om te weten hoeveel mensen in de baan lopen (en hoe snel).

In restaurants zal de menukaart straks een uitdaging worden. Bediend personeel zal die moeten ontsmetten om overdracht van het virus te voorkomen. Wat als je nu een QR code op tafel zet, die je kan scannen met je telefoon. Dan lees je je menukaart online en is weer een probleem opgelost. Dat geldt ook voor de sportkantine. Of wat denk je van een groot krijtbord bij de bar, of buiten? Dan heb je ook meteen je aanbod duidelijk in beeld.

 

Wat kan er wèl?

Het zal een uitdaging zijn, dat beseffen we. Maar in elke uitdaging schuilen ook kansen. In de jaren ’50 streepten twee broers de serveersters bij friettenten weg. Ze waren duur en brachten vaak de verkeerde bestellingen bij klanten. Dus stel: wat als er geen serveersters zijn, wat kan dan wel? Door hen weg te denken ontstond het idee van een bestelluik. Het begin van het succes van McDonald’s.

De kunst is een probleem om te buigen, of misschien wel door te strepen. En jezelf de vraag te blijven stellen: wat kan er wèl? Misschien helpt het je zaken anders in te richten dan je nu doet. En wel open te kunnen zijn met je club in een 1,5 meter samenleving.