Bij beleid maken heb je te maken met het bepalen van doelen, middelen en een tijdspad. En, het ophalen van input bij stakeholders.
“We hebben een beleidsplan gemaakt! Willen jullie dit helpen presenteren aan onze stakeholders?” Dit vroeg een gemeente aan ons.
Ons antwoord: nee.
Althans, net even op een andere manier.
Door niet platweg te presenteren waar je als gemeente aan denkt maar middels creatief denken methodieken inzet om in korte tijd input op te halen, werk je op een andere manier aan je beleid en de relatie met je stakeholders.
De grootste uitdaging bij beleid maken is alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Door vanuit een BHAG te werken, een groot gedurfd doel, maak je al een keuze waar het heen gaat met je bedrijf. Vanuit de SWOT analyse kan je zien waar je kansen liggen voor je team, sales, marketing.
Daarna is het tijd om op een creatieve manier aan de slag te gaan om ideeën voor het beleid op te halen. Vanuit absurd denken, kijken door de ogen van Donald Trump, sprookjes, toekomstdromen of crimineel denken halen we input op die een basis bieden voor het beleid. Net even anders. Maar vele maken leuker.
In diverse programma’s begeleiden we organisaties in beleidsplannen. Je kan gaan voor een inspiratiesessie, voor nieuwe ideeën en een frisse blik.
Je kan het ook uitrollen over meerdere teams of sessies met verschillende stakeholders. Dan werk je met elkaar aan innovatie en ben je klaar voor actie.
In onze toolbox vind je ook een aantal tools waar je zelf al mee aan de slag kan. Je kan hem hiernaast downloaden!
Uit de ‘Ja, maar…’ en in de ‘Ja, EN…!’ In onze toolbox vind je een aantal werkvormen om anders te vergaderen. En om in korte tijd tot nieuwe inzichten en ideeën te komen. Wil je de toolbox direct in je mail? Klik dan hier.
Oplossingen voor vraagstukken | (jaar)plannen & strategie | Sessies met stakeholders | Vanaf 4 dagdelen
Meer informatie