Klanten beoordelen ons met een 8.3
Volg ons op social media
strategie ontwikkelen

Vier tips om strategie te ontwikkelen

Met Start2Create laten we je anders naar kijken naar het ontwikkelen van strategie. We kijken naar de bekende weg, maar laten je hier ook anders over denken. Hier lees je vier stappen voor het ontwikkelen van een succesvolle, gedragen strategie.

1. Kernwaarden laten leven

Er zijn tal van modellen die aanraden eerst de kernwaarden, visie, missie en vervolgens SWOT-analyse helder te hebben, voordat je je strategie uiteenzet. Maar wat als kernwaarden loze begrippen zijn in de organisatie?

Kernwaarden leven vaak niet doordat er niets mee gedaan wordt. Een paar mensen waren destijds enthousiast, maar ze hebben ze uit het oog verloren. De kernwaarden worden niet meer gedragen binnen de organisatie. 

Heb je kernwaarden al liggen? Wijd dan eens een sessie aan het concretiseren van de kernwaarden. Je haalt al essentiële punten op voor een bedrijfsstrategie, zonder naar de missie of visie te kijken.

 

Kernwaardes van de organisatie

Kernwaarden ophalen bij je belangrijkste stakeholders

Heb je nog geen kernwaarden, wil je ze eens opnieuw bekijken of afstoffen, of durf je ze even opzij te zetten? In een sessie met je medewerkers de kernwaarden bepalen geeft niet alleen een gemeenschappelijk gevoel, je kan de kernwaarden ook concretiseren en ze laten leven bij het hele team. In plaats van dat je als directie of MT de kernwaarden over de schutting gooit bij de medewerkers, laat je hen er zelf invulling aan geven.

Met Start2Create vertrekken we vanuit verhalen van mensen, voordat we op de kernwaarden uitkomen. Dit omgekeerde proces zorgt voor een praktische invulling van kernwaarden, waardoor ze ook gaan leven binnen de organisatie. Hier lees je over een voorbeeld uit de praktijk

 

kernwaarden na een fusie

 

2. Het grote, gekke strategische doel

Heb jij met je organisatie een groot, gedurfd toekomstdoel gesteld? Nee? Wijd dan eens een moment aan het vergroten van het huidige doel. Het grote gekke doel leidt tot een andere strategie en keuzes, en niet te vergeten: een andere beleving van medewerkers. 

Je richt de blik zodanig op de toekomst, dat de focus minder ligt op het verleden – en bovenal wat er allemaal eerder niet heeft gewerkt. Door op een andere manier met een strategisch doel bezig te zijn ontstaat er een andere gedachtegang bij mensen.

 

3. Strategie ontwikkelen met stakeholders

Een outsider of mensen van verschillende afdelingen kunnen je tot nieuwe inzichten laten komen over de sterktes en zwaktes van je organisatie. Dat is meteen een mooie basis voor je SWOT-analyse. 

Je ontdekt zo je eigen blinde vlekken. Maar dat niet alleen. Door mensen mee te laten denken betrek je ze actief in je plannen, waardoor je draagvlak creëert. In elke sterkte en zwakte van je organisatie schuilen bouwstenen voor je strategie.

Voordat je zelf de implementatie strategie bepaalt – en gaat invullen wanneer welk doel bepaalt moet zijn – kan je ook de haalbaarheid bij je stakeholders toetsen. Verzamel alle doelen en laat mensen in groepjes of afzonderlijk invullen wanneer iets realistisch haalbaar is.

 

4. Leren van strategie ontwikkelen

Een plan maken kan een moetje zijn of misschien stap je er juist wel met volle energie in. Dat plan zien we vaak als einddoel, terwijl van het proces zelf al veel te leren valt, zoals: 

  • Door interne of misschien wel externe stakeholders te betrekken kan je nieuwe dingen ontdekken over je eigen organisatie. En dus nieuwe kansen. 
  • Het proces geeft je inzichten. Misschien kom je er wel achter dat er veel meer dingen moeten gebeuren in de basis om je organisatie te laten groeien.
    Ook dit inzicht is weer onderdeel is van het proces. Zo voorkom je dat je te grote stappen neemt.
    Of, misschien kom je er wel achter dat je grotere en gedurfdere stappen kan nemen dan je nu al doet.
  • Denk buiten de kaders. Het ontwikkelen van strategie is het moment om de vaste denkkaders open te breken. Nou is out of de box denken niet altijd eenvoudig, of is niet iedereen daar even goed in. Creatief denken is een methodiek die je hiervoor kan inzetten. 

 

Met Start2Create laten we op een dynamische manier mensen anders denken. Over missie, visie, strategie en praktische vraagstukken. Dat doen we aan de hand van creatief denken, in diverse programma’s. Meer over de programma’s lees je hier.

 

Heb je vragen, wil je kennismaken of een keer sparren? Laat het ons hieronder weten, of neem contact op.



    VERBETEREN VAN JE CARRIÈRE

    Slechts 5% van wat we doen is creatief. Zet je automatische piloot uit. Ontdek een nieuwe manier van begeleiden. Ontdek hoe leuk het kan zijn. En hoe je mensen verder helpt.

    Neem contact op