Met Start2Create laten we je anders naar kijken naar het ontwikkelen van strategie. Hier ontdek je vier tips voor het ontwikkelen van een succesvolle, gedragen strategie.
Leven de kernwaarden in je organisatie? Of zijn het stiekem toch stoffige, loze begrippen?
Kernwaarden leven vaak niet doordat er niets mee gedaan wordt. Een paar mensen waren destijds enthousiast, maar ze hebben ze uit het oog verloren. De kernwaarden worden niet meer gedragen binnen de organisatie.
Heb je kernwaarden al liggen? Wijd dan eens een sessie aan het concretiseren van de kernwaarden. Je haalt al essentiële punten op voor een bedrijfsstrategie, zonder naar de missie of visie te kijken.
Tekst gaat verder onder de foto
Heb je nog geen kernwaarden, wil je ze eens opnieuw bekijken of afstoffen, of durf je ze even opzij te zetten? In een sessie met je medewerkers de kernwaarden bepalen geeft niet alleen een gemeenschappelijk gevoel, je kan de kernwaarden ook concretiseren en ze laten leven bij het hele team. In plaats van dat je als directie of MT de kernwaarden over de schutting gooit bij de medewerkers, laat je hen er zelf invulling aan geven.
Met Start2Create vertrekken we vanuit verhalen van mensen, voordat we op de kernwaarden uitkomen. Dit omgekeerde proces zorgt voor een praktische invulling van kernwaarden, waardoor ze ook gaan leven binnen de organisatie. Hier lees je over een voorbeeld uit de praktijk
Heb jij met je organisatie een groot, gedurfd toekomstdoel gesteld? Oftewel, een BHAG? Wijd eens een moment aan het vergroten van het huidige doel. Is het haalbaar, dan is het nog geen BHAG.
Een BHAG schuurt aan tegen net wel, net niet haalbaar. Het maakt je meteen op een andere manier bewust van kansen van je team of organisatie. Je kan tot een andere focus, strategie of keuzes komen.
Je richt de blik zodanig op de toekomst, dat de focus minder ligt op het verleden. En bovenal wat er allemaal eerder niet heeft gewerkt. Een groot, gezamenlijk doel levert een andere energie op voor iedereen binnen het team of de organisatie. Van neuzen dezelfde kant op, meer betrokkenheid van medewerkers en bewuster uit de waan van de dag kunnen stappen.
Meer over het grote, gedurfde doel
Een outsider of mensen van verschillende afdelingen kunnen je tot nieuwe inzichten laten komen over de sterktes en zwaktes van je organisatie. Dat is meteen een mooie basis voor je SWOT-analyse.
Je ontdekt zo je eigen blinde vlekken. Maar dat niet alleen. Door mensen mee te laten denken betrek je ze actief in je plannen, waardoor je draagvlak creëert. In elke sterkte en zwakte van je organisatie schuilen bouwstenen voor je strategie.
Voordat je zelf de implementatie strategie bepaalt – en gaat invullen wanneer welk doel bepaalt moet zijn – kan je ook de haalbaarheid bij je stakeholders toetsen. Verzamel alle doelen en laat mensen in groepjes of afzonderlijk invullen wanneer iets realistisch haalbaar is.
Een strategische sessie kan een moetje zijn of misschien stap je er juist wel met volle energie in. Het uiteindelijke plan zien we vaak als einddoel, terwijl van het proces zelf al veel te leren valt, zoals:
Met Start2Create laten we op een dynamische manier mensen anders denken. Over missie, visie, strategie en praktische vraagstukken. Dat doen we aan de hand van creatief denken, in diverse ‘wasprogramma’s’.
Heb je vragen, wil je kennismaken of een keer sparren? Laat het ons hieronder weten, of neem contact op.