Draagvlak creëren bij je werknemers

Bij draagvlak creëren denk je misschien aan plannen of ideeën pitchen en goedkeuring krijgen. Met Start2Create zetten we tools in, nóg eerder in het proces. Zodat je met elkaar uit de 'Ja, maar...' en in de 'Ja, EN' stapt. Je ontdekt eerder valkuilen en kansen.

Draagvlak creëren

Je hebt als manager van een afdeling of eigenaar een briljant idee. Draagvlak creëren is nodig om het idee door te voeren in de rest van de organisatie. Maar het is zo moeilijk om die 8 of 100 medewerkers mee te krijgen in je plannen. Hoe dat komt? Het eigenaarschap ligt bij jou en niet bij hen. Hoe je het eigenaarschap kan overdragen op je personeel? Laat ze zelf plannen maken aan de hand van Creatief Denken.

Ja, we snappen het. Het klinkt een beetje gek als we met de opdracht komen: ‘Laat de Holleeder in je los om dit probleem op te lossen!’ Of: ‘Hoe kunnen de kenmerken van Winnie de Pooh helpen bij de oplossing?’

Voor ons is het dagelijkse kost. Wij weten dat het werkt. Maar op het eerste oog kan het een beetje gek overkomen. We nemen je mee in hoe het werkt.

Uit de automatische piloot

Creatief Denken zorgt ervoor dat je je brein uit de automatische piloot en het probleem denken haalt. Ga de laatste vergadering op het werk maar eens na. Hoe vaak heeft een collega geroepen: ‘Ja maar…..’ (je hebt gelijk iemand in gedachten nu hè). Of hoor je vaak: ‘Dat hebben we al gedaan!’

Dan is het tijd om het over een andere boeg te gooien. We kunnen als mensen met onze hersenen zoveel creativiteit naar boven krijgen en zoveel bedenken, in tegenstelling tot een computer. We benutten het alleen te weinig.

Ik wil meer wetenBel me maar terug!

    Draagvlak creëren leidt tot eigenaarschap

    Een bijkomend voordeel van Creatief Denken is dat mensen die iets goeds bedacht hebben, eigenaar worden van het idee. En daarmee het ook willen gaan uitvoeren of ontwikkelen.

    De ideeën worden ontwikkeld in groepjes en de groepjes presenteren aan elkaar. In onze sessies en trajecten laten we mensen stemmen met stickers, nepgeld of andere manieren. Door hierna de winnaar of top 3 uit te roepen, kan je daarna een eerste vervolgstap maken. Wie wil welk idee verder uitwerken? Al in een pressure cooker van 10 minuten kan je een eerste slag maken.

    In een creatieve sprint van een half uur kan je een eerste prototype of testklare concept presenteren aan elkaar.

    De vragen soms hetzelfde, de oplossingen altijd anders

    Hoe maken we onze organisatie zichtbaarder?
    Hoe kunnen we vrijwilligers werven voor onze sportvereniging?
    Hoe kunnen we onze klanten behouden?
    Hoe verlagen we de werkdruk bij medewerkers?

    De oplossingen zijn altijd anders. En vanuit één gek of gedurfd idee kunnen al tientallen kleinere, concrete ideeën ontstaan. Daarom is Creatief Denken zo leuk.

    In de afgelopen tien jaar hebben we een database aan vraagstukken en oplossingen opgebouwd. En nee, we hebben zeker geen patent op de uitkomsten. Deze eer is aan de ambassadeurs van de plannen, waarmee eigenaarschap op de werkvloer gelegd.