Een slechtnieuwsgesprek voeren

Het aankomende slechtnieuwsgesprek. Je zal er maar als een berg tegenop kijken. Of, je zoekt naar manieren om een constructief gesprek ervan te maken. Maar hoe doe je dat?

Hoe voer ik een slechtnieuwsgesprek?

Slecht nieuws brengen aan een ander moet soms gewoon gebeuren, maar hoe voer je een dergelijk gesprek nou constructief?

In dit artikel lees je niet alleen over gesprekstechnieken. Ook stap je in de wereld van het brein.

Spoiler alert: begin direct met het slechte nieuws.
Houdt daarbij wel rekening met een aantal gesprekstechnieken.

1) De voorbereiding op een slechtnieuwsgesprek

Waarschijnlijk denk je al aan goed voorbereiden (zoals de inhoud en de onderbouwing en een comfortabele setting. Toch is er nog een element dat belangrijk is in de voorbereiding: ken je eigen valkuilen in gespreksvoering. De voorbereiding is dus niet zozeer het gesprek vooraf uittekenen. Het zit hem in de kennis van je eigen fight en flight reacties.

Weten hoe je zelf rustig kan blijven in een oncomfortabele setting kan voorkomen dat jouw stressbrein het overneemt.

Doe de kleurentool en ontdek jouw voorkeursstijl in communicatie.

Ontdek jouw communicatiestijl

2) De inleiding bij een slechtnieuwsgesprek

Geef direct aan dat je vervelend nieuws hebt. Bijvoorbeeld: “Ik wil iets belangrijks met je bespreken dat moeilijk kan zijn om te horen.”

Laat vervolgens even een pauze vallen van enkele seconden. Dat geeft de ander tijd zich voor te bereiden.

Bij slecht nieuws, kan de ander namelijk stress gaan ervaren. Helemaal als dit gesprek onverwacht komt.

Start dus met de kern van het nieuws. Zodra dit is uitgesproken, kun je aanvullende informatie geven. Ook is na de inleiding van een slechtnieuwsgesprek aan te raden je woorden zorgvuldig te kiezen.

“Ik begrijp dat dit nieuws veel impact kan hebben, en daarom wil ik het zo zorgvuldig mogelijk met je bespreken.”

3) Wees helder en specifiek in een slechtnieuwsgesprek

Zo kan de ontvanger jouw informatie goed blijven verwerken. Als je brede begrippen of omslachtige taal gebruikt, kan dat verwarrend zijn en liggen aannames op de loer. Dit kan weer het stress-systeem verder triggeren. Dus ga bij je zelf na, wat wil ik precies zeggen?

Schrap wollig taalgebruik.

Dat kan wel eens de valkuil zijn als we bewust of onbewust een conflict willen vermijden.

Check!

In een emotionele situatie kan het zijn dat de ander niet alles meteen begrijpt. Zodra het emotionele brein de overhand heeft, is logisch redeneren meer of helemaal uitgeschakeld. Blijf dus checken met wat- en hoe-vragen hoe de ander het gesprek beleeft. Daarmee check je ook je eigen interpretaties.

4) Help de ander uit het stressbrein

Ja, hier kan je direct invloed op uit oefenen.

Het brein kent diverse versnellingssystemen. Van slaap tot aan de fight-flight reacties met ultieme alertheid. Ken je de locus coeruleus, oftewel de ‘blauwe stip’, in je brein? Deze plek regelt de afgifte van noradrenaline in je brein.

Bij stress komt deze afgifte in een te hoge versnelling en gaat de amygdala (fight-flight systeem) een grotere rol spelen.

Lees hier het hele artikel

Je herkent dit als iemand een fysieke reactie krijgt (zoals versnelde hartslag, trillen) of een emotionele reactie.

Zodra het emotionele brein ‘aan’ staat, is logische redenering niet meer mogelijk, ontstaat tunnelvisie en versmallen de communicatievaardigheden

  • Regelmatig stiltes laten vallen. Bijt op je tong en wacht nog die paar seconden langer.
  • Stel vragen die beginnen met wat of hoe. Om hier antwoord op te geven is het rationele brein nodig, en je leert meer over de belevingswereld van de ander;

Meer technieken leren om mensen anders aan het denken te zetten, om te gaan met weerstand, of weten hoe dit in het brein werkt? Ontdek dan de vierdaagse opleiding bij Start2Create.

Ontdek meer en inschrijven

Start2Create
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.