Kleuren communicatie

Welke kleuren heb jij in je profiel? Misschien heb je wel eens een kleurenprofiel gekregen. Of heb je een keer een training gedaan. Maar pas je het toe? Of ligt jouw kleurenprofiel te verstoffen in de la? Ontdek hier wat je met kleuren communicatie kan. 

Ooit trainden we een groep salesmanagers. Zij hadden een keer allemaal een uitgebreid kleurenprofiel gekregen aan de hand van vragenlijsten. Ze wisten ongeveer nog welke kleur zij waren. Maar wat bleek? Ze deden er niets mee in hun sales gesprekken.

Juist door bewust te zijn van je eigen kleurenprofiel en dat van de ander, kan je bruggen slaan in communicatie. En zet je gesprekstechnieken effectiever in.

 

Betekenissen van de kleuren

Start2Create werkt met de LIFO® methode. De betekenissen van de kleuren komen overeen met die van het DISC model. Wat we vanuit de LIFO® methodiek vervolgens met de kleuren doen, lopen we straks langs.

Eerst de betekenissen van de kleuren in een notendop:

Groen en geel zijn de mensgerichte kleuren. Rood en blauw de taakgerichte.

Je bènt niet een kleur. Je hebt van alle kleuren wat. Al is de kans groot dat er een kleur uitspringt. Die kleur is je hoofdstijl. De kleur die daarop volgt noemen we de hulpstijl. Het kan ook zijn dat er twee kleuren uitspringen. Of misschien scoor je op alle kleuren vrijwel gelijk. Dat laatste noemen we een ‘vlak’ profiel. 

 

Verschillende situaties

Je kleurenprofiel kan veranderen per situatie. Dus ben je aan het bikkelen op werk, zit je met vrienden in de kroeg, volg je een cursus of sta je op het sportveld, dan kan het zijn dat je kleurencombinaties steeds iets anders zijn. Het kàn, het hoeft niet zo te zijn. Bij de meeste mensen zien we verschillen per situatie.

Onder stress kunnen je voorkeursstijlen ook veranderen. De een gaat plotseling lijstjes maken. De ander komt onverwachts bot uit de hoek. Of blijkt fantastisch conflicten een positieve draai te kunnen geven.

Of je kleurenprofiel kan veranderen door de tijd heen, naarmate je ouder wordt.

 

Valkuil vs. kracht

Misschien denk je allereerst aan je de valkuilen of de momenten dat je je irriteert aan een ander. Iemand die niet ophoudt met praten of iemand die oeverloos doorvraagt op details. Of juist iemand die gigantisch snel een beslissing maakt en daarbij nog bot uit de hoek komt ook.

Maar hoe kan je tot wederzijds begrip komen? En bovenal mensen aangehaakt houden in een gesprek? En hoe kan je, in plaats van dat je tegen elkaar opbotst, bruggen kan slaan?

Hoe je daar komt is allereerst bewust te zijn van je eigen voorkeursstijlen en daarmee te experimenteren. Weet je van jezelf dat je hoofdstijl groen is en zit je tegenover iemand met hoofdstijl rood? Vertel je verhaal dan een keer kort en bondig, in plaats van compleet te willen zijn. Is je hoofdstijl geel en weet je dat blauw in je profiel minder aanwezig is? Benut dan de kritische vragen van je collega met hoofdstijl blauw of groen, voor een gestructureerde aanpak van je idee. En weet, die kritische vraag is geen persoonlijke aanval maar gericht op de inhoud!

Pas je eigen communicatiestijl eens bewust aan en kijk hoe de ander daarop reageert.

 

Kleuren communicatie in de praktijk

Cursus kleurencommunicatie

Het proces van creatief denken gaat bij iedereen en in elke groep net wat anders. Dat maakt iedereen, en elk team, uniek.

Tussen geel en blauw vindt het creatieve proces plaats. Geel kan ideeën spuien. Ziet vooral veel mogelijkheden. Peilt alle meningen. En komt daardoor op nog meer ideeën! Heb je hoofdstijl blauw? Grote kans dat je de vraag stelt: ‘hoe dan?’ Misschien staat geel daar met een pruillip, omdat je vanuit je blauwe kant niet zo uitbundig reageert. Aan de andere kant kan geel je helpen structuur aan te brengen in deze ideeën-brei. Geel trekt jou op je beurt ook weer uit je vaste denkpatronen.

Tussen rood en groen vindt het veranderproces plaats. Rood wil gas geven en onderweg bijschaven. Groen wil weten of het wel de beste keuze is die gemaakt wordt en het liefst pas starten als mindere alternatieven overboord zijn gegooid. Voor rood is dat aan de handrem trekken. Door dit te herkennen bij elkaar, kan je het tempo met elkaar afstemmen.

 

Welke kleuren ben jij? 

Welke kleuren ben jij? Ontdek het aan de hand van 8 stellingen!
Het duurt slechts 3 minuten. Je vindt de tool hier. Na afloop krijg je je resultaten per e-mail toegestuurd.

 

Start2Create werkt met LIFO® kleuren communicatie. LIFO staat voor Life Orientations. Tijdens teamdagen, trainingen creatief denken, toekomstsessies en in onze opleiding laten we de kleuren geregeld terugkomen. Waarom? Het biedt verrassende inzichten voor jezelf en anderen. Dat doen we met zelf ontwikkelde praktische, leuke tools.

Wil je meer informatie? Vul het formulier hieronder in of neem contact op met Kyra (kyra@start2create.nl / 06-19836263).