Non-verbale communicatie

Wat is non-verbale communicatie en hoe kan je dit bij jezelf verbeteren? Wat is waar en wat zijn aannames? We delen in dit artikel een aantal praktische tips.

Wat is non-verbale communicatie?

Een groot deel van onze communicatie is non-verbaal. Het zijn de lichaamshouding, gebaren, intonatie van de stem, gezichtsuitdrukkingen, ademhaling, geur en zelfs kleding. Het is eigenlijk alle communicatie die niet in woorden is gevat.

Een groot deel van onze communicatie vindt onbewust plaats. Zo let je niet continu op je eigen ademhaling en de frons in je eigen gezicht, als je tegelijkertijd ook luistert naar de ander.

Toch kan je non-verbale communicatie bij jezelf verbeteren of leren hoe je de non-verbale communicatie van een ander kan interpreteren.

Het verbeteren van je eigen non-verbale communicatie

Tip 1: Actieve luisterhouding aannemen

Door een actieve luisterhouding aan te nemen voorkom je dat je gesprekspartner misschien (verkeerd) aanneemt dat jij niet geïnteresseerd bent. In de ogen aankijken, je telefoon weg leggen, regelmatig knikken, samenvatten en doorvragen of tussendoor een aantekening maken kan de ander het gevoel geven dat je actief luistert en meedenkt.

Tip 2: Stiltes laten vallen

Tel in je hoofd van vijf terug naar een. Dit is een van de technieken die je kan toepassen tijdens het luisteren. Soms vertelt iemand dan net iets meer, of iets anders. Ook kan het zijn dat iemand in die tijd andere non-verbale communicatie laat zien. 

Misschien voelt het voor jezelf even oncomfortabel om juist langer stil te blijven. We zijn vaak gedreven om stiltes maar op te vullen. Toch kan het je veel opleveren de stilte net wat langer te rekken dan je gewend bent.

Tip 3: Doorvragen op het juiste moment

Het zit hem niet alleen in de woorden die je kiest in verbale communicatie. Bij doorvragen gaat het ook om het juiste moment of de juiste timing.

Doorvragen kan je doen als je zelf ergens meer van wilt weten, maar ook als je het idee hebt dat de ander ergens aan twijfelt of ongemakkelijk is. Ook iemand uit laten praten is onderdeel van je non-verbale repertoire!

Lees meer over verschillende soorten gesprekstechnieken 

Tip 4: Wees een OEN

Oftewel, weer Open, Eerlijk Nieuwsgierig. Door deze houding bewust aan te nemen, zal je gesprekspartner ook zien dat je er zo in staat. Het straalt namelijk bewust en onbewust af op de houding van ons hele lichaam.

Onbewust leven er een hele hoop aannames in ons. Door een open, eerlijke en nieuwsgierige houding aan te nemen maak je ruimte om aannames boven tafel te krijgen en ruis op de lijn weg te halen.

Tip 5: Stap naar voren

Dat kan figuurlijk, zoals de eerste zijn van je collega’s die iets aankaart. De handeling zelf zegt al heel wat, ook al is dit gecombineerd met woorden. Het kan ook letterlijk zijn, in je totale beweging. Natuurlijk op gepaste afstand, maar in groepen werkt dit uitstekend. Je creëert meer regie over de setting, anderen zien je betrokkenheid en je beïnvloedt energie en dynamiek in de groep.

 

Benieuwd hoe Start2Create de energie en dynamiek in de groep beïnvloedt? In drie soorten wasprogramma’s zetten we teams en organisaties anders aan het denken.

 

Meer weten? Laat hieronder je gegevens achter of neem contact op met ons. Direct met Kyra kan ook, kyra@start2create.nl / 06 19 83 62 63.