Vraagtechnieken

Binnen de gesprekstechnieken zijn er een hoop vraagtechnieken waarmee je meer uit een gesprek kan halen. Er zijn veel verschillende soorten vragen die je kan stellen. Je ontdekt het hier.

Verschillende soorten vraagtechnieken

Er zijn veel vraagtechnieken om in te zetten tijdens gesprekken. Hier vind je meer over wat voor vragen je kunt stellen om meer uit gesprekken te halen. Wat het inzetten van diverse vraagtechnieken je oplevert?

  • Het helpt helderheid te scheppen in een gesprek.
  • Je kan richting geven aan een gesprek of regie (terug) pakken
  • Je toont interesse met vragen stellen
  • Doel en verwachtingen (taakgericht) duidelijk krijgen
  • Verbinding met je gesprekspartner (persoonsgericht)
  • Het vermindert aannames en ruis op de lijn.
  • Je voorkomt een monoloog van jouw kant.

Vraagtechnieken: Gesloten vragen

Op een gesloten vraag krijg je vaak een ‘ja’ of ‘nee’ als antwoord. Het kan ook een vraag zijn waarbij er een keuze is tussen antwoord A en antwoord B. De als-dan vraag is er ook: ‘als wij…, kunt u dan…?’

Voordeel van een gesloten vraag is dat je het gesprek meer sturing kan geven en het je snel heldere informatie verschaft.

Het nadeel is weer dat je met veel gesloten vragen het gesprek weer te veel kan domineren of dat de ander het interpreteert als een kruisverhoor.

Vraagtechnieken: Open vragen

Open vragen leveren vaak de meeste informatie op. Degene die antwoord, heeft de ruimte meerdere kanten op te gaan. De bekendste zijn vragen die beginnen met Wat, Wie, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Hiermee is er ruimte voor de ander om (veel) informatie, kennis, inzichten en uitleg te delen.

Een goede of sterke open vraag is zo kort mogelijk en neutraal. Zoals: ‘Wat vindt u van..? Of: ‘Wat is jouw idee bij…’

Meteen aan de slag met andere vraagtechnieken

Gekke vragen, diepgaande vragen, bijzondere en niet-alledaagse vragen: open vragen kun je op verschillende manieren stellen. Start2Create ontwikkelde de Wie-Ben-Jij?-vragenkaarten om je op weg te helpen aan andere en vaak verrassend leuke of bijzondere gesprekken.

  • Ze kunnen zomaar helpen het ijs te breken bij een ongemakkelijke eerste ontmoeting.
  • Ervoor zorgen dat een sollicitant je beter leert kennen (en de sollicitant jou)
  • Je komt tot verrassend andere gesprekken met de collega die je al jaren kent
  • En bovenal: plezier. Van teambuilding met je collega’s tot aan een lach aan de keukentafel thuis.

De Wie-Ben-Jij? vragenkaarten geven een praktisch handvat om vragen te stellen aan elkaar op een andere manier.

”Wie-ben-jij” vragenkaarten

Met de Wie-Ben-Jij?-vragen voer je een héél ander gesprek, met onverwachte vragen en een lach. In te zetten als teambuilding, speeddaten of om collega's beter te leren kennen. Of een andere start van een bijeenkomst dan een traditioneel voorstelrondje.

Misschien heb je wel eens gehoord van de LSD-gesprekstechniek. De vraag is, hoe zet je dit effectief in?

Luisteren kan op zich al een uitdaging zijn. Ondanks je actieve luisterhouding en regelmatig ‘hummen’ kunnen je gedachten nog alle kanten op vliegen.

Samenvatten zet je in om te checken of dat wat je gehoord hebt, klopt. Kort verifiëren en zo veel mogelijk de aannames buiten boord houden.

En hoe vraag je dan treffend door? De kunst is niet alleen het toepassen van diverse vraagtechnieken. Het is een continue wisselwerking. Schakelen. En bewust richting kunnen geven aan een gesprek.

Andere soorten vraagtechnieken

Suggestieve vraag

In een suggestieve vraag komen vaak de woorden ‘dus’ of ‘toch’ voor. Denk aan ‘Je verwacht dus niet dat…’ of  ‘Je wilt toch zeker niet…’ maar ook ’Beweer je dan dat…’. Vaak is het een gesloten vraag, maar het kan ook een erg gestuurde open vraag zijn.

Tegenvragen

Tegenvragen kunnen zowel open als gesloten vragen zijn. Je vraagt door op wat iemand zegt. Dat kan simpelweg door te vragen ‘waarom denk je dat…’ of ‘hoe bedoel je dat?’. Of: 'Wat is de reden van je vraag?'

Controlevragen

Controlevragen helpen je om te verifiëren of je begrijpt wat je gesprekspartner zegt. Ook controlevragen zijn te stellen als suggestieve vraag. Let wel, het biedt de ander gelegenheid het oneens met je te zijn. Voorbeelden zijn 'Ben je het ermee eens dat...' of 'Formuleer ik het op deze manier goed?'

Ik wil een training gesprekstechnieken volgenBel me terug!

    Wat doet Start2Create?

    Bij ons krijg je nooit een standaard training gesprekstechnieken. We werken met de Creatief Denken methodiek en LIFO® Kleurencommunicatie.

    In onze trainingen breek je de weg open naar denken in kansen. Met een hoop lol en energie. Met de tools kom je in korte tijd tot nieuwe inzichten en concrete uitkomsten. Ontdek onze hele Start2Create Academy met trainingen of opleidingen of ga direct naar onze training gesprekstechnieken.

    Naar de training gesprekstechnieken

    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.