Generatie Z, wat kan je ermee als sportclub?

Boeken worden volgeschreven over de diverse generaties en hun kenmerken. Ieder mens is uiteraard uniek, maar de generaties zoals ze bepaald zijn, hebben als groep wel interessante kenmerken. En aangezien in 2020 maar liefst 40% van de grootste wereldmarkten bestaat uit Generatie Z leek het ons aardig eens in te zoomen op de kansen voor sportclubs.

Allereerst: Wie is generatie Z?

Iemand behoort tot de Generatie Z als hij of zij is geboren tussen 1995 en 2010. Het is de meest en hoogst opgeleide generatie tot op heden. Ze zijn globaal georiënteerd en dat betekent dat ze meer gemeen hebben met leeftijdsgenoten in andere werelddelen dan oudere generaties in hun eigen stad of dorp. Ze zijn opgegroeid met internet, kunnen multitasken en groeiden op in onzekere tijden door.

De generatie is ook ondernemend. De krantenwijk als bijbaan is niet meer. Ze verdienen eerder hun geld als bijvoorbeeld pianoleraar, trainer, zelfs als gamer of via social media kanalen. Waarom? In een wereld waarin startups steeds meer succesverhalen hebben, willen deze jongeren ondernemen.

72% zegt een eigen bedrijf te willen starten. En toch is het een sobere generatie die ook de stabiliteit van een vast inkomen prettig vindt en zuinig leeft.

Generatie Z een betere wereld?

Door de onzekere tijden waarin ze zijn opgegroeid is het ook een generatie met wereldverbeteraars. Ze hebben gezien was er mis ging in het verleden en willen het zelf beter doen. In de Verenigde Staten doet een op de vier jongeren vrijwilligerswerk. Ze willen een grote impact op de wereld hebben.

Het imago is voor Gen Z erg belangrijk. De merken die ze gebruiken worden geassocieerd met het gewenste imago. Dat betekent dat de merken open, eerlijk en respectvol moeten zijn. De campagnes en verhalen die het bedrijf vertelt moeten echt zijn. Illusie maakt plaats voor realiteit. Daarnaast zijn humor, onafhankelijkheid en dialoog belangrijk. Voldoe je hier niet aan, dan word je onherroepelijk ingewisseld.

Wat kan je met Generatie Z als sportclub?

Generatie Z wil zich duidelijk inzetten om de wereld beter te maken. Ze willen iets achterlaten. Maatschappelijke inzet van verenigingen en duurzaamheid zijn thema’s waar deze generatie graag in meedenkt. Bovendien zijn ze ondernemend. Geef ze daarvoor ook de ruimte.

En nog belangrijker, wees authentiek en eerlijk. Deze generatie is gewend op vijf schermen te kijken in plaats van drie. Binnen 8 seconden weten ze of de content relevant is voor ze. En ze herkennen bullshit feilloos.

Traditionele sportclubs willen graag met alle generaties samen iets doen en een club vormen. Als jongeren uit Gen Z hier niet aan meedoen, wordt dat gezien als asociaal of desinteresse. Maar hun interesse ligt nou eenmaal elders. Je kan ook hierop inspelen door zelf als club verder te kijken dan je eigen dorpsgrenzen.

Hoe je ze bereikt? Daar waar ze zitten: online. Generatie Z is geboren met een smartphone in de hand. Ze besteden uren op YouTube, Instagram, Snapchat en in apps.
Kortom, stap uit je traditionele denken en vind de kansen om de jongeren te verbinden aan je club. Stel als oudere generatie je verwachtingen wel bij. Iedere generatie heeft een andere wereldbeeld. Als je dat kunt accepteren, dan kan je ook een hoop van elkaar leren en samen werken aan een sterkere club.

Deze blog staat ook in de iZine van Start2Create. Een dynamisch magazine waar je nog meer inspiratie kunt halen voor je sportclub of sportorganisatie!

Ben je benieuwd hoe generaties naar elkaar kijken? Bekijk dan de video’s hieronder!