Of je nu een aanhanger bent van Trump of de lijn Obama, als clubbestuurder of verenigingsondersteuner kan je uit beide mannen een hoop inspiratie halen. Een beetje creatief denken kan je helpen de kansen van Trump te zien. Obama biedt concrete inspiratie voor je vrijwilligersbeleid.
Een goed gevulde Afas Live luisterde deze vrijdag naar de woorden van voormalig president van Amerika, Barack Obama. Hij reist tegenwoordig de wereld over om zijn verhaal (voor veel geld) te vertellen en zijn lessen mee te geven. Een van die take-aways beschreef de dagvoorzitter Ben Tiggelaar zaterdag in het NRC. De grondslag van het leiderschap van Obama lag in het luisteren. Toen hij president was las hij elke avond, acht jaar lang, tien brieven van burgers. Zijn mensen zochten uit welke brieven Obama moest lezen. Het zorgde er volgens hem voor dat “geluiden vanuit de samenleving doordrongen in de bubble van het Witte Huis.” Sterker nog: “Het maakte de cijfers en het beleid heel concreet. En het herinnerde mij eraan dat de keuzes die we maakten invloed hadden op miljoenen levens.”
Lees verder onder de foto

Bron: The Official White House Photostream
Luister naar je leden
Je luistert als bestuurder natuurlijk naar leden, of als verenigingsondersteuner naar sportclubs. Maar neem je daar echt genoeg de tijd voor? Of ben je vooral bezig met het verwezenlijken van je eigen ambities of die van de bond? In een van onze Welkom op de Club sessies vertelde een vrijwilliger dat hij iedere zaterdag vanuit zijn huis, aan de rand van het complex, naar het clubhuis loopt en onderweg minimaal twee mensen aanspreekt die hij nog niet kent. Hij wil ze ontmoeten. Kennismaken. Weten wat er speelt en leeft.
Die wekelijkse gesprekken leveren je een schat aan informatie op. Wat willen je leden? Hoe kijken ze tegen zaken aan? Is de club op de goede weg? Je kan dit natuurlijk zelf doen, maar je kunt ook vrijwilligers vragen geregeld hun verhalen op de mail te zetten. Om feeling te houden met wat er allemaal op de vereniging speelt.
Werken in de sport
Hetzelfde geldt voor als je werkt in de sport. Als buurtsportcoach, verenigingsondersteuner of accountmanager sta je in contact met de verenigingen. Of het nu persoonlijk contact is of per mail, je hoort de informatie. De vraag is: wat doe je ermee? Houd je de informatie voor jezelf? Of lees je met je collega’s één keer per week tien mails van clubs? Je kunt hier veel informatie uit halen, die je vervolgens weer kunt gebruiken om er leuke creatief denken vragen uit te halen.
En Trump dan?
Donald Trump. Gehaat aan de Oost- en Westkust van de Verenigde Staten, geliefd in het midden van het land. Hij luisterde heel goed naar de mensen in het land in de strijd om de Republikeinse nominatie. En later in de strijd om het presidentschap met Hillary Clinton. Hij zocht naar het ongenoegen en gaf de mensen die niet gehoord werden een stem. In onze tool Different Eye blijkt Trump vaak een geliefde keuze. Juist door de controverse die hij oproept, zijn manier van twitteren, communiceren en stijl van leiding geven. Het leidt altijd tot inspiratie en concrete ideeën om Creatief Denken vraagstukken aan te vliegen.
Lees verder onder de foto

Bron: Robot Butt News Corp.
Doe Different Eye zelf!
Denken als Trump en je eigen weerstand loslaten, levert je een schat aan mogelijkheden op bij Different Eye. Schrijf zo veel mogelijk kenmerken op. Wat hij doet, waar hij voor staat, zijn uiterlijk. Hoe zien zijn vijanden hem? En zijn handlangers? Die lijst van kenmerken die je in 3 minuten maakt, kan je op alle manieren inzetten om er concrete ideeën uit te halen. Kijk waar een idee, hoe gek het soms ook klinkt, voor staat. Werk een kenmerk uit tot een concreet plan, of stapel meerdere kenmerken en lift erop door. Wat wij tegenkomen? Veel plannen om zichtbaarheid te vergroten en aan communicatie te werken. En het levert vooral ook nieuwe inzichten op waar je van te voren niet aan had gedacht.
Van beide presidenten is dus wat leren. De een, Obama, is voor velen misschien een inspiratiebron op het gebied van leiderschap. De ander, Trump, geeft je geweldige ideeën om mee verder te werken naar nieuwe creatieve plannen om bijvoorbeeld vrijwilligers te werven en te behouden.
Meer weten over creatief denken en creatieve tools? Kijk dan hier.