Tijdens een heisessie (of heidag) ga je samen met een team op een externe locatie brainstormen, overleggen of nieuwe plannen maken voor de komende periode.
Een heisessie is een uniek moment om inspiratie op te doen voor je bedrijf. Even uit de waan van de dag stappen, vaak met een onderdeel teambuilding. Door op een externe locatie te brainstormen haal je het team uit de dagelijkse sleur en kom je tot nieuwe inspiratie.
Maar hoe zorg je ervoor dat de heisessie succesvol wordt? We leggen het je uit in 5 stappen.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had. Hoe maak je je heidag uniek en echt anders dan het bekende overleg? Het is niet alleen een inspirerende locatie die het anders maakt.
Je kan een moderator inzetten, een spreker uitnodigen, de zaalopstelling omgooien, creatief denken of een bijzondere agenda maken.
Met onze digitale toolbox heb je praktische werkvormen en handvatten voor een creatieve heisessie.
Essentieel tijdens een heisessie of heidag is met scherpe, concrete vragen te werken.
Hoe-vragen zorgen ervoor dat je kan denken in kansen en mogelijkheden. In een waarom-vraag zit vaak een bepaalde lading of geschiedenis. Een wat of welke vraag leidt vaak tot een opsomming wat al geprobeerd is.
Hoe kunnen we…?
Hoe zorgen we ervoor dat…?
‘Ja, maar…’, ‘dat kan niet’ of ‘dat hebben we al eens geprobeerd!’ Voor je het weet vliegen deze uitspraken je om de oren. Of betrap je jezelf erop. Dit is waar de automatische denkpatronen de kop op steken. Zo’n 98% van wat er in het brein gebeurd zijn automatismen.
Door actief ‘Ja, EN’ te benutten kan je dit doorbreken.
‘Ja, en hoe kan het wel?’
‘Ja, en hoe zie jij dat voor je?’
De kracht van ‘Ja, EN’ is dat je kan voortbouwen op wat een ander zegt. Het maakt het makkelijker op elkaar door te liften, in plaats van dat je de woorden van een ander afschiet.
De Rode Kaart kan je hierbij helpen. We hebben allemaal last van een oordeel, maar stel hem nog even uit. De Rode Kaart is een stok achter de deur.
Het laatste wat je waarschijnlijk wilt is dat:
Wat je kan doen:
Een manier om erachter te komen wat mensen van iets vinden, is de vraag in de groep te gooien. Wat je ook kan doen is stemmen. Zo voorkom je dat:
Gebruik stickers of zelfs (nep)geld om te ontdekken waar de groep het meeste achter staat. De stemuitslagen helpen je bovendien prioriteiten te stellen en je follow-up makkelijker te maken. Zo maak je je heidag efficiënter.