Een heisessie of heidag organiseren

Een heidag of een heisessie is een sessie met het team van een bedrijf, vaak op een externe, prikkelarme locatie. Tijdens een heisessie wordt er vergaderd, worden er trainingen gevolgd en wordt er geluisterd naar seminars.

Een heidag is een uniek moment om inspiratie op te doen voor je bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat de heisessie succesvol wordt? We leggen het je uit in 5 stappen.

Een heisessie in het kort

Wat is een heisessie?

Een heisessie of heidag is een dag (of langer) waarin je samen met een team op een externe locatie gaat brainstormen, overleggen en nieuwe plannen maakt voor komende periode.

Waarom een heisessie?

Tijdens een heisessie ga je naar een externe locatie. Door op een externe locatie te brainstormen haal je het team uit de dagelijkse sleur en kom je tot nieuwe inspiratie.

Wat is het doel van een heidag?

Het doel van een heidag is om tot nieuwe plannen, ideeën en concepten te komen. Idealiter maak je deze zo concreet mogelijk zodat je eenmaal terug op kantoor direct aan de slag kunt!

1. Maak van een heidag een uniek overleg

‘Ja, maar…’, ‘dat kan niet’ of ‘dat strookt niet met onze toekomstplannen!’ Voor je het weet worden deze uitspraken geroepen. Men ziet de beren op de weg, in plaats van kansen. Denken in oplossingen, kritiek en verdediging wisselen elkaar af voor je het weet. Daarom, lift op elkaar door in plaats van dat je elkaar afschiet.

In alles wat er gezegd wordt zit iets waar je wat mee kan. Hoe bewaak je dat proces? De Rode Kaart kan je hierbij helpen. We hebben allemaal last van een oordeel, maar stel hem nog even uit. De Rode Kaart kan je als stok achter de deur gebruiken. Bovenal houdt iedereen zichzelf scherp!

Als je doet wat je deed, krijg je wat je had. Hoe maak je je heidag uniek en echt anders dan het bekende overleg? Het is niet alleen een inspirerende locatie die het anders maakt.

Je kan een moderator inzetten, een spreker uitnodigen, de zaalopstelling omgooien, een creatieve werkvorm doen of een bijzondere agenda maken. Met de Toolbox geven we je alle handvatten die je nodig hebt bij een creatieve sessie.

Download de toolbox

2. Doorliften in plaats van afschieten

‘Ja, maar…’, ‘dat kan niet’ of ‘dat strookt niet met onze toekomstplannen!’ Voor je het weet worden deze uitspraken geroepen. Men ziet de beren op de weg, in plaats van kansen. Denken in oplossingen, kritiek en verdediging wisselen elkaar af voor je het weet. Daarom, lift op elkaar door in plaats van dat je elkaar afschiet.

In alles wat er gezegd wordt zit iets waar je wat mee kan. Hoe bewaak je dat proces? De Rode Kaart kan je hierbij helpen. We hebben allemaal last van een oordeel, maar stel hem nog even uit. De Rode Kaart kan je als stok achter de deur gebruiken. Bovenal houdt iedereen zichzelf scherp!

3. Werk met (tijds)blokken tijdens de heidag

Het laatste wat je wilt is dat een geplande brainstorm een Poolse landdag wordt. Of dat de een steeds meer spreektijd heeft dan de ander. Werken met tijd kan een uitkomst zijn.

Je kan werken met blokken (bijvoorbeeld na elke 1,5 uur een goede pauze), een maximale spreektijd of met pressurecookers werken. Je kan ook korte blokken maken van 20 of 30 minuten, waarbij steeds een hele specifieke vraag behandeld wordt. 

Ons artikel over de traditionele brainstorm vs. een creatief denken sessie je wellicht verder helpen. 

Traditionele brainstorm vs creatief denken sessie

4. Laat mensen stemmen

Een manier om erachter te komen wat mensen van iets vinden, is de vraag in de groep te gooien. Wat je ook kan doen is stemmen. Zo voorkom je dat:

er een ijzige stilte valt na je vraag

je niet de onderste steen boven krijgt

iemand (wéér) veel aan het woord is

kansrijke ideeën onderbelicht blijven

Gebruik stickers of zelfs (nep)geld om te ontdekken waar de groep het meeste achter staat. De stemuitslagen helpen je bovendien prioriteiten te stellen en je follow-up makkelijker te maken.

5. Je mag een eindbaas zijn!

Ben je directeur van de organisatie of de voorzitter van de club, dan ben je waarschijnlijk ook degene die de visie wil bewaken of neerzetten. Misschien denk je hierbij wel vijf of tien stappen vooruit.

Door een heisessie kan je er echter ook achter komen dat er meer moet gebeuren dan je eerst had verwacht. En je weet waar je als organisatie nog tekort komt. Als ‘eindbaas’ van een organisatie is het aan jou de beslissingen te maken die nodig zijn om de organisatie te laten groeien.

 

Met Start2Create laten we op een dynamische manier mensen anders denken. Over praktische vraagstukken, maar ook missie, visie en strategie. Dat doen we aan de hand van creatief denken, in drie wasprogramma’s. Meer over de programma’s lees je hier. Maar je kunt ook zelf van start met de toolbox. De toolbox is het begin van jouw effectieve heisessie.

Download de toolbox