Strategie ontwikkelen

Wil je als organisatie over vijf jaar nog relevant zijn? Dan is het ontwikkelen van een goede strategie essentieel. Óók als het nu heel goed gaat met je bedrijf. Maar wat levert het ontwikkelen van een strategie aan de hand van creatief denken op? Je ontdekt het hier.

Wat is een strategie?

We beginnen bij de basis, wat verstaan we onder strategie? Volgens de Dikke van Dale is een strategie:

  1. Wetenschap, kennis van oorlogvoeren
  2. Bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te behalen
  3. Plan van handelen

Omdat wij vooral oorlog in je bedrijf of binnen je organisatie willen voorkomen, valt de eerste definitie af. Een strategie is een combinatie van de tweede en derde definitie. Het is de manier om het doel te behalen. Een strategie is het plan van aanpak, het plan van handelen. Het is dus de manier waarop je de doelen gaat bereiken. Stel dat het doel is om de grootste dienstverlener van Nederland te worden of je concurrent te verpletteren (sorry, toch een beetje oorlog), dan zorgt de strategie voor de weg naar dat doe.

Lees meer over onze programma’s

 

Het belang van een goede strategie

We zijn doorgaans aardig bereid om aan de strategie te sleutelen als het wat minder gaat met de organisatie. Of als er een crisis is. Maar durf je kritisch naar je huidige strategie te kijken – of zelfs een nieuwe te ontwikkelen – als het juist goed gaat? Vaak doe je wat je al jaren gedaan hebt, maar waar ga je naartoe?

Zonder strategie kan het zeker goed gaan met een organisatie. Als je geluk hebt werkt het een aantal jaar goed, maar er komt een moment dat het niet meer goed gaat. Het komt misschien wat zwartgallig over, maar zonder duidelijke strategie valt een organisatie om.

Een anders denken sessie

Kijk maar eens mee:

Kodak: Dacht altijd dat fototoestellen met fotorolletjes zouden blijven.

Nokia: Dacht niet na over de ontwikkeling van functies op een telefoon, totdat Apple kwam. Samsung kwam ook nog eens als tegenhanger en Nokia viel vervolgens weg.

De traditionele banken: Van oudsher krijg je spaarrente op gestald geld. Maar onder druk van Apple Pay, Bitcoins, en KNAB zonder kantoorpand kunnen zij niet hun ogen sluiten en de strategie behouden zoals het altijd was.

Een installatiebedrijf uit de Randstad keek wèl vooruit. “Ons bedrijf is al vier keer gereïncarneerd. We hebben het bedrijf steeds opnieuw uitgevonden,” aldus Albert, algemeen directeur. Dankzij het ontwikkelen van nieuwe strategieën is het bedrijf weerbaar geworden voor de toekomst.

Start2Create begeleidt regelmatig bedrijven van kernwaarden en visie naar een strategie. Rode draad is creatief denken en het meenemen van belangrijke stakeholders.

Van kernwaarden naar strategie

Ontwikkel de strategie mèt stakeholders

Je kan het heel goed alleen doen, een strategie tikken. Of samen met een paar mensen. En het uiteindelijke plan tegen de visie van de rest van je mensen aanhouden. Mouwen opstropen en gaan! Want over je strategie heb jij immers al heel goed nagedacht. Een heldere strategie is onmisbaar om te hebben als directeur of organisatie. Alleen stellen we je toch een gewetensvraag: heb je je mensen er echt bij betrokken?

Lees verder onder de video

Benutten van een strategische sessie

Soms horen we: ‘we betrekken onze mensen toch? We presenteren de plannen en dan vragen we om hun reactie.’ Dat kan, ook dat is een manier van betrekken. Maar door medewerkers actief te mee te laten denken in de toekomst van je bedrijf, krijg je niet alleen draagvlak.

Het resultaat van een strategisch traject

Met de kennis van je personeel kan je je strategie – en de invulling ervan – zelfs bepalen. Zij die op de inhoud zitten en de praktijkervaring hebben, geven je waardevolle input. Durf je het aan? Jouw eigen ideeën en visie even opzij te zetten en echt te luisteren naar de ideeën van anderen?

Met Start2Create begeleiden we 7 sessies met in totaal 110 medewerkers van een onderwijsinstelling. De onderwijsteams hadden niet eerder actief meegedacht in het toekomstbeeld en de strategie van de organisatie. Het leverde niet alleen waanzinnige ideeën en betrokkenheid op, ze durfden met elkaar ook groots te denken. Vanuit daar werd duidelijk wat de organisatie nodig heeft om door te ontwikkelen. Start2Create zet creatief denken methodieken in om teams en organisaties hierin te helpen.

Meer over creatief denken

Samen het doel bepalen

Om een succesvolle strategie te bepalen is het noodzakelijk om heldere, strategische doelen te stellen. SMART kennen we allemaal, maar ken je het grote, gedurfde doel, de BHAG? Het staat voor the Big Hairy Audacious Goal. Een doel dat schuurt tegen de grens van net niet haalbaar – net wel haalbaar. Ook die kan je meetbaar maken. Al is dat geen must. Je kan ook als doel hebben een concurrent voorbij te gaan. Zoals Nike ooit als mission statement had: We verpulveren Adidas.

Strategie bepalen in een heisessie

Je kan een heisessie heel goed benutten om een groot, ambitieus doel met elkaar te stellen. Of om een strategie te bepalen. Het voordeel is dat je de basis van de groei of doorontwikkeling voor je organisatie kan leggen met de belangrijkste stakeholders.

Strategie bepalen met Creatief Denken

Met Start2Create laten we op een dynamische manier mensen anders denken. Over missie, visie, strategie en praktische vraagstukken. Dat doen we aan de hand van creatief denken, in diverse programma’s. We denken met je mee in het ontwikkelen van een strategisch plan, de strategie implementatie en we ondersteunen je met de doelen te realiseren op de lange termijn. Meer over de programma’s lees je hier.

Wil je een keer kennismaken, sparren of heb je een vraag over het ontwikkelen van een strategie? Neem dan contact op met ons via info@start2create.nl of vul onderstaand formulier in.