Strategie ontwikkelen

Wil je als organisatie over vijf jaar nog relevant zijn? Dan is het ontwikkelen van een goede strategie essentieel. Óók als het nu heel goed gaat met je bedrijf. Wat levert het ontwikkelen van een strategie aan de hand van creatief denken op? Je ontdekt het hier.

Wat is een strategie?

We beginnen bij de basis. Strategie omschrijft de keuzes die je met je organisatie maakt over markten, klanten, tactieken en de doelen die je wil bereiken.

In de Dikke van Dale vind je ook ‘een plan van handelen’ en  de ‘bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te behalen.’

Een strategie is dus het plan van aanpak, het plan van handelen. Het is de manier waarop je de doelen gaat bereiken.

Het belang van een goede strategie

We zijn doorgaans aardig bereid om aan de strategie te sleutelen als het wat minder gaat met de organisatie. Of als er een crisis is.

Maar durf je kritisch naar je huidige strategie te kijken – of zelfs een nieuwe te ontwikkelen – als het juist goed gaat? Vaak doe je wat je al jaren gedaan hebt, maar waar ga je naartoe?

Zonder strategie kan het zeker goed gaan met een organisatie. Als je geluk hebt werkt het een aantal jaar goed, maar er komt een moment dat het niet meer goed gaat.

Kodak dacht altijd dat fototoestellen met fotorolletjes zouden blijven.

Voorbeelden van strategie ontwikkelen

Nokia: Dacht niet na over de ontwikkeling van functies op een telefoon, totdat Apple kwam. Samsung kwam ook nog eens als tegenhanger en Nokia viel vervolgens weg. Nieuwe core business? 5G.

De traditionele banken: Van oudsher krijg je spaarrente op gestald geld. Maar onder druk van Apple Pay, Bitcoins, en KNAB zonder kantoorpand kunnen zij niet hun ogen sluiten en de strategie behouden zoals het altijd was.

Een installatiebedrijf uit de Randstad keek wèl vooruit. “Ons bedrijf is al vier keer gereïncarneerd. We hebben het bedrijf steeds opnieuw uitgevonden,” aldus Albert, algemeen directeur. Dankzij het ontwikkelen van nieuwe strategieën is het bedrijf weerbaar geworden voor de toekomst.

Valkuilen in strategie ontwikkelen

“We zien vaak dat een strategie door een manager of directeur wordt bedacht. En dat de uitdaging daarna is: je mensen meekrijgen,” vertelt Kyra van Leeuwen, medeoprichter van Start2Create. 

“Bekende valkuilen zoals gebrek aan betrokkenheid, herkenning en acceptatie, kan je vermijden door een andere aanpak. Geen saaie kwartaalsessies, maar out-of-the-box denken en betrokkenheid vanaf het begin.

Etienne Verhoeff voegt eraan toe: “Onze methodieken betrekken mensen actief bij de strategie, waardoor ze zich er deels of zelfs geheel eigenaar van voelen. Expertise wordt gezien en meegenomen. Maar ook nieuwe oplossingen ontstaan door onze tools. 

Start2Create begeleidt regelmatig bedrijven van kernwaarden en visie naar een strategie. Rode draad is creatief denken en het meenemen van belangrijke stakeholders.

Vernieuwing en verandering, vertrekkende directeuren of een veranderende markt. Het gebeurt nou eenmaal. Hoe zorg je ervoor dat je strategie actueel blijft en dat het blijft leven, ook al verandert er wat in je organisatie? Een van de mooiste voorbeelden kwam van een ROC dat we begeleidden in een meerjarenplan.

“Hebben we eindelijk samen een strategie ontwikkeld voor de komende jaren en nu ga je weg, hoe moeten wij dit nu verder doen?” Dat is wat een van de medewerkers riep tegen de vertrekkende directrice van een ROC. Ja, er is immers een tijd van komen en gaan. In dit geval kon de directeur zeggen: “Jullie kunnen het hartstikke goed zelf af. Je hebt er zelf in meegedacht en speelt nu een actieve rol in de uitvoer. Ga zo door.”

In de jaren ervoor was het stramien beleid van bovenaf opleggen en directief aansturen. En dan hebben we het over meerdere onderwijsteams met in totaal 120 medewerkers. Start2Create begeleidde in een traject deze ROC in het ophalen van input voor hun meerjarenplan. Met resultaat een strategie waar de medewerkers zich in herkennen.

Waarom Start2Create?!

Uit de ‘Ja, maar…’ en in de Ja EN…! Denken in kansen en mogelijkheden in plaats van steeds een beperking op te leggen. We dagen je uit anders te denken tijdens een strategische sessie, teambuilding sessie of bij het ontwikkelen van plannen voor je organisatie.

Ontdek wie we zijn
Ik wil meer weten.Bel me terug!

    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.

    Daniëlle Krijger

    Al op jonge leeftijd gevormd door de turnsport. Daniëlle herken je aan haar lef, energie en lach.