Gesprekstechnieken

Gesprekstechnieken

Met diverse gesprekstechnieken kan je meer uit een gesprek te halen. We ervaren allemaal wel eens ruis op de lijn, of we ontdekken dat afspraken niet worden nagekomen. Of we bedenken achteraf ‘wat heb ik eigenlijk bereikt met dit gesprek?’

Met diverse gesprekstechnieken kom je tot de kern van een probleem en kan je meer uit gesprekken halen. Daarom besteedt Start2Create hier tijdens diverse trainingen en opleidingen ook een of meerdere dagdelen aan. Of je nu in de sport werkt, accountmanager bent of je een bedrijf runt. Hoe het eruit ziet? Praktisch, veel interactie, humor en net even anders.

 

Probleem helder en scherp krijgen

Is dat ècht een probleem? Moet ik hier echt wat mee? Wat is er aan de hand en wat leeft er?
Met de trainers van Start2Create leer je tot de kern van het probleem te komen aan de hand van diverse vraag- en gesprekstechnieken. Of misschien wel een creatief denken tool. Want onze aanpak is niet standaard. Reken er maar op dat je niet achterover leunt en aantekeningen maakt. We laten je anders denken en doen.

 

Vragen stellen en luisteren

Open vragen, doorvragen, stiltes laten vallen, non verbale signalen. En hoe weet je of alle benodigde vragen gesteld zijn? Welke vragen zou ik eigenlijk moeten stellen? Welke informatie heb ik nodig?

In de training gesprekstechnieken kom je erachter hoe je – niet nodeloos ingewikkeld – je gesprek op andere manieren kan aansturen. Alleen al bij het stellen van vragen en anders te luisteren.

Vragen formuleren is geen ingewikkelde. Wel is het handig met een aantal dingen rekening te houden. In je functie, maar ook je rol en verschillende petten die je misschien op hebt. Je krijgt handvatten en tips mee om het in je eigen werk toe te passen.

 

Ervarend leren

We vermoeien je zeker niet alleen met theorie. Aan de hand van verschillende soorten vragen oefen je bijvoorbeeld in rollenspellen, een van de methodieken die we inzetten. Hoe ziet dat eruit? Eén persoon is de interviewer of vraagsteller, één persoon is gesprekspartner. En een derde persoon is de observator. Die krijgt een checklist mee, kijkt wat er gebeurt tijdens het gesprekken geeft later feedback.

 

Kleurencommunicatie

Het kan ook zijn dat kleurencommunicatie een onderdeel is. Aan de hand van LIFO® kleurencommunicatie krijg je inzicht in je eigen kleurenprofiel, die van een ander en hoe je daar een brug in kunt slaan. Hoe de ander communiceert en hoe je je eigen communicatie daarop kunt aanpassen hebben we gevat in een aantal praktische tools.

 

Gesprekstechnieken en creatief denken

Creatief werkenDoor te denken via een omweg, oftewel anders denken of omdenken, kijk je verder dan de standaard oplossingen. Stap 1 in creatief denken is via een omweg denken. Dat kan ‘Out-of-the-Box’ denken zijn, maar ook vanuit andere perspectieven of je gaat aan de slag met elementen. Een ding is zeker, niets ligt voor de hand.

Stap 2 is ideeën concreet te maken. Door mee te liften op ideeën uit de groep ontstaan de mooiste en meest unieke ideeën. Je kijkt met je groep waar ideeën voor staan of welke betekenis erin zit.

Bij het concreet maken van plannen zijn gesprekstechnieken handig om toe te passen. Zo kun je met elkaar plannen concreter maken en rekening houden met allerlei criteria en randvoorwaarden, stakeholders en doelen.

 

Meer over creatief denken

Pas je creatieve tools toe op vraagstukken waar je je hoofd over breekt? Je komt met de groep in korte tijd tot nieuwe, concrete plannen, waar je anders uren over zou hebben vergaderd. Er zijn zo’n 25 tools die we toepassen, afhankelijk van het vraagstuk of de situatie. Ontdek hier meer over de methodiek van creatief denken en de diverse tools die we inzetten in trainingen.

Wil je meer informatie? Vul dan het formulier hieronder in.
Of neem contact op met ons, via Kyra: [email protected] / 06 19 83 62 63.