Gesprekstechnieken

Met diverse gesprekstechnieken kan je meer uit een gesprek te halen. Of het nu gaat om iemand beter te leren kennen, ruis op de lijn op te lossen of als je ontdekt hebt dat afspraken niet worden nagekomen. 

Ontdek hier een aantal praktische handvatten en technieken die je kan benutten tijdens gesprekken.

Wat zijn gesprekstechnieken?

Gesprekstechnieken zijn manieren om meer uit gesprekken te halen. Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen.

Je kan diverse technieken inzetten om een probleem scherper te krijgen, om een doel te behalen, om eigenaarschap te creëren of simpelweg om iemand beter te leren kennen. Of je eigen wensen en behoeften op tafel te leggen.

Verschillende gesprekstechnieken

  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Neem Anna dus wel altijd mee.
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. Lekker smeren dus.
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Wees dus gewoon maar een OEN.
  • DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)

Alleen, hoe je deze uitgangspunten echt kan gaan benutten en uitvoeren is een tweede. Het begint met vragen stellen en luisteren.

Verschillende soorten gesprekstechnieken

 

Vragen stellen en stiltes

Open vragen stellen, doorvragen en stiltes laten vallen. Beheers je dit, dan heb je al een sterke basis van gesprekstechnieken. Ondanks dat je daarbij veel ruimte bij de ander laat, zijn dat ook technieken om gesprekken aan te sturen.

Een open vraag geeft je gesprekspartner de vrijheid een eigen richting te zoeken. Begin je vraag met Wie, Wat, Welke, Waarom, Wanneer of Hoe.

Een open vraag helpt je ook je eigen suggesties of oordeel even on hold te zetten. Benieuwd naar verschillende soorten gesprekstechnieken en hoe je ze kan toepassen?

Meer over vraagtechnieken

 

Probleem helder en scherp krijgen

Is dat ècht het probleem?

Met welke aannames hebben we te maken?

Wat ligt er bij mij en wat ligt bij de ander? 

Allereerst is het belangrijk om tot de kern van het probleem te komen. Dat kan ook met diverse vraag- en gesprekstechnieken. Een van die manieren is de Vijf keer Waarom. 

Als je met elkaar constateert dat er een probleem is, is het misschien wel de vraag of dat echt het probleem is. Als mens verzandt je zonder dat je het door hebt vaak in aannames. Daarom is de vervolgvraag ‘waarom is dit een probleem?’ vaak een goede om inzicht te krijgen of het veronderstelde probleem het vertrekpunt is.

Misschien ontdek je een ander onderliggend probleem, is het probleem kleiner dan gedacht, of ligt de oplossing zelfs dichterbij dan je dacht. Je kan deze techniek gebruiken om een probleem helder en scherp te krijgen. Je kan ook andere technieken hiervoor in zetten.

 

Communiceren vanuit behoeften

Je eigen behoefte of gevoel op tafel leggen is misschien wel het lastigste wat er is. Misschien vind je het spannend voor jezelf, denk je aan het doemscenario dat je je opdrachtgever of baan verliest of weet je gewoonweg niet wat je terug kan verwachten. 

Hoe zou de ander daarop reageren? Het zijn allemaal onzekere scenario’s, die we vaak vooraf al invullen met aannames. En vervolgens maken we de beslissing het er maar bij te laten. Ook willen we de ander vaak niet kwetsen.

Door een feitelijke constatering te maken en daaraan gekoppeld je gevoel op tafel te leggen heb je de grootste stap al gemaakt. Ook dit is een gesprekstechniek. Het helpt je namelijk niet alleen méér uit een gesprek te halen, ook is er kans dat je gesprekspartner anders gaat handelen.

Vind je het lastig dit ter plekke te bedenken of heb je houvast nodig? Schrijf dan wat je wilt vertellen voorafgaand aan het gesprek op een paar manieren uit. Of, naderhand, als het gesprek al geweest is. En kom er dan later op terug.

En uiteindelijk is het gewoon doen. De drempel over.

 

Kleurencommunicatie

Het kan ook zijn dat de gesprekstechniek kleurencommunicatie je verder kan helpen je doelen te bereiken in een gesprek. Of gewoon méér te halen uit een gesprek. 

Want je kan nog voorbereid zijn met bepaalde vraagstellingen, de vraag is ook hoe je een ander aangehaakt houdt.

Aan de hand van LIFO® kleurencommunicatie krijg je inzicht in je eigen kleurenprofiel, die van een ander en hoe je daar een brug in kunt slaan. Meer over wat kleurencommunicatie is en hoe je het kan benutten, lees je hier.

Lees meer over kleurencommunicatie 

 

Gesprekstechnieken en creatief denken

Een hele andere manier om meer uit individuele gesprekken of groepsmeetings te halen, is het toepassen van creatief denken methodieken. Door te denken via een omweg, oftewel anders denken of omdenken, kijk je verder dan de standaardoplossingen. Een ding is zeker, niets ligt voor de hand. 

Het voordeel is dat oordelen worden uitgesteld en je actiever met elkaar op zoek gaat naar oplossingen. Daarnaast kan je bij het concreet maken van plannen, de laatste stap bij creatief denken, ook weer gesprekstechnieken toepassen. Zo kun je met elkaar plannen concreter maken en rekening houden met allerlei criteria en randvoorwaarden, stakeholders en doelen.

Ontdek hier meer over de methodiek van creatief denken en de diverse tools die we inzetten in trainingen.

Wil je meer informatie? Vul dan het formulier hieronder in.

Of neem contact op met ons, via Kyra: kyra@start2create.nl / 06 19 83 62 63.