Gesprekstechnieken

Met diverse gesprekstechnieken kan je meer uit een gesprek te halen. Of het nu gaat om iemand beter te leren kennen, ruis op de lijn op te lossen of als je ontdekt hebt dat afspraken niet worden nagekomen. Ontdek hier een aantal praktische handvatten en technieken die je kan benutten tijdens gesprekken.

Wat zijn gesprekstechnieken?

Gesprekstechnieken zijn manieren om meer uit gesprekken te halen. Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen.

Verschillende gesprekstechnieken

  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Neem Anna dus wel altijd mee.
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. Lekker smeren dus.
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Wees dus gewoon maar een OEN.
  • DIK = Denken in Kwaliteiten (of Denken in Kansen)

Maar bovenal: het begint met vragen stellen en luisteren.

Meer over gesprekstechnieken

De belangrijkste gesprekstechnieken

1. Open vragen stellen

Open vragen stellen, doorvragen en stiltes laten vallen. Beheers je dit, dan heb je al een sterke basis van gesprekstechnieken. Ondanks dat je daarbij veel ruimte bij de ander laat, zijn dat ook technieken om gesprekken aan te sturen. Een open vraag geeft je gesprekspartner de vrijheid een eigen richting te zoeken. Begin je vraag met Wie, Wat, Welke, Waarom, Wanneer of Hoe. Een open vraag helpt je ook je eigen suggesties of oordeel uit te stellen

2. Probleem helder krijgen

Wat is het probleem? Is dat ècht het probleem? Allereerst is het belangrijk om tot de kern van het probleem te komen. Dat kan ook met diverse vraag- en gesprekstechnieken. Een van die manieren is de Vijf keer Waarom. Als mens verzandt je vaak in aannames. Stel daarom de vraag: 'Waarom is dit een probleem?' Je kan deze techniek gebruiken om een probleem helder en scherp te krijgen. Of om meerdere problemen uit elkaar te halen.

3. Communiceren vanuit behoeften

Je eigen behoefte of gevoel op tafel leggen is misschien wel het lastigste wat er is. Maar een behoefte of gevoel mag er ook zijn. Hoe breng je dit dan? Hoofd, hart, handen. Eerst maak je een feitelijke constatering. Daaraan gekoppeld leg je je gevoel op tafel. De derde stap is een concreet voorstel of duidelijke actie.

”Wie-ben-jij” vragenkaartjes

Vaak vertellen mensen wat ze doen, in plaats van wie ze zijn. Maar wie ben je nou als persoon? Wat onthoud je echt van de ander? Met de Wie-Ben-Jij?-vragen voer je een héél ander gesprek, met een lach.

Start nu met gesprekstechnieken:

Begin met andere vragen stellen

We zijn vaak heel goed in vertellen wat we doen, in plaats van wie we zijn.

Je moet maar eens opletten: als twee personen elkaar voor het eerst ontmoeten, waar gaat het gesprek nu echt over? En hoe lang duurt het voordat het over bekende uitdagingen gaat als ‘de leden lopen weg!’ of ‘dat ene project, dat ging niet helemaal goed.’

Maar heb je dan echt kennis gemaakt? Weet je wie de ander is?

Met Start2Create zetten we de Wie Ben Jij? vragenkaarten in aan het begin van sessies of als teambuilding. Een lach gegarandeerd. Maar bovenal, je ontdekt echt nieuwe dingen van elkaar. Ook al werk je al jaren samen.

Meer weten over het trainen van gesprekstechnieken? Ja, bel me terug!

    Kleurencommunicatie

    Het kan ook zijn dat kennis over kleurencommunicatie je meer gaat helpen in gesprekstechnieken.

    Want je kan nog zo voorbereid zijn met bepaalde vraagstellingen, de vraag is wat is de communicatiestijl van de ander?

    En ook:

    • Hoe houd je een ander aangehaakt?
    • Wat zijn je eigen valkuilen in communiceren?
    • Wanneer zit iemand in je allergie?
    • Hoe kan je aansluiten bij een andere communicatiestijl?

    Aan de hand van LIFO® kleurencommunicatie krijg je inzicht in je eigen kleurenprofiel, die van een ander en hoe je daar een brug in kunt slaan.

    Kleurentool

    Word je tureluurs van al die mensen die nooit iets afmaken? Vraag je je af waarom iemand afhaakt als je enthousiast je idee presenteert? Of waarom het toch zo lastig blijft knopen door te hakken binnen je team? Klik hier en start direct de kleurentool.

    Gesprekstechnieken trainen op een andere manier

    Met Start2Create krijg je geen standaard gesprekstechnieken training. Wat je niet krijgt is dit:

    • Rollenspel
    • De oefeningen die mensen stiekem niet leuk vinden
    • Lage energie

    We zetten creatief denken methodieken in en LIFO® kleurencommunicatie.

    • Het is altijd net even anders
    • Je leert anders denken en verder te kijken dan de geijkte denkpaden en standaardoplossingen.
    • Je leert oordelen herkennen en uitstellen
    • Een glimlach en energie
    Congres creatieve training

    De tools leiden tot nieuwe inzichten en praktische uitkomsten. Dus morgen, of dezelfde dag nog, kan je al experimenteren.

    Meer over creatief denken

    De kennis van gesprekstechnieken combineren we met kleurencommunicatie. Vanuit de kleuren rood, geel, groen en blauw ontdek je wat je kracht is in communicatie en hoe je een brug kan slaan met de ander. Kleine, simpele aanpassingen in de dingen die je zegt kunnen al een groot verschil maken.

    Meer over kleurencommunicatie