Mogelijk ben je er elke vier jaar mee bezig: het maken van een koersplan. Herzien van een visie en missie, misschien wel de kernwaarden en de ambities.
Hier lees je wat niet kan ontbreken bij het maken van een koersplan èn hoe je je medewerkers en stakeholders erin kan meenemen. Met praktische tips.
In het koersplan staan meestal de missie en visie en de focuspunten waar de komende jaren aan gewerkt gaat worden. In een koersplan bepaal je ook je gezamenlijke ambities en strategische doelstellingen. Je SWOT analyse is hierin onmisbaar. Het plan moet met deze onderdelen het kompas worden dat richting geeft.
Vermoed je een tergend, lang en saai proces en kijk je er als een berg tegenop? Lees dan vooral verder en ontdek een andere werkwijze.
Gesprekken voeren is één. Als je wilt werken aan openheid, nieuwe invalshoeken en echt een frisse blik op de toekomst, dan kunnen groepssessies ook een uitkomst zijn. Je gebruikt dan de denkkracht van de hele groep. Zo stapt iedereen uit de geijkte denkpaden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
Heb je al een doel en missie als bestuur? Dan kan je deze natuurlijk toetsen bij de medewerkers. Heb je nog geen doelen of wil je vanaf scratch beginnen? In alle gevallen kunnen werkvormen je helpen tot een gedragen Koersplan te komen.
Start2Create zet hiervoor de creatief denken methodiek in. In korte tijd haal je meer input op dan in een traject van persoonlijke gesprekken. Bovendien stimuleert het openheid en denken in nieuwe kansen.
Zelfs met externe stakeholders kan je als bestuur kijken naar mogelijkheden om samen zaken op te pakken. Ouders. Maatschappelijke partijen. Bibliotheek. De leerlingen zelfs.
Marktleiders volgen niet, ze creëren hun eigen pad.
Durf te kiezen voor:
Met zo’n 100 medewerkers van een basisschoolstichting haalden we in één middag de laatste input op voor het koersplan. Daarmee was het ook teambuilding.
Met een andere basisschoolstichting hielpen we een koersplan te maken vanaf scratch. Dat deden we met 250 medewerkers en nog zo’n 100 anderen (leerlingen, staf en externe stakeholders).
Met 110 medewerkers van zes onderwijsteams begeleidde Start2Create een ROC naar een meerjarenplan. Dit deden we in 7 sessies met diverse creatieve werkvormen.
Van kernwaarden en focus voor de komende jaren tot aan scherpe, concrete uitkomsten om met elk onderwijsteam meteen mee aan de slag te gaan.
Het is ook altijd goed om de kernwaarden nog eens onder de loep te nemen. Zijn die nog passend bij de huidige organisatie of moet je die misschien aanpassen? En leven ze of zijn het brede begrippen waar niemand wat mee doet en waar geen gevoel achter zit?
Kernwaarden kan je benutten als inspirerende leidraad. Helemaal als ze ontstaan zijn vanuit de medewerkers, hun verhalen en waar ze trots op zijn. Zo blijven het geen loze begrippen.
In plaats van een haalbare stip aan de horizon kan het soms ook heel lonend zijn te werken met een BHAG. Dit is het grote gedurfde doel (Big, Hairy Audacious Goal) dat bijdraagt aan een gezamenlijk gevoel en de neuzen dezelfde kant op.