Elke scholengroep is er elke vier jaar mee bezig: een koersplan. Het bestuur van de stichting ontwikkelt een visie en missie en dit kompas geeft duidelijkheid over de ambities van de scholengemeenschap.
Hier lees je wat niet kan ontbreken in een koersplan hoe je je medewerkers en stakeholders erin kan betrekken, voor verbinding en draagvlak. Met praktische tips.
In het koersplan staan de missie en visie van een gemeenschap en waar de komende jaren aan gewerkt gaat worden. In een koersplan bepaal je ook je gezamenlijke ambities en strategische doelstellingen. Je SWOT analyse is hierin onmisbaar. Het plan moet met deze onderdelen het kompas worden dat richting geeft.
Het is ook altijd goed om de kernwaarden nog eens onder de loep te nemen. Zijn die nog passend bij de huidige organisatie of moet je die misschien aanpassen? En leven ze of zijn het brede begrippen waar niemand wat mee doet en waar geen gevoel achter zit?
Kernwaarden kan je benutten als inspirerende leidraad. Helemaal als ze ontstaan zijn vanuit de medewerkers, hun verhalen en waar ze trots op zijn. Zo blijven het geen loze begrippen.
In plaats van een haalbare stip aan de horizon kan het soms ook heel lonend zijn te werken met een BHAG. Dit is het grote gedurfde doel (Big, Hairy Audacious Goal) dat bijdraagt aan een gezamenlijk gevoel en de neuzen dezelfde kant op.
Een koersplan is vaak een hoog-over-document en niet iedere medewerker wil of kan daarover meedenken. Toch kan het zijn dat je wil doorontwikkelen, veranderen of zelfs een transitie wil maken. En daarin je mensen wilt meekrijgen.
Gesprekken voeren is één. Als je wilt werken aan vertrouwen, verbinding en draagvlak zal je nog een stap verder moeten. Een aantal handvatten:
Het werken in een wisselwerking van groepssamenstellingen helpt bij het vergroten van betrokkenheid bij medewerkers. Zo heeft Disney ontdekt dat werken in deelgroepjes van 4 ervoor zorgt dat de meeste ideeën loskomen. En, dat niet steeds dezelfde mensen het woord voeren.
Heb je al een doel en missie als bestuur? Dan kan je deze natuurlijk toetsen bij de medewerkers. Heb je nog geen doelen of wil je vanaf scratch beginnen? In alle gevallen kunnen werkvormen je helpen tot een gedragen Koersplan te komen.
Start2Create zet hiervoor de creatief denken methodiek in. In kortere tijd haal je meer input op dan in een ellenlang traject van persoonlijke gesprekken. Door de kracht van de groep te benutten in de werkvormen bouw je meteen aan een gedragen strategie.
Zelfs met externe stakeholders kan je als bestuur kijken naar mogelijkheden om samen zaken op te pakken. Waar raakvlakken zitten binnen de organisaties zodat je een sterker geheel kunt vormen.
Kleine groepen, grote groepen. We benutten altijd de denkkracht van mensen in de dynamiek van een groep. Waarom? Het helpt met denken in kansen, in plaats van blijven hangen in problemen en wat er allemaal niet kan.
We zetten altijd minimaal twee facilitators op een groep. En daarbij:
Met zo’n 100 medewerkers van een basisschoolstichting haalden we in één middag de laatste input op voor het koersplan. Daarmee was het ook teambuilding.
Met een andere basisschoolstichting hielpen we een koersplan te maken vanaf scratch. Dat deden we met 250 medewerkers en nog zo’n 100 anderen (leerlingen, staf en externe stakeholders).
Een koersplan maken met leerlingen
Met 110 medewerkers van zes onderwijsteams begeleidde Start2Create een ROC naar een meerjarenplan. Dit deden we in 7 sessies met diverse creatieve werkvormen.