4 tips voor effectief samenwerken
“Willen jullie deze sessie begeleiden? Want de mensen moeten meer met elkaar samenwerken!” We krijgen met Start2Create dikwijls de vraag. Bij het uitvragen wordt het interessant. Ons eerste vragenvuur in de intake zet vaak al aan het denken.
Samenwerken is een abstracte term. Staat vaak bol van aannames, met iedereen verschillende behoeften. Frustratie. Ideeën die opborrelen, maar ook vaak weer van tafel worden geveegd. Of het gevoel dat iets opgelegd is.
Echte verbinding, een voorwaarde voor samenwerken, vergeten we vaak te maken, zonder het door te hebben.
Wat houdt ‘samenwerken’ in?
Het ideaal plaatje: samenwerken is als je met een ander, of meerdere personen samen aan een gezamenlijk doel werkt. Samen besluiten maken en verantwoordelijkheden verdelen. Iedereen draagt iets bij. Ideaal plaatje, blijkt vaak in een weerbarstige praktijk.
Ontdek hier 4 tips, waarmee je samenwerking binnen en tussen teams kan bevorderen.

Tip 1: Interactiebehoeften herkennen
Er ontstaat een nieuwe wereld van begrip, zodra je je met elkaar verdiept in elkaars interactiebehoeften. Waar heb jij behoefte aan als iemand met jou communiceert? En ook: wat is jouw communicatiestijl, en in hoeverre ben jij in staat te schakelen naar de behoeften van de ander? En welke stijl komt het meeste naar voren als het oncomfortabel wordt?
Is de ander van het analyseren en is die gebaat bij meer stiltes in het gesprek, om alles even op een rij te zetten? Is de ander vooral op zoek naar de verbinding? Of is er behoefte aan actie of een concreet besluit? Als je dit echt weet van elkaar, kan je weerstand voorkomen. Herken je het eerder als je over elkaar heen buitelt met meningen en adviezen.
Start2Create heeft LIFO (Life Orientations) en INSA® gecombineerd tot een praktische tool voor teamsessies. Zo ontdek je meer over je eigen manier van denken en communiceren en waar de ander weer goed bij gebaat is. Zo werk je aan meer onderling begrip, inzicht in eigen valkuilen in gesprekken en een gemeenschappelijke taal.
Doe de tool!

Tip 2: Maak ‘samenwerking’ concreet
Het concreet maken van samenwerken vinden mensen vaak lastig. Want, waarop wil je dan samenwerken? Welke onderliggende vragen zijn er? En hoe ga je dit concreet met elkaar aanpakken?
Samenwerken is een containerbegrip en abstract blijven is veilig. Zo hoef je niets en niemand uit te sluiten. Zo hoef je dat ene probleem niet echt te duiden. Zo kan je je nog even verschuilen
Hoe concreter je wordt, hoe meer de uitdagingen ook bloot komen te liggen. Het mooie eraan: de uitdagingen – en de oplossingen – kunnen ook steeds in een andere hoek liggen.
Hoe wordt je dan concreet?
Stop met uitschrijven en oeverloze vergaderingen. Steeds als je denkt Ja, maar… hoe moeten we dat doen? Dat is lastig! Dat lukt niet. Dan is het tijd om te bedenken hoe een idee kleiner en makkelijker kan. Zo maak je de verantwoordelijkheden en de tijd en moeite die je ergens instopt ook kleiner en overzichtelijker.
Tip 3: Investeer in verbinding
Mensen kennen elkaar nauwelijks en moeten al meteen met elkaar de hort op en samenwerken. En vaak gaan de gesprekken over de inhoud. De problemen. Er wordt van alles van ze verwacht en iedereen staat te popelen voor actie.
Alleen… ken je elkaar wel voldoende? Als die basis er niet is, kom je dan wel tot impact en resultaat?
Je hebt altijd te maken met je eigen belevingswereld en die van een ander. En die werelden zitten ook vol aannames, ervaringen en belangen. Vaak hebben we het over wat we doen in ons werk en alle uitdagingen, maar vergeten we te investeren in de relatie. Wie is de ander? We zien dat mensen met die basis meer bereid zijn iets te geven: iets van hun eigen kennis, tijd of andere middelen.
Ja, we kennen elkaar al heel lang! Dat horen we vaak aan het begin van een sessie. En toch ontdekken mensen weer nieuwe dingen van elkaar, onder andere door de wie-ben-jij kaarten.
Wie ben jij? vragenkaarten

Tip 4: 5-4-3-2-1: actie. Met LEF!
Even turven. Hoeveel van de vergadertijd gaat het over:
- Recap van de vorige vergadering (en ontdekken wat er niet is gedaan)
- Probleemanalyses & oorzaken in kaart brengen
- Onderonsjes en afleiding
- Mensen aanwijzen met de vraag om input (gevolgd door een stilte)
- Acties bepalen
- Echte uitvoer
Uit onderzoek blijkt dat nog geen 2% van de gemiddelde vergadering actiegericht is. Als er al acties zijn bepaald, blijken taken vaak nog niet gedaan bij het volgend overleg. Samenwerken begint met stoppen met uitstellen, en starten met doen.
- Kort het overleg met een kwart in en doe een echte Actie Redactie. Pleeg dat belletje. Stuur die mail. Bestel. Heb lef de actie al te doen en help elkaar.
- Experimenteer, voordat je ergens beleid van gaat maken.
- Deel successen en faalmomenten met elkaar.
Ontdek hier het resultaat van een half uur brainstorm. Van out-of-the-box denken naar een praktische concept, met meerdere zorgaanbieders in een gemeente uitgevoerd: De Gezonde Wachtkamer.
Investeer in creativiteit en groei.
We zeggen vaak: één sessie is eigenlijk geen sessie. Een 1e sessie met Start2Create is verbinding en ideeën opdoen. Daarna is het pas keuzes maken.
Beluister hier onze Start2Create podcast, waarin Etienne Verhoeff ondernemers, topsporters, topkoks, muziekanten interviewt over lef, creatief blijven en groei.
Beluister de podcast op Apple of Spotify.
