Had deze vraag verwacht? We weten het, je was vast op zoek naar allerlei tips om die onboarding juist sterk neer te zetten. Die komen ook zo. Door de vraag eerst om te keren, ontdek je vaak valkuilen en blinde vlekken uit je organisatie.
Laten we de onboarding van een barvrijwilliger op de voetbalvereniging even als voorbeeld nemen.
Hoe laten we deze onboarding mislukken?
Het is natuurlijk even met een knipoog. Toch horen we bijna wekelijks over dit soort voorbeelden (of varianten erop). Hoe zorg je ervoor dat je die nieuwe medewerker wel aan de hand kan meenemen? Lees dan verder.
Is je onboarding vastgetimmerd, of is er ruimte om te experimenteren? Door hier ruimte aan te geven, kan je eigenaarschap verleggen en maak je het experimenteren leuk. Niet elke afdeling hoeft misschien hetzelfde te doen.
Stamt je onboarding proces uit 1921 en is er sindsdien wel veel veranderd in de organisatie? Dan kan het zijn dat er wat paarse krokodillen in de weg zwemmen, of dat je vooral aan het afvinken bent, terwijl die medewerker nog vol vragen zit.
Gebruik je de kennis en ervaringen uit de eerste 100 dagen van die vorige nieuwe medewerker? Daar ligt een schat! Vaak vinden collega’s, teamleiders, afdelingshoofden, directeuren het spannend om te horen wat er beter kan in de onboarding. Wil je met je organisatie je talent benutten en behouden, dan is dit een onmisbare stap.
Een nieuwe medewerker die met een glimlach binnen stapt en meteen bij de juiste collega staat met vragen. Het kan! Hoe dan?
We trainden een marketing en communicatiebureau, dat op een gegeven moment groeide van 10 naar 17 medewerkers. In teamtrainingen ervaarden ze tools die aanzetten tot anders denken. Niet alleen op de eigen creativiteit voor vormgeving, campagnes of video’s. Ook voor teambuilding.
Resultaat: steeds een korte video waarbij iedere collega zich binnen 30 seconden voorstelt. Vlot achter elkaar gemonteerd en op de app toegestuurd naar een nieuwe medewerker, voorafgaand aan de eerste werkdag. Meermaals de reactie van nieuwe medewerkers: “Dit heb ik op geen enkele werkplek eerder meegemaakt!”
Al in een brainstorm van een half uur kan je effectief ideeën ophalen bij de medewerkers die zelf die nieuweling moeten gaan inwerken.
Laat iedereen spuien: kwantiteit eerst, niet meteen het perfecte idee. De kwaliteit komt in de tweede stap.
Oordeel uitstellen: Ja, maar dat KAN helemaal niet! Herkenbaar? Buig de zinnen om naar ja EN, hoe kan het wel?
Maak ideeën klein, kleiner, kleinst. Ga niet alles in beleid vastleggen. Maak eerst enkele kleine pilots en kijk hoe die nieuwe medewerker reageert. Zo ontdek je ook of iets daadwerkelijk veel (of weinig) tijd kost.
Zo deed Google het ook bij het ontwikkelen van een robot. Niet eerst er tientallen miljoenen euro’s tegenaan gooien, maar eerst 3 dozen op elkaar plakken en een paar A4’tjes uitprinten om de robot gezicht te geven. Vaak testen, en dan pas besluiten of je ermee door wilt gaan.
‘Ja, maar, dat had hij toch moeten weten?’
Voor de doorgewinterde medewerker zijn sommige dingen vanzelfsprekend. Bij een reclame moet je een boodschap soms wel 8x gehoord hebben, voor je het onthoudt en overgaat op kopen. En gemiddeld moeten mensen in een gesprek iets 3x horen voor ze het onthouden. Met dit in het achterhoofd, stem je onboarding hierop af.